Film / Sveti Jurij ubija zmaja
Sveti Georgije ubiva aždahu, 2009 Srđan Dragojević
za
Peti letni čas - vojna.
za
Peti letni čas - vojna.
ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
za
Blatni, somračni epos Sveti Jurij ubija zmaja, najdražji srbski film, skuša pojasniti srbsko mentaliteto. In da bi jo pojasnil, potrebuje vojno. Začne se leta 1912, med srbsko-turško vojno, nadaljuje s I. svetovno vojno in konča s pripisom: »In tako je bilo potem celo 20. stoletje.« Ko gredo drugi na vojno, znorijo - Srbi pa gredo na vojno zato, da ne bi znoreli. Tako pravi Djordje (Lazar Ristovski), heroj srbsko-turške vojne, »osvoboditelj Srbije«, zdaj žandar ob Savi, ki razmejuje Srbijo in Avstro-Ogrsko. Vas, v kateri skrbi za red, je Srbija v malem, pikareskni paralelni svet, remiks Podzemlja in starogrškega zbora, bakanalijska kolonija ekscentrikov, lunatikov, frikov, pijancev, slepcev, militaristov in mitomanov, vse po vrsti samih invalidov iz prejšnjih vojn, ki se preživljajo s švercanjem. Tu je obtičal tudi Gavrilo (Milutin Milošević), mladenič, ki je med srbsko-turško vojno izgubil roko, tako da zdaj stoično in avtodestruktivno natepava Katarino (Nataša Janjić), Djordjevo mlado, seksi ženo. Djordje ve, kaj se dogaja - mazohistično trpi, a ga ne ubije. In ko se začne I. svetovna vojna, ki jo - ne naključno - sprožijo sami Srbi (v Avstro-Ogrsko »nehote« pretihotapijo Gavrila Principa), se takoj javi, kajti vojna je manjše zlo od prešuštva. Vojna ni nič v primerjavi z ženo, ki vara moža. Srbi začenjajo vojne, ker jih žene varajo - in da jih ne bi varale, medtem ko so na vojni, morajo na vojno vsi Srbi, tako »kurčetine« kot »pičke«. Mačizem, posesivnost, avtodestruktivnost, mazohizem in patos so fotorobot srbskega Principa.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.
Preberite tudi