Sam Mendes / Pot v pogubo

Road to Perdition, 2002

Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 44, 6. 11. 2002

Ko pride Hollywood do gangsterjev, postane sentimentalen. Tako je bilo nekoč, v tridesetih, ko je udaril prvi veliki val gangsteriad (Mali Cezar, Državni sovražnik, Brazgotinec), in tako je bilo kasneje, v času Botra, novega Brazgotinca in Dobrih fantov. Nekaj romantičnega je v vseh teh socialnih deklasirancih, ki hočejo uspeti in ki si "ameriški sen" razlagajo po svoje - no, bolj darwinistično kot ostali. Že v izhodišču so grešni in krivi, brez možnosti odrešitve. "Nihče izmed nas ne bo šel v nebesa," dahne John Rooney (Paul Newman), šef irske mafije, ki v spregi z Alom Caponeom kontrolira srednji zahod - malo pred tem je Michaela Sullivana (Tom Hanks), svojega zvestega, napol posvojenega, brezhibnega eksekutorja, "Angela smrti", vedno oblečenega tako, kot da je ravno prišel s pogreba, poslal na Pot v pogubo.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 44, 6. 11. 2002

Ko pride Hollywood do gangsterjev, postane sentimentalen. Tako je bilo nekoč, v tridesetih, ko je udaril prvi veliki val gangsteriad (Mali Cezar, Državni sovražnik, Brazgotinec), in tako je bilo kasneje, v času Botra, novega Brazgotinca in Dobrih fantov. Nekaj romantičnega je v vseh teh socialnih deklasirancih, ki hočejo uspeti in ki si "ameriški sen" razlagajo po svoje - no, bolj darwinistično kot ostali. Že v izhodišču so grešni in krivi, brez možnosti odrešitve. "Nihče izmed nas ne bo šel v nebesa," dahne John Rooney (Paul Newman), šef irske mafije, ki v spregi z Alom Caponeom kontrolira srednji zahod - malo pred tem je Michaela Sullivana (Tom Hanks), svojega zvestega, napol posvojenega, brezhibnega eksekutorja, "Angela smrti", vedno oblečenega tako, kot da je ravno prišel s pogreba, poslal na Pot v pogubo.

Sullivan izgleda kot uradnik - in tudi ubija uradniško, rutinsko, lakonično, že kar korporativno, hočem reči, pri tem ne uživa. Služba. Sullivan, družinski človek, nekdanji deklasiranec in outsider, ki se je prebil v srednji razred in ki se zvečer vrača v čist, urejen, tih, puritanski, tradicionalen, mahagonijev dom, je depresivna verzija Tonyja Soprana. Zunaj, pred vrati, pa je leto 1931 - velika gospodarska kriza, huda brezposelnost, zaprte tovarne, revščina, sesuta borza. Sam Mendes, ki je v Lepoti po ameriško srednji razred stuširal, ga tokrat vrže pod tuš, kakršen je v Psihu odplaknil tatinsko, grešno Janet Leigh. Ko namreč Sullivanov sin vidi nekaj, česar ne bi smel, dolga roka mafije stušira Sullivanovo družino - preživita le Sullivan in junior, ki se znajdeta na begu, on the road, v gotski zimi, med gostim dežjem, nevarnimi sencami, slabo svetlobo in perverznimi silhuetami eksekutorjev, ki v ubijanju uživajo.

Pot v pogubo, posneta po grafičnem romanu Maxa Allana Collinsa in Richarda Piersa Raynerja, je zdaj tihožitna melodrama o očetih in sinovih, zdaj nostalgični film o odraščanju (odraščanje je "smrt", huh), zdaj biblični ep o maščevanju, zdaj grška tragedija o prstu usode, zdaj film noir in zdaj tableau vivant, ki se mu nikamor ne mudi in ki skuša gangsterski žanr napihniti v katedralo kalvinističnega izvirnega greha in spodletelega "ameriškega sna".

ZA +

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek: