Javna ali komercialna?

Zakon o medijih naj bi rešil RTVS

Ovadeni Janez Čadež

Ovadeni Janez Čadež
© Denis Sarkić

Ob odločanju o imenovanju Janeza Čadeža za generalnega direktorja RTVS so poslanci izpostavili vse dileme v delovanju javnega zavoda RTVS, s katerimi se niso hoteli spoprijeti ob vsakokratnih razpravah ob sprejemanju zakonodaje, povezane z RTVS. Poslanci so v nekajurni razpravi ugotovili, da je program RTVS slab, preveč komercialen, da ima premalo lastne produkcije, da neupravičeno porablja davkoplačevalski denar ... Strinjali so se tudi, da problema ne pomeni (zgolj) Janez Čadež, ampak gre za širšo zgodbo zavoda, ki mu ne uspeva ne programsko, ne finančno.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Ovadeni Janez Čadež

Ovadeni Janez Čadež
© Denis Sarkić

Ob odločanju o imenovanju Janeza Čadeža za generalnega direktorja RTVS so poslanci izpostavili vse dileme v delovanju javnega zavoda RTVS, s katerimi se niso hoteli spoprijeti ob vsakokratnih razpravah ob sprejemanju zakonodaje, povezane z RTVS. Poslanci so v nekajurni razpravi ugotovili, da je program RTVS slab, preveč komercialen, da ima premalo lastne produkcije, da neupravičeno porablja davkoplačevalski denar ... Strinjali so se tudi, da problema ne pomeni (zgolj) Janez Čadež, ampak gre za širšo zgodbo zavoda, ki mu ne uspeva ne programsko, ne finančno.

Kako poslanci resnično razumejo vzrok težav RTVS, bo najbolje odgovorila prav obravnava Zakona o medijih na naslednji seji državnega zbora Republike Slovenije. Če so poslanci na prejšnjih obravnavah medijske zakonodaje zagovarjali obstoječo pozicijo nacionalne televizije, potem po bežnem preblisku (upajmo) ne bodo pljuvali v lastno skledo in spet ponavljali, da Zakon o medijih "ustrezno" ureja položaj nacionalne RTV. Problem nacionalne televizije (toliko, kot mora seveda ta zanimati zakonodajalca) je zelo preprost. Nacionalna televizija mora zaradi zakonodaje sedeti na dveh stolih, komercialnem in nekomercialnem. Tako sploh ni jasno, za kakšen javni interes RTVS porablja letno 16 milijard tolarjev davkoplačevalskega denarja, če pa je program po svoji vsebini skomercializiran in obogaten z debilnimi, predolgimi oglasnimi vložki.

Ker se RTVS financirana tako iz javnih kot iz zasebnih virov, lahko oblikuje cene svojih oglaševalskih storitev na način, ki ni tržen, in s tem sesuva konkurenco na medijskem trgu. Oglasni denar, ki bi omogočil večjo pluralizacijo medijev (predvsem tiskanih), tako izginja v milijardni izgubi nacionalne televizije.

Problem RTVS torej ni v RTVS sami. Problem je v sistemski napaki, ki ne priznava razlikovanja med tržnimi in netržnimi subjekti ter tako onemogoča svobodno konkurenco na medijskem trgu. Bodo poslanci v tretji obravnavi končno dojeli tudi to?

Sicer pa, ali si res želimo (želijo) gledati vsak dan po dve uri TV-prodaje, ki jih po novem Čadež in Lombergar vmešata kar med športne prenose in (presenečenje prejšnjega tedna) nadaljevanke?

Ob novem zakonu o medijih pa ima Čadež težave tudi z dobrim starim kazenskim zakonikom. Generalna državna tožilka Zdenka Cerar je namreč sporočila, da je ljubljansko tožilstvo na sodišče vložilo zahtevo za uvedbo preiskave zaradi sumov storitve kaznivega dejanja zlorabe položaja. Sumi so povezani z javnosti znanim nakupom reportažnega avtomobila in snemanjem ene od zabavnih TV oddaj. RTV-jevski sindikati so na sume opozorili že leta 1999, tožilstvo pa meni, da so sindikalni sumi utemeljeni.