Pavel Lungin / Tajkun

Oligarh, 2002

Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 46, 19. 11. 2003

Tajkun, ki je z Liffa takoj skočil v kino, je film o vzponu in smrti ruskega magnata. Tako kot Državljan Kane. Specifično: tako kot naj bi bil Charles Foster Kane le prikrita impersonacija ameriškega magnata Randolpha Hearsta, naj bi bil tudi Platon Makovski (Vladimir Maškov) le prikrita impersonacija ruskega magnata Borisa Berezovskega. Tako kot Državljan Kane se tudi Tajkun začne z magnatovo smrtjo. In seveda, tako kot je Kane ugotovil, da ga ni čez politični vpliv, ki ti ga nudi kapital, tudi Makovski ve to, kar ga je naučil Marx - da kapital "v skrajni liniji" rola politiko. Jasno, Makovski, matematik, ki rusko tranzicijo prelevi v svoje kraljestvo, je človek za skrajne, mejne situacije - videti je pač kot posmrtna maska "nove Rusije". Nič pošastnega mu ni tuje. Celo Al Capone bi mu zavidal poteze, trike, prevare, pokole in trupla, s katerimi Moskvo spremeni v Chicago - oh, Platon gre tako daleč, da bi se še družini Corleone zdel pod nivojem. Kapital ima seksapil - in ženske se kar lepijo nanj. Ne morejo se mu upreti. In politiki so kot ženske. Zato mu voljno asistirajo.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 46, 19. 11. 2003

Tajkun, ki je z Liffa takoj skočil v kino, je film o vzponu in smrti ruskega magnata. Tako kot Državljan Kane. Specifično: tako kot naj bi bil Charles Foster Kane le prikrita impersonacija ameriškega magnata Randolpha Hearsta, naj bi bil tudi Platon Makovski (Vladimir Maškov) le prikrita impersonacija ruskega magnata Borisa Berezovskega. Tako kot Državljan Kane se tudi Tajkun začne z magnatovo smrtjo. In seveda, tako kot je Kane ugotovil, da ga ni čez politični vpliv, ki ti ga nudi kapital, tudi Makovski ve to, kar ga je naučil Marx - da kapital "v skrajni liniji" rola politiko. Jasno, Makovski, matematik, ki rusko tranzicijo prelevi v svoje kraljestvo, je človek za skrajne, mejne situacije - videti je pač kot posmrtna maska "nove Rusije". Nič pošastnega mu ni tuje. Celo Al Capone bi mu zavidal poteze, trike, prevare, pokole in trupla, s katerimi Moskvo spremeni v Chicago - oh, Platon gre tako daleč, da bi se še družini Corleone zdel pod nivojem. Kapital ima seksapil - in ženske se kar lepijo nanj. Ne morejo se mu upreti. In politiki so kot ženske. Zato mu voljno asistirajo.

Toda Platon se ne skriva - publiciteta mu pomeni več kot kremeljskim politikom, ko furajo divjo privatizacijo. Kaj ti bosta korupcija in kriminal, če nimaš svoje banke? In lepo prosim - kaj ti bo banka, če nimaš svoje TV mreže? Ne, Platon, playboy z Uzbekom na sprožilcu, ni kot ameriški gangsterji, ki živijo v paralelnem svetu - v getu podzemlja. Kar seveda ne pomeni, da je kaj bolj moralen - ali pa da ima kaj večjo pravico do melanholije. In četudi se razpoči, bodo filmi o njegovem življenju vedno slabši od njegovega življenja. Tajkun ni ravno Državljan Kane, kvečjemu garažna, tabloidna imitacija Državljana Kanea, ki izgleda tako, kot da jo je skrivaj financiral Berezovski. Gotovo mu je bila všeč ideja, da bi zanj potrebovali protitankovsko raketo. Kanea so ubili spomini.

ZADRŽAN

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti