Kritika / Hitchcock

Hitchcock, 2012
Sacha Gervasi

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 9, 1. 3. 2013

proti

Kdo je posnel Psiho?

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 9, 1. 3. 2013

proti

Kdo je posnel Psiho?

Že če bi veličino tega ali onega filma sodili zgolj po njegovi vplivnosti in prelomnosti, bi Psiho veljal za enega izmed največjih. Alfred Hitchcock bi ga lahko posnel v barvah. Pa ga ni. Z razlogom: cenzura tistega »tuširanja« leta 1960 ne bi požegnala, če bi bilo posneto v barvah. Hitch bi lahko šefu cenzure še tako obljubljal, da bo v zameno za »tuširanje« omilil tisti uvodni prešuštni petting, pa ne bi pomagalo.

Umor gole ženske pod tušem – v barvah? No way! Toda v Hitchcocku, filmu o tem, kako je Hitch, ki ga igra Anthony Hopkins, snemal Psiho, ni ničesar, kar bi motilo sodobno cenzuro. Še huje, v njem ni celo ničesar, kar bi motilo cenzuro leta 1960.

Če bi bil Hitchcock posnet v črno-beli tehniki, bi se morda vsaj zdelo, da je po malem tudi ezopski, tako pa barve le še dodatno poudarijo njegovo nesubtilno, senzacionalistično, tabloidno mehaniko, njegovo kvizovsko nametavanje trivie o Alfredu Hitchcocku (obsedenost s fantazijskimi blondinkami, sla po popolnem kontroliranju igralk, vmešavanje v njihova zasebna življenja, občutek, da ga igralke vedno izdajo, tiranski pristop, špeganje v garderobe igralk ipd.) in snemanju Psiha (njegova fasciniranost z Edom Geinom, serijskim morilcem, modelom za Normana Batesa, ki je »izkopal svojo lastno mater,« angažiranje Anthonyja Perkinsa, ker je ustrezal profilu psihopata, montiranje tistega tuširanja, tajno snemanje ipd.). Zakaj je Hitch sploh posnel Psiho? Film nas prepričuje, da ga je posnel iz dveh razlogov: prvič, ker je imel težave s samopodobo (star, debel), in drugič, ker ga je grabila paranoja (mediji so iskali »nove kralje suspenza«). Odgovor je torej tabloiden, kakor je tabloiden tudi odgovor na vprašanje, zakaj je Hitch ta film posnel tako šokantno, tako transgresivno, tako sadistično: ker je svojo ženo, Almo Reville (Helen Mirren), sumil, da ga vara z nekim scenaristom. Ha. Toda film tabloidni odgovor ozaljša še z neoliberalnim: Psiho je imel tako visoko dodano vrednost zato, ker je Hitch vložil svoj denar, ker je torej zanj zastavil svojo hišo, z bazenom vred. In ne le, da nas film prepričuje, da se je hotel Hitch s Psihom – podobno kot Ed Gein – maščevati družbi, ki ga ni dovolj cenila, ampak samega Eda Geina pripelje Hitchu kar za mentorja in motivatorja, tako da se na koncu zdi, da so Psiho posneli vsi razen Hitcha.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

»Izraela ni napadla tuja država«

IZJAVA DNEVA

Kultura

Konec MTV-ja

Prva 24-urna glasbena TV postaja na svetu po 40 letih ukinja pet programov v Veliki Britaniji. Sledile bodo Francija, Avstralija in na Poljska. 

»To izgleda kot druga svetovna vojna!«

Zakaj se je Trump nad antifašiste spravil z vojsko