8. 12. 2006 | Mladina 49 |
Brez obrambe
Spopadi v imenu pravne države
© Tomo Lavrič
Najprej je slovenski varuh človekovih pravic v intervjuju za avstrijske medije primerjal državni odnos do Romov s Haiderjevim početjem zoper koroške Slovence. Matjaž Hanžek je očitno izgubil racionalni kompas s svojimi bombastičnimi izjavami zunaj slovenskih meja. Pozablja, da je slovenski ombudsman, katerega bojišče je Slovenija.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
8. 12. 2006 | Mladina 49 |
© Tomo Lavrič
Najprej je slovenski varuh človekovih pravic v intervjuju za avstrijske medije primerjal državni odnos do Romov s Haiderjevim početjem zoper koroške Slovence. Matjaž Hanžek je očitno izgubil racionalni kompas s svojimi bombastičnimi izjavami zunaj slovenskih meja. Pozablja, da je slovenski ombudsman, katerega bojišče je Slovenija.
A ni vrag v tem, da po svetu žali domovino, ki jo primerja s šovinistično politiko celovškega glavarja, ki koroške Slovence degradira na raven drugorazrednih prebivalcev, ki jim postavlja krajevne napise v nekajkrat manjših črkah. Zakaj Hanžek o tem ne pripoveduje v Ljubljani???
Ima namreč popolnoma prav. Pravzaprav stanje celo olepšuje. Koroški Slovenci lahko v šolah poslušajo pouk tudi v Slovenskem jeziku, medtem ko pri nas romske otroke učijo v tujem, v slovenskem jeziku; v najboljšem imajo kje romskega inštruktorja.
Kritika Hanžku gre od drugod: kje je bil do zdaj? Zakaj ni že pred leti orkansko zarohnel, da so Romi na Slovenskem drugorazredni državljani, brez pravice, da v šolah uporabljajo svoj materni jezik????? Zakaj ni že poprej napadel politike premiera Drnovška, premiera Ropa in premiera Janše?
Seveda bi bilo deplasirano zdaj iz ombudsmana napraviti glavno tarčo kritike. A enako bi bilo postaviti le vladajočo koalicijo na pranger ksenofobije.
Kaj je bolj svetohlinskega kot župan Kočevja Janko Veber, ki prek radia poziva občane na barikade proti domnevnemu prihodu Romov iz Postojne? Mož, ki je dolgoletni član socialnih demokratov, ki so polni besed o enakosti in pravicah manjšin. Pa vendar, tudi ksenofobi social demokrat in postkomunist ni prav nič nekonsistenten, če pomislimo na politiko nekdanjih komunistov .
Si mar lahko prikličemo v spomin sejo CK zveze komunistov Slovenije, na kateri se je v osemdesetih Milan Kučan zavzel za odprtje romskih šol na Dolenjskem? Nak, v Titovi Jugoslaviji smo živeli in verjeli, da je to demokratična dežela, v kateri vlada bratstvo med narodi in narodnostmi. Med Srbi, Hrvati, Slovenci, Makedonci, Črnogorci, Muslimani, celo med Madžari in Albanci. Seveda samo floskula bratstva, ki jo je skazil že najmanjši stik z realnostjo. Pri čemer so bili Romi izvzeti celo iz floskul. Tudi moderna slovenska ustava je segregacijska, saj navaja konkretne pravice do šol in kulturnih institucij za Madžare in Italijane, ne pa za Rome.
Zakaj ni bila nikoli odmevna topika zahteva, da država vpelje romsko šolstvo? Enostavno, nihče je ni zahteval. Pomenljivo, v demokratični družbi se del prebivalstva odpoveduje zahtevam po svojih pravicah.
Še več, levičarji protestirajo nad idejami ločevanja "slovenskih romskih" od "slovenskih slovenskih" otrok, kot da bi šlo za pravice črncev v ZDA, ki so se borili, da sedijo v šolskih klopeh skupaj z belimi Američani. Toda črni in beli Američani oboji govore angleško kot materin jezik! Slovenci na Tržaškem se ne borijo za skupne razrede z italijansko večino, ampak so si priborili samostojne slovenske šole in gimnazije. Komunizem je pač čislal pravice narodov, le dokler so bile na papirju, ko se je kak narod hotel odcepiti, je bil že kontrarevolucionaren!
Slovenska demokratičnost je rasla iz borbe za pravice slovenskega jezika oziroma naroda, ki je bil v Jugoslaviji manjšinski. Z izkušnjo biti manjšina. Toda v sodobni Sloveniji so Slovenci večina in Romi tisti, ki molčijo. Ali ni nenavadno, da v zadnjih letih lahko opazujemo odločno borbo izbrisanih za svoje pravice, ne pa Romov za pravico do romskega jezika v vrtcih in šolah?
