Pomlad arabskih narodov / Ljudje hočejo dostojanstvo

Dr. Asef Bayat, profesor bližnjevzhodnih študij na Univerzi v Illinoisu

Kristina Božič
MLADINA, št. 5, 3. 2. 2011

/media/www/slike.old/mladina/intervjuasef_bayat.jpg

Profesor Bayat, ki se je rodil v Iranu, je 17 let poučeval na Ameriški univerzi v Kairu, nato pa na univerzah v Leidnu, Oxfordu in Berkeleyju. Je odličen poznavalec razmer v arabskem svetu in ploden pisec, ki se v svojih delih posveča bližnjevzhodnim družbenim gibanjem. V zadnjih dveh letih sta izšli dve njegovi knjigi, prav zdaj pa piše delo o postislamizmu. Knjiga Življenje kot politika: kako navadni ljudje spreminjajo Bližnji vzhod je izšla leta 2009, lani pa delo Biti mlad in musliman: nove kulturne politike globalnega juga in severa, ki ga je napisal skupaj z Lindo Herrero.
Pravi, da pred našimi očmi potekajo revolucije. Za dostojanstvo, družbeno pravičnost in demokratično ureditev.

Tisto, kar ste napisali v zadnjih dveh knjigah, se zdi danes skoraj preroško. Zdi se, da ste bili dve leti pred časom in da sedaj v živo gledamo večino tistega, o čemer ste pisali. A vendar, so vas dogodki v Tuniziji in Egiptu presenetili?

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Kristina Božič
MLADINA, št. 5, 3. 2. 2011

/media/www/slike.old/mladina/intervjuasef_bayat.jpg

Profesor Bayat, ki se je rodil v Iranu, je 17 let poučeval na Ameriški univerzi v Kairu, nato pa na univerzah v Leidnu, Oxfordu in Berkeleyju. Je odličen poznavalec razmer v arabskem svetu in ploden pisec, ki se v svojih delih posveča bližnjevzhodnim družbenim gibanjem. V zadnjih dveh letih sta izšli dve njegovi knjigi, prav zdaj pa piše delo o postislamizmu. Knjiga Življenje kot politika: kako navadni ljudje spreminjajo Bližnji vzhod je izšla leta 2009, lani pa delo Biti mlad in musliman: nove kulturne politike globalnega juga in severa, ki ga je napisal skupaj z Lindo Herrero.
Pravi, da pred našimi očmi potekajo revolucije. Za dostojanstvo, družbeno pravičnost in demokratično ureditev.

Tisto, kar ste napisali v zadnjih dveh knjigah, se zdi danes skoraj preroško. Zdi se, da ste bili dve leti pred časom in da sedaj v živo gledamo večino tistega, o čemer ste pisali. A vendar, so vas dogodki v Tuniziji in Egiptu presenetili?

Marsikdo govori o valu, ki bo zajel regijo. Demonstracije so za ta konec tedna napovedane v Palestini, Jemnu in Siriji, nato v Alžiriji in Bahrajnu. A te države imajo vsaka svojo resničnost in posebnosti. Koliko in kaj jim je skupno, da bi lahko ta gibanja zares postala regionalna?

Zanimivo je, da Iran in Egipt primerjate tudi v svojem pisanju. Večinoma vemo samo, da v Iranu živijo predvsem šiiti, v Egiptu suniti. Poleg tega so Iranci Perzijci, ne Arabci. So te razlike pomembne?

Pišete o tem, kako se navadni ljudje tiho polaščajo pravic, ko z vsakodnevnimi malimi dejanji širijo svoj prostor svobode in ustvarjajo resničnost, četudi v nasprotju z uradno politiko. To se zdi sijajna strategija za nevtralizacijo nezadovoljstva - dopuščajo se mali »ekscesi« svobode, ki pa ne ogrozijo oblastnih struktur. Ali lahko - in če lahko, kdaj - postanejo ta mala dejanja nevarna za oblast?

Če bi se to zgodilo, bi odpadel tudi izgovor za podporo Zahoda diktatorjem, ki naj bi politično delujoče islamiste držali na varni razdalji, v zaporih, kajne?

Imajo pripadniki mladih generacij, nosilcev protestov, ki smo jim priča zadnje mesece, do islamizma drugačen odnos kot njihovi starši?

Pa so to tudi protesti zoper neoliberalizem, povezani z gospodarsko krizo?

Po zatrtju Zelenega gibanja v Iranu so bili obeti za demokracijo in človekove pravice zares slabi. Jesenski protesti več deset tisoč ljudi po Evropi so izzveneli v prazno. Kar gledamo zdaj, je videti zares spodbudno. Če se izkaže za resnično, kako nalezljivo je?

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Kako postati Slovenec?

Kakšna sreča, da se nam ni treba učiti slovenščine pri 30 ali celo 50 letih

»Fental te bom z lastnimi rokami«

Če razkrivaš skrajno desnico, prejmeš grožnje

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi