23. 3. 2008 | Mladina 11 | Kultura | Plošča
Riječki novi val: Antologija
2008, Dallas
© Borut Krajnc
Zadnja leta smo priča najrazličnejšim publikacijam, dokumentarnim filmom in reizdajam, posvečenim zlatemu obdobju slovenskega in eksjugoslovanskega punka ter novega vala. Spomnimo se samo filma in knjige Sretno dijete Igorja Mirkovića, ki sta opevala zagrebško novovalovsko sceno z začetka osemdesetih let. Med prvim ogledom filma me je presenetilo, da avtor ni omenil niti enega samega reškega benda, kar je glede na število skupin, kakovost in originalnost scene ter mnogoterost glasbenih izrazov na Reki naravnost nesramno.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
23. 3. 2008 | Mladina 11 | Kultura | Plošča
© Borut Krajnc
Zadnja leta smo priča najrazličnejšim publikacijam, dokumentarnim filmom in reizdajam, posvečenim zlatemu obdobju slovenskega in eksjugoslovanskega punka ter novega vala. Spomnimo se samo filma in knjige Sretno dijete Igorja Mirkovića, ki sta opevala zagrebško novovalovsko sceno z začetka osemdesetih let. Med prvim ogledom filma me je presenetilo, da avtor ni omenil niti enega samega reškega benda, kar je glede na število skupin, kakovost in originalnost scene ter mnogoterost glasbenih izrazov na Reki naravnost nesramno.
Seveda je Reka kmalu vrnila udarec Zagrebu. Bernardin Modrić je posnel dokumentarec o reški glasbeni sceni od leta 1960 do današnjih dni Ritam rock plemena.
Ocenjevani CD-box se ne osredotoča na začetke rocka v nekdanjem največjem jugoslovanskem pristanišču, temveč na plodovito obdobje reške scene v desetih letih, začne s punk protagonisti s konca sedemdesetih let in prek novega vala nadaljuje vse do konca osemdesetih let: od Parafa do Lauferja. Reške punkovske in novovalovske skupine so še za časa Jugoslavije sodelovale na legendarnih kompilacijah, denimo Novi punk val 78-80 in Rijeka-Pariz-Texas, to pomeni, da se je Reka na jugoslovanskem glasbenem zemljevidu ustalila kot svojevrstna trdnjava naprednih glasbenih idej in svetovnih nazorov. Če k temu prištejemo še, da letos mineva okroglih trideset let od izbruha punka na Reki, s tem pa tudi v nekdanji Jugoslaviji, dobimo odgovor na vprašanje, zakaj se je podjetni Goran Lisica - Fox odločil izdati razkošno opremljeno antologijo, katere del je, poleg treh zgoščenk, bogat arhiv fotografij iz omenjenega obdobja, pospremljen z zanimivimi teksti njegovih aktivnih in pasivnih soudeležencev.
To, da številnim skupinam, ki so bile v tistem času zelo pomembne za reško sceno, ni uspelo izdati nobenega nosilca zvoka, je še dodaten razlog za izdajo kompilacije.
Tako na treh zgoščenkah dobimo podroben vpogled v osrčje tedanje reške scene, pri čemer je treba poudariti, da so zapisi marsikaterih skupin njihovi demoposnetki, zaradi česar je kakovost zvoka slabša, hkrati pa je ohranjen duh tedanjega časa, večja pa je tudi njihova zgodovinska in dokumentarna vrednost.
Poleg legendarnih punkovskih prvoborcev, Parafa in Termitov, se na kompilaciji pojavijo številne skupine, ki so aktivno soustvarjale reško sceno: iz zgodnejšega obdobja punka Mrtvi kanal, Protest, Istočni izlaz in Kaos; popularne pop atrakcije Denis & Denis, Cacadou Look, Fit in Xenia; ter zadnji val reške alterscene Let 2, Strukturne ptice, Grad, Grč, Let 3, Laufer in številni drugi izvajalci.
Ta antologija ni zgolj nostalgičen zapis o minulem zlatem obdobju, temveč spomenik vsem, ki so si brez glasbenega znanja drznili vzeti inštrumente v roke in stopiti na oder. Najpomembneje pa je, da so z družbenokritičnimi besedili in izvirnimi glasbenimi idejami začeli širiti obzorja tedanjim, pa tudi poznejšim rodovom.
+ + + + +