Matic Gorenc

 |  Mladina 48  |  Družba

Okoljsko sporna oglasa sta nastajala tudi v Sloveniji

Kar po reki

Toyotin oglas, posnet na robu Triglavskega narodnega parka

Toyotin oglas, posnet na robu Triglavskega narodnega parka
© YouTube / Toyota

Okoljsko sporna oglasa avtomobilskega podjetja Toyota – videoposnetek in plakat, ki so ju v Združenem kraljestvu prepovedali – sta bila posneta v Sloveniji, v strugi Save Dolinke in na ljubljanskih ulicah. Še vedno se sicer ne ve, kdo je dovolil snemanje oglasa, v katerem se dvotonska vozila vozijo po eni izmed najlepših slovenskih rek.

o9UGhOWLimo

V videooglasu, ki je bil posnet leta 2020, vidimo, kako Toyotina vozila tipa SUV najprej vozijo po savani, nato po rečni strugi. Na koncu vozila pripeljejo v mestno okolje. Vozijo v skupini in spominjajo na živalski trop, v oglasu tu in tam vidimo več deset vozil. Verjetno je, da so tista v ozadju dodana v postprodukciji, torej so bila generirana digitalno.

Pritožbo glede oglasov je vložila organizacija Adfree Cities, ki se zavzema za odstranitev oglaševalskih sporočil z javnih prostorov. Motilo jo je, da oglasa spodbujata neodgovorno ravnanje z okoljem. ASA, britanski nadzorni organ za oglaševalske standarde, je pritožbi ugodil in naročil umik obeh oglasov. To je nasploh prvi oglas v Združenem kraljestvu, ki je bil umaknjen zaradi okoljskih razlogov. V obrazložitvi odločitve je ASA zapisal, da »mora biti tržno komuniciranje izpeljano z občutkom odgovornosti do potrošnikov in družbe«.

Po tej novici so Slovenci hitro doumeli, da so bili deli oglasa posneti pri nas. Reko, po kateri vozijo Toyote, je na družabnem omrežju X okoljski znanstvenik Žiga Malek prepoznal kot Savo Dolinko. »Poznavalci gorenjskih Alp lahko v ozadju opazimo najvišji vrh Karavank Stol, na desni je Mežakla. Toyote pa se seveda peljejo po strugi Save Dolinke.« Postavlja se vprašanje, kdo je dal dovoljenje za snemanje tega oglasa, ki so ga v Združenem kraljestvu ravno prepovedali. Po podatkih portala geodetske uprave E-prostor je upravljavec Save Dolinke Direkcija RS za vode. Pristojne v direkciji smo vprašali, ali so dovolili snemanje, odgovorili so, da »Direkcija RS za vode ni bila seznanjena s snemanjem oglasa za Toyoto na zemljiščih naravnega vodnega javnega dobrega na območju Save Dolinke«.

Mesto, ki se pojavi proti koncu oglasa, je Ljubljana. Vidimo, kako se Toyotini avtomobili peljejo po Slovenski cesti v središču prestolnice. Ljubljana je na splošno priljubljena lokacija za snemanje oglasov. Mestna občina je snemalcem naklonjena, storitev pa prodaja dokaj poceni. Oglaševalci morajo plačati 800 evrov na dan za snemanje v središču mesta in 500 evrov za snemanje zunaj središča.

G6CdiQRn6-M

QBEUtjwjbEM

PREBERITE TUDI:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.