Gregor Cerar

 |  Mladina 48  |  Politika

Parapolicaji

Občinski in medobčinski redarji bodo lahko uporabljali prisilna sredstva proti kršilcem javnega reda in miru

Po novem naj bi vklepali tudi meščane in vaščane

Po novem naj bi vklepali tudi meščane in vaščane
© Denis Sarkić

Poslanci koalicijski strank so ta teden podprli zakonski predlog, ki povečuje pooblastila mestnih oziroma občinskih redarjev. Ti so doslej skrbeli kvečjemu za kaznovanje lastnikov nepravilno parkiranih vozil in so v najskrajnejšem primeru z lisicami vklenili njihova vozila. Po novem naj bi vklepali tudi meščane in vaščane.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Gregor Cerar

 |  Mladina 48  |  Politika

Po novem naj bi vklepali tudi meščane in vaščane

Po novem naj bi vklepali tudi meščane in vaščane
© Denis Sarkić

Poslanci koalicijski strank so ta teden podprli zakonski predlog, ki povečuje pooblastila mestnih oziroma občinskih redarjev. Ti so doslej skrbeli kvečjemu za kaznovanje lastnikov nepravilno parkiranih vozil in so v najskrajnejšem primeru z lisicami vklenili njihova vozila. Po novem naj bi vklepali tudi meščane in vaščane.

Mestni redarji z novim zakonom o občinskem redarstvu dobivajo pooblastila, kakršna so doslej imeli le policisti. Ti so za te naloge tudi primerno izobraženi in usposobljeni. Z novim zakonom o občinskem redarstvu bodo lokalni redarji in varnostniki nadzorovali varen in neoviran cestni promet v naseljih; varovali ceste in okolje v naseljih in na občinskih cestah zunaj naselij; skrbeli za varnost na občinskih javnih poteh, rekreacijskih in drugih javnih površinah; varovali javno premoženje, naravno in kulturno dediščino; vzdrževali javni red in mir.

Občinski redarji bodo imeli pri svojih posegih, če bodo naleteli na kršitelje, bistveno večja pooblastila, kot so jih imeli doslej, saj bodo poleg opozoril lahko civilnemu prebivalstvu dajali ustne odredbe, ljudi legitimirali in celo izvajali varnostne preglede osumljenih oseb ter zasegali domnevno nevarne predmete. Poleg naštetega bodo lahko uporabili fizično silo in prekrškarje zadržali, jih celo vklenili ali zvezali. Če se bo prekrška ali kaznivega dejanja osumljena oseba pri tem upirala, je zakonsko dovoljena uporaba plinskega razpršilca. Kaj od naštetega bodo smeli občinski stražniki izvajati nad občani, pa je odvisno od občinskih svetov - ti bodo na podlagi varnostnih ocen v svoji lokalni skupnosti sprejemali varnostne programe in določali pristojnosti redarjev.

Uvedba lokalnih redarjev s policijskimi pooblastili je verjetno posledica vedno večjega nezaupanja in nezadovoljstva z delom policije, ki ga izraža segment prebivalstva, ki se (ne)upravičeno počuti ogroženega v današnji družbi. Pa čeprav teh dejstev noče nihče javno potrditi.

Seveda bo treba počakati, kako se bodo redarji z novimi pooblastili obnesli v praksi. Kandidati za policiste morajo skozi posebno usposabljanje, da dobijo podobne pristojnosti, kot jih bodo sedaj dobili občinski redarji, kandidati za redarje pa bodo morali imeti končano srednjo šolo, opraviti bodo morali nekaj preizkusov znanja za odločanje in vodenje postopkov pri prekrških ter opravljanje nalog, končati pa bodo morali tudi krajše usposabljanje, ki ga bo predpisalo ministrstvo za notranje zadeve. Glede na to, da nikjer v zakonu o redarjih niso omenjeni testi psihofizičnih sposobnosti za opravljanje nalog, enakovrednih policijskim, je upati, da jih bo predpisalo vsaj notranje ministrstvo.

Novi občinski in medobčinski redarji naj bi zagotavljali več miru in varnosti (medobčinska redarstva bo ustanavljalo več občin skupaj, saj so številne po prebivalstvu manjše od blokovskih naselij v slovenskih mestih). Za marsikoga, ki se mu zdi, da policija že sedaj preveč maltretira ljudstvo, pa bodo novi redarji dodatna mora. Od mimoidočih ali na kakem kraju prisotnih oseb bodo lahko zahtevali osebne dokumente že, če se jim bo zdelo, da te osebe s svojim obnašanjem in ravnanjem zbujajo sum, da bodo ogrozile varnost ljudi in premoženja ali naredile prekršek oziroma kaznivo dejanje.

Ena glavnih kritik v zvezi z delom slovenske policije, ki jih je slišati iz mednarodnih in nevladnih organizacij, se nanaša na neobstoj popolnoma neodvisnih pritožbenih organov, ki bi nadzorovali delo policije in morebitne zlorabe pooblastil. Glede na to, da bodo imeli lokalni redarji enaka pooblastila kot policisti in se bodo pod določenimi pogoji lahko tudi fizično lotevali prekrškarjev, je pričakovati številne pritožbe zaradi njihovega dela. Zakonsko pa je določena dokaj nenavadna komisija, ki bo presojala ukrepe redarjev. Sestavljali naj bi jo direktor občinske uprave, predstavniki policije in predstavniki nevladnih organizacij, zainteresiranih za nadzor nad spoštovanjem človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Za primerne nevladne organizacije so na primer predlagani Amnesty International, PAPILOT - Zavod za vzpodbujanje in razvijanje kvalitete življenja, Mirovni inštitut in Pravno-informacijski center nevladnih organizacij - PIC.