Vanja Pirc

 |  Mladina 22  |  Politika

SDS na vlaku

Največja vladna stranka je volilno kampanjo začela zgodaj, in to kar na vlaku javnega podjetja Holding Slovenske železnice

Danes modri vlak SDS, jutri avijon SDS in potem tank SDS?

Danes modri vlak SDS, jutri avijon SDS in potem tank SDS?
© Boban Plavevski

Prejšnji konec tedna se je po slovenskih tirih vila demokratska železna kača, poseben vlak, polepljen z logotipi SDS in lepotami Slovenije. Vlak je najela naša največja vladna stranka, uradno zato, da bi bolj sproščeno proslavila dan Evrope in obletnico slovenskega vstopa v EU. V dveh dneh so se tako njeni predstavniki popeljali od Maribora do Kopra, vmes pa so se tudi nekajkrat ustavili, pokramljali z lokalci in poslušali govore veljakov SDS. V Postojni je recimo spregovoril sam predsednik stranke, premier Janez Janša, in Slovenskim železnicam, ki imajo velike izgube, napovedal boljše čase. Vlak SDS je sicer nekatere spomnil na Titov Modri vlak. Druge je spomnil na jesenske županske in lokalne volitve. Številne pa je zintrigiral predvsem način oglaševanja, ki ga je izbrala SDS.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc

 |  Mladina 22  |  Politika

Danes modri vlak SDS, jutri avijon SDS in potem tank SDS?

Danes modri vlak SDS, jutri avijon SDS in potem tank SDS?
© Boban Plavevski

Prejšnji konec tedna se je po slovenskih tirih vila demokratska železna kača, poseben vlak, polepljen z logotipi SDS in lepotami Slovenije. Vlak je najela naša največja vladna stranka, uradno zato, da bi bolj sproščeno proslavila dan Evrope in obletnico slovenskega vstopa v EU. V dveh dneh so se tako njeni predstavniki popeljali od Maribora do Kopra, vmes pa so se tudi nekajkrat ustavili, pokramljali z lokalci in poslušali govore veljakov SDS. V Postojni je recimo spregovoril sam predsednik stranke, premier Janez Janša, in Slovenskim železnicam, ki imajo velike izgube, napovedal boljše čase. Vlak SDS je sicer nekatere spomnil na Titov Modri vlak. Druge je spomnil na jesenske županske in lokalne volitve. Številne pa je zintrigiral predvsem način oglaševanja, ki ga je izbrala SDS.

SDS ni prva slovenska politična stranka, ki se je odločila oglaševati na prevoznih sredstvih. Spomnimo se recimo avtobusa z nasmejanim predsednikom NSi Andrejem Bajukom. Ali pa podobnega avtobusa LDS. Je pa SDS naša prva stranka, ki se je odločila oglaševati na pročelju vlaka. Med avtobusi in vlaki je sicer pomembna razlika. Avtobusi, na katerih so se oglaševale stranke, so bili v lasti zasebnih podjetij. Slovenski vlaki pa so v lasti Holdinga Slovenske železnice (HSŽ). In ta je v izključni lasti države. HSŽ je javno podjetje, ki je pred časom resda dobilo z zakonom določene dokaj meglene načrte o privatizaciji. A tudi če holding zaradi tega obravnavamo kot "navadno" in ne javno podjetje, je po mnenju pravnikov vprašanje, ali zanj pri oglaševanju veljajo enaka pravila kot za druga, zasebna podjetja. Pač zato, ker je holding v državni lasti.

V HSŽ-ju trdijo, da sodi trženje oglasnega prostora v notranjosti in zunanjosti vlakov med njihove komercialne dejavnosti in da s tem ne kršijo nobenih predpisov. Vagone, polepljene z oglasi, videvamo že nekaj let. Enega prvih vlakov sta konec leta 1998 zakupila Telekom Slovenije in SiOL, vlak pa je ostal pobarvan tudi po tem, ko se je pogodba iztekla. Kot pravijo pri Telekomu Slovenije, je cena letnega zakupa takrat znašala 6,7 milijona SIT. Veliko je na ta način oglaševal Siemens, zadnje čase oglašuje tudi Vodno mesto Atlantis.

Tokrat pa so vlak prvič prelepili z logotipom politične stranke. Je to sploh dopustno? Pri Slovenskih železnicah trdijo, da z oglasom SDS na vlakovni kompoziciji niso kršili predpisov, ker so s folijo prelepili vlak, ki ga je SDS najela za komercialni prevoz. Trdijo, da bi predpise kršili le, če bi stranka prelepila vlak v javnem prometu. Z najetega vlaka so pozneje odstranili oglas SDS. Na njem tako ostajajo le še lepote Slovenije. Vseeno pa se zdi to, da je največja vladna stranka oglas umestila na premično last podjetja, ki je v stoodstotni državni lasti, najmanj nenavadno. Oziroma nehigienično. Predvsem zato, ker ima SDS že tradicionalno velik neformalen vpliv na HSŽ, odkar vodi vlado, pa tudi izreden formalen vpliv nanj. Večina sindikatov HSŽ-ja že leta sledi idejam SDS. Generalni direktor Jože Jurkovič, ki je bil imenovan lani, potem ko je Janševa vlada s pomočjo HSŽ-jevih sindikatov odžagala Blaža Miklavčiča, je sicer kader SLS, zato pa duh SDS toliko bolj preveva nadzorni svet HSŽ-ja. Že recimo predsednik nadzornikov Peter Verlič je vpliven član SDS. Aktivna SDS-ovca sta tudi delavski direktor Albert Pavlič (dobil je nagrado SDS) ter še en predstavnik delavcev in član nadzornega sveta Silvo Berdajs. Ne smemo pa pozabiti niti na Darka Njavra, ki skrbi za varnost v Železničarskem invalidskem podjetju.

Koliko je SDS odštela za najem vlaka in za oglas na zunanjosti kompozicije, nam ni uspelo izvedeti. V SDS so nam povedali, da so bile cene "realno veljavne", več naj bi nam povedali pri Slovenskih železnicah. Tam smo izvedeli le, da znaša mesečni zakup oglasnega prostora na zunanjosti vlaka, ki je primerljiv s tistim, ki ga je najela SDS, okvirno 250.000 SIT. V to ceno nista všteta izdelava in lepljenje oglasa, ki ju je za SDS opravilo podjetje Sign Factory iz Škofje Loke. Koliko pa je SDS odštela za najem samega vlaka? Čeprav ceniki obstajajo, nam jih predstavnik za stike z javnostmi Slovenskih železnic Dejan Podgoršek ni hotel razkriti, ker naj bi bile cene odvisne od številnih parametrov. Ko smo ga prosili, naj uporabi parametre SDS, pa je želel, da najprej pridobimo pisno soglasje stranke. Zato smo se ponovno obrnili na SDS. Tam so povedali, da na račun še čakajo. Tako nam ni uspelo preveriti, ali je SDS za najem vlaka res plačala po ceniku ali pa je dobila kakšen popust. Prav tako še ni znano, ali se bo na takšen način oglaševala tudi neposredno pred jesenskimi volitvami.

Sicer pa oglas SDS ni zbodel v oči le zato, ker se je znašel na pročelju vlaka. Pozornost je zbudil tudi zaradi volilne zakonodaje. Zakon o volilni kampanji določa, da lahko stranke volilne oglase objavljajo izključno 30 dni pred volitvami. Do jesenskih volitev pa je še krepko več kot 30 dni. A zakon je poln lukenj in stranke jih s pridom izkoriščajo. Politične stranke začnejo pogosto oglaševati že nekaj mesecev pred volitvami, seveda z alibijem, da oglasi nimajo nobene zveze s predvolilno kampanjo. Njihovo ravnanje ni v skladu z duhom zakona o volilni kampanji. A hkrati tudi ni v nasprotju s črko tega zakona. Pred zadnjimi parlamentarnimi volitvami so recimo odmevali predčasni oglasi SLS, člana SD Luke Jurija in Aktivne Slovenije, a vsi po vrsti so trdili, da se njihovi oglasi ne nanašajo na volitve. Tudi SDS ima alibi, zakaj je oglaševala sredi maja. Uradno je s popotovanjem praznovala obletnico vstopa Slovenije v EU in ne opozarjala na jesenske volitve. Strokovnjaki za oglaševanje, s katerimi smo govorili, pa so kljub temu prepričani, da je bila akcija SDS perfidna promocija županskih in lokalnih volitev, zakamuflirana v drug dogodek z dobro publiciteto. To, da je SDS akcijo izpeljala na vlaku državnega podjetja, pa se jim zdi najmanj neokusno.