IZAK KOŠIR

 |  Ekonomija

Afera Volkswagen: Kaj lahko v Sloveniji storite z vašim spornim vozilom? 

Na Zvezo potrošnikov Slovenije se je obrnilo več potrošnikov z vprašanji, kaj lahko naredijo s svojim dizelskim Volkswagnom, zato smo vse pomembne informacije zbrali na enem mestu. ZPS pa smo zastavili tudi nekaj ključnih vprašanj, kaj storiti z vašim vozilom in kakšne so v tem primeru vaše pravice. Denimo, ali ste v času »popravila« upravičeni do nadomestnega vozila, bodo urejene skupinske tožbe, koliko lahko proizvajalec dejansko poseže v vaše vozilo, ne da bi spreminjal osnovnih karakteristih modela in ali lahko že zdaj storite kaj, kar vam bo kasneje olajšalo delo in prihranilo čas?

Kaj se bo dejansko zgodilo z avtomobilom, ko ga bo enkrat lastnik predal serviserju? Je proizvajalec časovno omejen oziroma koliko časa lahko vozilo zadrži? Bo lastnik vozila v tem časi dobil nadomestno vozilo? Koliko lahko proizvajalec/serviser dejansko poseže v vozilo, ne da bi pri tem spreminjal osnovnih karakteristik vozila, ki definirajo model znamke?

Evropska potrošniška organizacija BEUC, katere članica je tudi Zveza potrošnikov Slovenije, je na VW naslovila poziv, v katerem izrecno zahtevajo, da lastnik avtomobila ne sme imeti nobenih stroškov, da ima v času popravila na voljo nadomestni avtomobil, predvsem pa, da mora avtomobil ohraniti zmogljivosti in porabo v skladu s tistimi, zapisanimi v prodajni ponudbi. Naše osnovno izhodišče je, da potrošniki ne smejo biti oškodovani in da morajo s servisa dobiti takšen avtomobil, kot so ga želeli že takrat, ko so ga kupili.

Kako je s skupinskimi tožbami pri nas, ali imajo slovenski lastniki vozil možnost skupne tožbe? Imamo pri nas organizacijo, ki bi poskrbela za to? Kakšni so sorodni primeri v tujini?

V Sloveniji (še) ne obstaja možnost skupinske tožbe. ZPS je že večkrat opozorila pristojne službe, da potrošniki nimajo ustreznega orodja za zaščito svojih pravic v primerih, ko je oškodovano veliko število potrošnikov (več sto ali tisoč). Zadnji tak primer pri nas je primer zlorabe prevladujočega položaja Telekoma Slovenije, ki je pred leti pogojeval priključitev širokopasovnega internetnega dostopa ADSL s priključnino na ISDN telefon. Ker v Sloveniji ni možnosti skupinske tožbe, je moral vsak oškodovani potrošnik vložiti tožbo zoper operaterja.

Doslej so na ZPS v primerih velikega števila oškodovanih potrošnikov (zadnji je bil primer varčevalcev NLB, ki so bili oškodovani zaradi prenizko obračunanih obresti - primer je pravnomočno rešen v korist potrošnikov) organizirali zastopanje svojih članov v sodnih postopkih in jim nudili ustrezno podporo. Ali bomo tudi v primeru VW organizirali takšno akcijo, se bodo odločili po posvetu s pravnimi strokovnjaki in evropsko potrošniško organizacijo (BEUC) zaradi usklajenega nastopa.

Kot je navedeno na spletni strani, je italijanska potrošniška organizacija Altroconsumo lani opravila test porabe in izpustov CO2 pri Volkswagnu Golfu in Fiatu Pandi, kjer so odkrili, da je poraba za polovico višja od uradno objavljenih podatkov. To pomeni, da mora potrošnik za gorivo plačati približno 500 evrov več, kot bi pričakoval iz oglaševanih podatkov. V začetku leta je Altroconsumo vložil skupinsko tožbo proti Fiatu in VW, sojenje proti VW na sodišču v Benetkah se bo začelo prihodnji mesec.

Zgodba z avtomobilskimi izpusti in porabo goriva je le ena od tistih, kjer se je izkazalo, da proizvajalci iščejo vse možne načine, da bi svoje izdelke prikazali okolju prijaznejše. Podobno se namreč dogaja tudi na področju energijske nalepke, za katero proizvajalec poskrbi sam, preverjanja izdelkov, ki so na trgu v EU, pa praktično ne izvaja nihče, prav tako trenutno ni resnih sankcij za kršitelje. Potrošniške organizacije na problem neustreznega nadzora in zavajanja ter oškodovanja potrošnikov pri ZPS opozarjamo že vrsto let in zahtevajo, da se ustrezno dopolni zakonodaja na evropski ravni in posledično tudi nacionalne zakonodaje.

