Patty Jenkins / Pošast

Monster, 2003

Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 15, 15. 4. 2004

"Vedno sem hotela biti v filmih," pravi Aileen Wuornos (Charlie Theron), ameriška frklja s težko, disfunkcionalno mladostjo, ki hoče le eno - da bi jo kdo odkril in odpeljal v boljši svet. Da bi postala velika zvezda - ali pa vsaj lepotica. Da bi postala bogata - kot ženske na TV. Sanja in fantazira. In čaka na poštenega odkritelja. Slišala je pač, da so tudi Marilyn Monroe odkrili kar tako, povsem nepričakovano - za štantom. Tako je to - v Ameriki. Gledala je moške in tuhtala: je to ta, ki me bo odkril? Ne, očitno ne - kaj pa tale? Vse je verjela. Hej, če so lahko Marilyn odpeljali do konca, potem bodo tudi mene. Hodila je ven, se nastavljala, štopala, vstopala v avtomobile, fafala - huh, iskala je srečo, famo, ameriški sen. Toda potem je začel padati dež - in Aileen Wournos je postala Pošast... ee, white-trash, ki da izrazu on-the-road nov pomen.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 15, 15. 4. 2004

"Vedno sem hotela biti v filmih," pravi Aileen Wuornos (Charlie Theron), ameriška frklja s težko, disfunkcionalno mladostjo, ki hoče le eno - da bi jo kdo odkril in odpeljal v boljši svet. Da bi postala velika zvezda - ali pa vsaj lepotica. Da bi postala bogata - kot ženske na TV. Sanja in fantazira. In čaka na poštenega odkritelja. Slišala je pač, da so tudi Marilyn Monroe odkrili kar tako, povsem nepričakovano - za štantom. Tako je to - v Ameriki. Gledala je moške in tuhtala: je to ta, ki me bo odkril? Ne, očitno ne - kaj pa tale? Vse je verjela. Hej, če so lahko Marilyn odpeljali do konca, potem bodo tudi mene. Hodila je ven, se nastavljala, štopala, vstopala v avtomobile, fafala - huh, iskala je srečo, famo, ameriški sen. Toda potem je začel padati dež - in Aileen Wournos je postala Pošast... ee, white-trash, ki da izrazu on-the-road nov pomen.

Nekaj let kasneje je namreč videti tako, kot da jo je odkril Jason Voorhees. Iz dneva v dan se ji ponavlja petek trinajstega. V njeni glavi je Hollywood, na njenem obrazu pizza, v njeni roki pa kolt. Postala ni niti number 1 niti Blondie, ampak Amazonka iz ameriškega trebuha, deklasiranka z impulzom angela maščevanja, ameriški produkt, ki ga je Amerika izdala in zavrgla, zlorabljeni, mučeni, ponižani, iznakaženi ameriški otrok, za katerega se ne zmenijo niti najbolj lunatični tabloidi.

Njen glamur mutira v alko, paranojo in obup. Nihče je ni odkril. Še več - anonimnost jo prelevi v vagabundsko cipo in serijsko morilko, ki se po vsakem killingu vrne v naročje svoje muze, naivne, nič hudega sluteče Selby Wall (Christina Ricci), osebe, ki v njej vidi več kot drugi in s katero hoče zbežati, saj veste, kot Thelma & Louise. Prvega moškega - brutalnega, sadističnega, degeneriranega, sodomističnega "motherfuckerja" - sicer ubije v samoobrambi, toda ubijanje ji potem preide v navado. No, v industrijski kliše: Aileen štopa, moški ustavi - in umre z erekcijo. Nihče ni nedolžen, bolje rečeno - zanjo ni več noben moški dovolj nedolžen. Aileen Wuornos, rahli remix resnične serijske morilke, ki jo je dal Jeb Bush leta 2002 usmrtiti, je rough-cut militantne feministke, ki se ji zmeša - in njeno početje je recenzija ameriškega sna, pop eskapizma, "kulture slave" in patriarhata, ki ima poniževanje žensk vgrajeno kot del obvezne opreme, heh, kot varnostni pas.

ZA

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek: