Igor Mekina

 |  Svet

F-35 z neuporabnim topom zaradi pomanjkanja programa

Najmodernejše vojaško letalo na svetu ne bo moglo uporabljati svojega večcevnega topa vse do leta 2019, ko bo na voljo prvi računalniški program za njegovo uporabo.

Eden od najdražjih programov ameriške vojske, letalo F-35, se sooča z novimi težavami. Potem ko smo že pisali o tem, da letalo zaradi svoje posebne konstrukcije, pri kateri lastno gorivo letalu služi kot »hladilnik«, ne more poleteti, če je njegovo gorivo pretoplo, se je sedaj izkazalo, da letalo tudi po pričetku svoje uporabe še vsaj do leta 2019 ne bo moglo uporabljati svojega 25 milimetrskega topa. Razlog – šele leta 2019 bo namreč na voljo programska oprema za upravljanje s topom. Programski paket »Block 3F« je namreč naročen za leto 2019, čeprav ob vseh zamudah pri razvoju tega letala ni izključeno, da tudi pri tem naročilu ne bo prišlo do kakšne nove zamude

To seveda pomeni, da bo top, ki se nahaja na vsakem od supermodernih in za radarje »nevidnih« letal, katerih razvoj je doslej stal že okoli 400 milijard, povsem neuporaben, kljub temu, da se bodo letala F-35 ameriški mornarici pridružila že letos, kopenski vojski pa leta 2016. Letala F-35 JSF kljub temu ne bodo neoborožena, saj bo vsako letalo še vedno oboroženo z dvema protiletalskima raketama dolgega dosega AIM-120 AMRAAM in s parom lasersko vodenih bomb. Vendar je to orožje namenjeno napadom na oddaljene tarče na zemlji in v zraku. Letalo ima sicer nameščen štiricevni top GAU-22/A, ki so ga razvili iz topa letala AV-8B Harrier II jump tako, da so mu zmanjšali število cevi. Top naj bi bil tudi bolj natančen, kar bo seveda mogoče ugotoviti šele, ko bo zanj na voljo prava programska oprema. Izstrelil naj bi lahko kar 3300 granat v minuti. Glede na to, da ima v bojnem kompletu to letalo samo 180 izstrelkov, to seveda pomeni, da bo pilot vse svoje izstrelke lahko izstrelil že v slabi minuti. Izvedba topa za marince ima samo nekaj več, 220 izstrelkov, vendar je po izkušnjah pilotov tudi to premalo, saj je takšen komplet dovolj za »en sam napad« in še takrat potrebno upati, »da ne zgrešiš«. To je še posebej pomembno takrat, ko se letalo uporablja kot pomoč vojakom na zemlji.

Neuporaben top v zračnih spopadih ne bo tako velik problem kot se zdi, tudi zato, ker je letalo za bližnje zračne boje pretežko in v zraku manj okretno kot nekatera druga sodobna letala, na primer ruski Su-30 Flanker, in se bo zato moralo zanašati predvsem na rakete dolgega dosega. »Letalo se tako ali tako ne more obrniti, tako da to ni tako pomembno. JSF je tako težko, da ne bo pospeševalo dovolj hitro, da bi znova lahko doseglo bojno hitrost. To pomeni, da bo to letalo primerno le za boj 'izven vidnega dosega'«, je njegove domete ocenil eden od pilotov. Letalo prav tako ne bo imelo nobenih raket kratkega dosega, kot so na primer rakete AIM-9X Sidewinder, saj jih na letalo, ki mora ostati »nevidno«, ni mogoče namestiti pod trup. Rakete bi namreč povzročale radarski odboj.

Kljub temu pa je to letalo ključnega pomena za modernizacijo ameriških zračnih sil. Obrambno ministrstvo načrtuje nakup 2443 teh letal za letalstvo, mornarico in marince. Različne verzije letala naj bi nadomestile različne vrste letal, od letala A-10 Warthog, ki je danes namenjeno napadom na kopenske cilje, do večnamenskega letala Lockheed F-16, Boeingovih letal F/A-18 Hornet, ki so večinoma nameščena na letalonosilkah ter letal AV-8B Harrier II, ki jih večinoma uporabljajo marinci. Vendar se je projekt letala F-35 že doslej soočal s številnimi zamudami in dodatnimi stroški, večinoma prav zaradi sprememb načrtov in težavami s programsko opremo. V začetku leta je eden od prvih primerkov F-35 tudi strmoglavil zaradi težav s svojimi reaktivnimi motorji Pratt & Whitney F135, v katerih je prišlo do samovžiga.

Drug problem letala je pomanjkanje možnosti označevanja in razpoznavanja zemeljskih ciljev v primerih, ko bodo vojaki nevarno blizu sovražnim silam. Letala v tem primeru ponavadi operirajo v parih, tako da prvo letalo »označi« cilje z raketami, ki jih nato drugo, ko dobi potrditev s terena, tudi napade. Vendar letala F-35 po poročanju Daily Beast ne bodo opremljena niti s tem sistemom niti z raketami za te namene, topovskih krogel za takšne napade in označevanje ciljev ne bo dovolj. V teh primerih so lasersko in GPS vodene bombe neuporabne. »Bombe z GPS navigacijo so neuporabne, kadar poveljnik na terenu ne ve natančno, od kod prihaja ogenj ali kadar se umika, sovražnik pa napreduje. Orožje s satelitsko navigacijo je enako neuporabno tedaj, ko jo odvrže pilot, ki ne more s svojimi očmi spremljati bitke,« je za Daily Beast povedal eden od pilotov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.