Kako odziven je VW na prošnje in zahteve ZPS?

Evropska potrošniška organizacija BEUC se je po posvetu s članicami odločila za skupen nastop, ker menijo, da gre za zavajanje in oškodovanje številnih potrošnikov na ravni celotne Evrope. ZPS je kot članica Evropske potrošniške organizacije na spletni strani odprla poseben vsebinski sklop "VW", kjer so zbrane vse informacije za potrošnike, s katerimi v zadevi VW razpolagajo na ZPS. Potrošniki se lahko tudi prijavijo med prejemnike informacij o postopkih evropskih potrošniških organizacij v zadevi Volkswagen tako Sloveniji, kot tudi na ravni EU

Evropska potrošniška organizacija BEUC je 2. oktobra 2015 v imenu 41 nacionalnih potrošniških organizacij, med njimi je tudi ZPS, Volkswagnu poslala svoje stališče do problema. Volkswagen so pozvali k izvedbi takojšnih aktivnosti in ukrepov, med katerimi so tudi:

- zaustavitev distribucije in prodaje vseh avtomobilov, ki so bili opremljeni z opremo za prirejanje vrednosti izpustov v evropskih državah;

- celovito razkrijte, v katera vozila, ki se vozijo po evropskih cestah, so vgradili takšno opremo;

- pravočasna finančna odškodnina za škodo, ki jo je posredno ali neposredno povzročila oprema za prirejanje vrednosti izpustov, ki je bila vgrajena v avtomobile, ki so jih kupili potrošniki, vključno z zmanjšanjem vrednosti spornih avtomobilov;

- zagotovilo, da bodo po izvedenih spremembah ali popravilih sporni avtomobili na podlagi testov v realnih pogojih vožnje skladni z mejnimi vrednostmi izpustov, ki jih je določila Evropska unija, ali z oglaševanimi vrednostmi izpustov, če so te nižje.

ZPS je 6. oktobra 2015 pisala tudi ministrstvu za infrastrukturo, 14. oktobra 2015 pa še ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo MGRT). Vsi dopisi in že prejeti odgovori so dostopni tu. Odgovora s strani MGRT še niso prejeli.

Kaj ZPS pri njihovem delu in poslanstvu glede problematike VW trenutno najbolj ovira?

Na nacionalni ravni zato trenutno o konkretnih ovirah težko govorijo, poudarjajo pa, da je problem, ki močno vpliva na delovanje ZPS kot neprofitne potrošniške organizacije, popolna ukinitev financiranja nevladnih potrošniških organizacij s strani države. Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo je, tako ZPS, očitno le ministrstvo za gospodarstvo in varstva potrošnikov ne priznava kot pomembnega vzvoda za spodbujanje poštene konkurence, za razvoj modernega tržnega gospodarstva in za krepitev pravne in socialne države oz. družbene blaginje. »Direktna posledica takšnega mačehovskega odnosa je omejitev delovanja potrošniških organizacij v korist potrošnikov (npr. obveščanje o kršitvah, svetovanje, organiziranje posebnih akcij v primeru množičnega oškodovanja - npr. VW, analize problematičnih sektorjev ali ponudnikov ter primerjalno testiranje) zaradi premajhnih finančnih sredstev,« dodajajo v ZPS.

Kaj naj torej lastniki spornih vozil storijo? Je vredno počakati na natančnejša navodila, ali lahko že zdaj storite kaj, kar vam bo kasneje olajšalo delo in prihranilo čas?

Lastniki predvsem preverite, ali vaš avtomobil na seznamu tistih, ki imajo nameščeno sporno opremo za prirejanje vrednosti izpustov. Pravice potrošnika v primeru napake na izdelku so urejene v Zakonu o varstvu potrošnikov. Kdor pa želi biti vključen v aktivnosti Zveze potrošnikov Slovenije in BEUC v zadevi VW, lahko posreduje podatke o sebi in svojem vozilu preko spletnega obrazca na tej povezavi. Vse prijavljene potrošnike in člane bodo sproti obveščali o razvoju dogodkov in nadaljnjih korakih za zaščito potrošniških pravic oziroma morebitnih odškodninskih zahtevkov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.