Zakaj Romi kot politični subjekt molčijo? Zakaj je zgled Prekmurje, kjer so Romi bistveno resda bolj socializirani? Tako, kot če bi na Avstrijskem rekli, kako brihtni da so dunajski Slovenci, ki z odliko izdelujejo nemške šole?!!??
In prav zato je bila blagohotna zadnja Piramida z vso svojo surovostjo. Kaj je najbolj šokiralo? - Nastop svetnika Grma, ki ga je Jelinčič zasmehoval, da ne zna dvojine, in govor mladega Strojana, ki ga je sam Grm opomnil, da naj zdaj molči, ker ne zna slovensko. Ja, realnost je peklensko trda: Romi slabo govorijo slovensko!
In kaj storijo njihovi slovenski simpatizerji? Udarijo po Jelinčiču, po vodstvu nacionalne televizije, po kulturministru, po ministru za policijo, ki je spustil hudiča iz steklenice. In kaj imajo Romi od tega? Nič, to so notranji boji med slovenskimi strankami. Gesta humanistov bi bila drugačna: osnovati civilno združenje, ki bi prostovoljno organiziralo med Romi igrivo učenje slovenščine, ki bi tudi odraslim Romom prek simpatičnih oblik druženja pomagalo k boljšemu izražanju v slovenščini.
Če ne znaš jezika večine, ti je edina pot, da se zapreš v svoj geto, in si nezaupljiv in sovražen do večine!
Švedi, ki jih je od sedemdesetih zajel val emigrantov, so problem vzeli povsem pragmatično, in so tujcem plačevali, da se učijo švedsko. Dobesedno, kdor je opravil brezplačni kurz švedščine, je bil upravičen do državnega plačila za prisotnost pri pouku!
Toda, to je dežela, kjer so pravice manjšin samoumevni pojem. Na Slovenskem mora prvo vznikniti romska borba za etnične pravice. In ob njej humani čut med Slovenci, ki se resda zberejo v nekaj tisočih, da protestirajo zoper politiko vlade do Romov, ne bodo pa osnovali humanitarnega računa, na katerega bi državljani lahko vplačevali finančno pomoč za družino Strojanovih. Tudi humanitarec številka 1 in predsednik Janez Drnovšek je pompozno odprl račun za Darfur, ne pa računa za pomoč Romom.
Romsko vprašanje je dobesedno sredstvo za politične spopade. Ob tem so celo mediji v protislovju s samim seboj. Časnik Dnevnik je najprej gostil poglede, ki so pravili, kako bi morala policija zaščititi Strojanove v Ambrusu, ne pa da jih je pomagala izseliti. Ko pa država pošlje policijo nad Ambrušane, ki so množično zaprli cesto, da bi se Strojanovi ne vrnili, in ko policaji uporabijo pendreke, takrat Dnevnik obrne ploščo in objavi naslovnico, na kateri obtoži policijo, da je tepla domačine. -????????? 32. člen ustave pravi, da ima vsakdo pravico, da se svobodno giba in si svobodno izbira prebivališče. Če torej policaji poskušajo s silo ukrotiti množico, ki to pravico jemlje sodržavljanom romskega rodu, potem časnik, ki to pravico brani, ne bo točil solz nad junaki, ki v spopadu s policaji kršijo to pravico.
Televizijski voditelji, ki gostijo Jelinčiča, ki z zadovoljstvom Mefista bruha sovražni govor, pa mislijo, da je demokratično, da dopuščaš vsak govor, četudi šovinističen. Medijski kritiki jim danes očitajo, zakaj v oddaje vabijo šoviniste, in televizijci odgovarjajo, da je Jelinčič obljubil, da ne bo širil nestrpnosti do Romov. Smešno! Voditelji naj mirne duše vabijo goste, toda če ti začnejo kršiti člen ustave, ki prepoveduje sovražni govor, naj jih vržejo iz oddaje, ne pa da jih po materinsko opozarjajo, da to ni prav!!!!! Je pravilo pripeljati televizijski cirkus do konca nad ustavo?
Ko je v isti oddaji Rom Grm prosil Jelinčiča, da naj jih imenuje Romi in ne Cigani, ker jih to žali, ga je ta nonšalatno zavrnil. Moja ustavna pravica je, da vas žalim! Eklatantno podpihovanje in širjenje nestrpnosti do romske skupnosti! Pa smo slišali naslednji dan kakega izmed znamenitih odvetnikov, da bi napovedal, da bo brezplačno v imenu gospoda Grma in njegovih sonarodnjakov vložil odškodninsko tožbo zoper poslanca Jelinčiča?
Poslanec Jelinčič se je v Piramidi norčeval iz svetnika Grma, da je bil za nekaj mesecev nekaj časa v zaporu; škoda, da v oddaji ni bilo nikogar, ki bi se spomnil, da je bil Jelinčič zaradi kraje starin iz muzeja zaprt na precej daljšo kazen.