DVD / Rašomon

Akira Kurosawa Toshiro Mifune, Masayuki Mori, Machiko Kyo

Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 35, 3. 9. 2009

/media/www/slike.old/mladina/dvdrashomon_01.jpg

 

12. stoletje: Japonsko stiskajo dež, mrak in kri, ko se srečajo trije moški. Eden izmed njih pove, da je bil priča šokantnega dogodka: bandit (Toshiro Mifune) je v gozdu ubil samuraja (Masayuki Mori) in posilil njegovo žensko (Machiko Kyo). Toda potem slišimo in vidimo še tri verzije tega »šokantnega« dogodka: prvo verzijo pove bandit, drugo »posiljena« ženska, tretjo pa samuraj... ee, mrtvec - skozi medij. Ergo: imamo štiri priče dogodka, štiri flashbacke, štiri videnja dogodka, štiri perspektive, toda vse te verzije se razlikujejo. Kdo je ubil samuraja? Bandit ali ženska? Je padel v boju za čast? Je naredil samomor? Kaj je videl ta, ki pravi, da je vse to videl? Vsak je dogodek videl po svoje, celo mrtvi samuraj. Rašomon ni le film, v katerem se zgodi več, kot vidijo oči, in v katerem ne moreš nikomur verjeti, ampak film, v katerem ne moreš verjeti niti mrtvecu. Še celo mrtvec skuša zgodbo o svoji smrti prirediti in sfrizirati. Da mrtvi govorijo resnico, ker nimajo več nobenega razloga, da bi lagali - pozabite! Mrtveci lažejo - tako kot tisti, ki pravijo, da so »vse« videli. Rašomon, ki ga je leta 1950 posnel Akira Kurosawa (Zlati lev, tujejezični Oskar), je tako velik, da ni le del zgodovine filma, ampak tudi del zgodovine sveta. Tako kot je veliko naredil za film, je veliko naredil tudi za realnost, ali bolje rečeno, Rašomon - enigma, puzzle, kult, klasika - je film, ki je prešel v vsakdanjo rabo. Uporabljajo ga celo ljudje, ki ga niso nikoli videli - ko obstaja več verzij istega dogodka, rečejo, da je reč »rašomonska«. Rašomon je postal beseda, o kateri se vsi strinjamo, ko se o realnosti - o kakem dogodku - ne strinjamo.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 35, 3. 9. 2009

/media/www/slike.old/mladina/dvdrashomon_01.jpg

 

12. stoletje: Japonsko stiskajo dež, mrak in kri, ko se srečajo trije moški. Eden izmed njih pove, da je bil priča šokantnega dogodka: bandit (Toshiro Mifune) je v gozdu ubil samuraja (Masayuki Mori) in posilil njegovo žensko (Machiko Kyo). Toda potem slišimo in vidimo še tri verzije tega »šokantnega« dogodka: prvo verzijo pove bandit, drugo »posiljena« ženska, tretjo pa samuraj... ee, mrtvec - skozi medij. Ergo: imamo štiri priče dogodka, štiri flashbacke, štiri videnja dogodka, štiri perspektive, toda vse te verzije se razlikujejo. Kdo je ubil samuraja? Bandit ali ženska? Je padel v boju za čast? Je naredil samomor? Kaj je videl ta, ki pravi, da je vse to videl? Vsak je dogodek videl po svoje, celo mrtvi samuraj. Rašomon ni le film, v katerem se zgodi več, kot vidijo oči, in v katerem ne moreš nikomur verjeti, ampak film, v katerem ne moreš verjeti niti mrtvecu. Še celo mrtvec skuša zgodbo o svoji smrti prirediti in sfrizirati. Da mrtvi govorijo resnico, ker nimajo več nobenega razloga, da bi lagali - pozabite! Mrtveci lažejo - tako kot tisti, ki pravijo, da so »vse« videli. Rašomon, ki ga je leta 1950 posnel Akira Kurosawa (Zlati lev, tujejezični Oskar), je tako velik, da ni le del zgodovine filma, ampak tudi del zgodovine sveta. Tako kot je veliko naredil za film, je veliko naredil tudi za realnost, ali bolje rečeno, Rašomon - enigma, puzzle, kult, klasika - je film, ki je prešel v vsakdanjo rabo. Uporabljajo ga celo ljudje, ki ga niso nikoli videli - ko obstaja več verzij istega dogodka, rečejo, da je reč »rašomonska«. Rašomon je postal beseda, o kateri se vsi strinjamo, ko se o realnosti - o kakem dogodku - ne strinjamo.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti