Plošča / Toshimaru Nakamura in Keith Rowe: Between

2006, Erstwhile Records

Luka Zagoričnik
MLADINA, št. 39, 29. 9. 2006

Dvojni plošček Between - naslovu primerno - v svoji zvočnosti imenitno razpira prostor v svobodno improvizirani godbi, ki se je zadnje desetletje popolnoma odprla elektro-akustičnim sozvočjem, s tem pa odstrla marsikatero žgoče vprašanje, ki ga vzpostavljajo sodobne zvočne estetike znotraj nje. Te se ozirajo v preteklost, v korenine iz šestdesetih let, v katerih so se pletle vezi med avantgardizmi v jazzu in klasični glasbi. Vendar pa sodobniki v svoji zazrtosti k spontani ''organizaciji zvokov'' te tradicije zastirajo in nanje plastovito nanašajo izkušnje konkretne glasbe, zgodnjih elektronskih eksperimentov, akuzmatične glasbe in sodobni digitalni zvočni milje, ki je v sodobnih improvizatorskih strujah močno vplival tudi na izraznost igranja akustičnih glasbil.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Luka Zagoričnik
MLADINA, št. 39, 29. 9. 2006

Dvojni plošček Between - naslovu primerno - v svoji zvočnosti imenitno razpira prostor v svobodno improvizirani godbi, ki se je zadnje desetletje popolnoma odprla elektro-akustičnim sozvočjem, s tem pa odstrla marsikatero žgoče vprašanje, ki ga vzpostavljajo sodobne zvočne estetike znotraj nje. Te se ozirajo v preteklost, v korenine iz šestdesetih let, v katerih so se pletle vezi med avantgardizmi v jazzu in klasični glasbi. Vendar pa sodobniki v svoji zazrtosti k spontani ''organizaciji zvokov'' te tradicije zastirajo in nanje plastovito nanašajo izkušnje konkretne glasbe, zgodnjih elektronskih eksperimentov, akuzmatične glasbe in sodobni digitalni zvočni milje, ki je v sodobnih improvizatorskih strujah močno vplival tudi na izraznost igranja akustičnih glasbil.

Ob tem se je v skrajno tehnokratski dobi sodobna scena odzvala s subverzijo tehnologije in posega po praznih semplerjih, mešalnih mizah, pokvarjenih kasetnikih, okoljskem hrumu in napakah v tehnologiji, ki se utelešajo v delu Tošimaruja Nakamure, pionirja rabe ''no input mixerja'' v sodobni improvizirani glasbi. (Anti)strunar Keith Rowe je že v šestdesetih v jazzovskem orkestru Mika Westbrooka notne zapise prelepil z abstraktnimi grafičnimi kolaži, kasneje pa v pionirski zasedbi AMM kitaro položil na mizo, jo oluščil njene historične zvočne funkcije in jo izpostavil zlorabi številnih objektov, s katerimi je z lokanjem, drgnjenjem, interferenco radijskih valov, z vzmetmi, izvijači itd. maličil njeno zvočno podobo v iskanju izraznosti med tonom in šumom.

V ta razkol se je v zadnjih letih prikradla tišina, pojmovana skozi miselno izkušnjo Johna Cagea kot prostor (iz)zvena, neintencionalne zvočnosti, v katero se vtirajo skrajno premišljene geste, zvočni drobci, pretanjeni šumi, drobljenje statike, razdrobljen hrup in goste, plastovite zvočne gmote. Ta vmesni prostor pri plošči Between pomeni prostor izjemnega drobnosluha, naraščanja in popuščanja napetosti v spletu šumov, pritajenih dronov, rezkih sinusoid, občasno prepoznanih tonov in bodljikavega feedbacka.

Čeprav je izraznost obeh špilavcev na površju odmaknjena, gradi na izraziti dinamiki kljub lahnemu dotiku in občutljivemu vijačenju skrbno moduliranih zvočnih tekstur. V ''vmesju'' pričujoče plošče smo radikalno ukleščeni v zvočnem ustroju, ki se odmika od harmoničnih, melodičnih in ritmičnih zasnov glasbe, ravno na meji govorice med ''hrupom'' in ''glasbo'' pa se tvori prelomna in intrigantna elektro-akustična godba zunaj oholih in razvodenelih inštitutov in laboratorijev za elektro-akustiko.

+ + + + +

Toshimaru Nakamura

Toshimaru Nakamura
© Kazue Yokoi

Keith Rowe

Keith Rowe
© Yuko Zama

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Fašistični režimi sovražijo novinarje in sodnike. Ker so ti prva linija pričevanja. Vidijo in povedo.«

Hélène Frappat, pisateljica, filozofinja in prevajalka

Varuh človekovih pravic / »Država je odpovedala pri vključevanju Romov«

Izbruhi nasilja so odsev sistemskih pomanjkljivosti

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi