Teja Pahor

 |  Kultura

Ljubitelji umetnosti: Slikolizniki

V Kulturnem centru Tobačna 001 je včeraj zvečer potekala otvoritev razstave Jamesa Powderlyja in Eun-Jung Son Slikolizniki (The lickers), ki bo v centru na ogled do osmega aprila. James Powderly in Eun-Jung Son na področju oblikovanja sodobnih umetnosti sicer ustavarjata v Koreji, ukvarjata pa se tudi s poučevanjem. Powderlyjeva dela je med drugim mogoče zaslediti v muzeju MoMA v New Yorku, revija Times pa ga je uvrstila na seznam naj 10 gverilskih umetnikov vseh časov. Eun-Jung Son je diplomirala iz oblikovanja vizualnih komunikacij ter izobraževanja na Korejski univerzi, ukvarja se s poučevanjem mladih, vključno z avtistično mladino in je izvršna direktorica in skupaj z Powderlyjem soustanoviteljica oblikovalskega ateljeja Nasa Factory v Seulu.

Projekt, ki sta ga umetnika predstavila ob koncu svojega rezidenčnega umetniškega bivanja v Ljubljani, je dokumentarni film o slikoliznikih, vedno bolj razširjenem underground gibanju ljubiteljev umetnosti, kustosov, grafitarjev in aktivistov, ki umetniška dela cenijo na prav poseben način. Fenomem lizanja slik ni bil, kot ugotavljata avtorja, do sedaj nikoli dokumentiran, saj so slikolizniki spretni pri izogibanju kameram. Prav zato je zbran material, med katerim so tudi zemljevidi, eseji in intervjuji z lizalci in vsemi ki imajo s tem gibanjem izkušnje, prvi vpogled javnosti v to dejavnost.

Razlogi za tak alternativen odnos do umetniških del so lahko različni: za nekatere je slikolizništvo zanimiv športen izziv, za druge je izziv izogibanje kameram in muzejskim varsnotnim sistemom, spet tretji imajo slikoliznišvo za neko vrsto poklona avtorju ali za reinterpretiranje umetnostne zgodovine, zato so tudi predmeti lizanja pri vsakem drugačni. Kot ugotavlja Ida Hiršenfelder, je že samo poimenovanje dejanja zelo zanimivo, saj beseda jezik (lingua po latinsko) pomeni jezikovni sistem in tudi organ. Na ta način je lizanje nekega dela simbolično pomeni, da je to delo vredno lizanja, razpravljanja ali gledanja.

Dokumentarec, katerega je trenutno v centru Tobačna na ogled le izsek, bosta umetnika v celoti prikazala v naslednjih mesecih, že aprila pa bo v galeriji Škuc možen ogled daljše različice posnetka.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.