Kritika / Janis Joplin: Otožno dekle

Janis: Little Girl Blue, 2015
Amy J. Berg

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 26, 1. 7. 2016

za +

Košček srca.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 26, 1. 7. 2016

za +

Košček srca.

Georges Polti je že v 19. stoletju objavil spisek šestintridesetih dramskih situacij – maščevanje, pregon, katastrofa, odrešitev, revolt, ugrabitev, skrivnost, morilsko prešuštvo, rivalstvo, norost, izguba ljubljenega in tako dalje. V vsakem filmu – v vsaki igri, vsaki zgodbi, vsaki pravljici ipd. – naletite na eno izmed teh situacij. Toliko jih je. Več jih ni, pa če se postavite na glavo. Lahko jih kombinirate, a to je tudi vse. Howard Suber je v knjigi Moč filma opozoril: “Po petindvajsetih stoletjih zahodne drame je težko najti nove teme ali zgodbe, toda obstaja neskončno število novih in nepozabnih likov, ki čakajo, da jih kdo ustvari.” Quentin Tarantino to kras-

no razume – trik je v likih. To razumejo tudi dokumetarci, recimo Janis Joplin. Janis je bila lik. In imela je glas, ki je zvenel kot črnska revolucija, kot izbruh jeze, ki jo je morala Billie Holiday – ali pa Bessie Smith – tonirati. V teksaški srednji šoli so se ji brutalno posmehovali, na faksu so jo hoteli razglasiti za “najgršega moškega na kampusu”, njene romance so bile flirti s katastrofo, njeno življenje je bilo tek skozi špalir šovinizma, krutosti in podlosti, avtodestrukcije – heroina ipd. – pa se je oklenila tako, kot se drugi oklenejo ljubezni, toda vse, kar jo je poniževalo, mučilo, zlorabljalo, žalilo, smešilo, demoniziralo in uničevalo, je izklesala v glas, ki je štikle Cry Baby, Piece of My Heart, Ball and Chain, Maybe in Me and Bobby McGee prelevil v emocionalni coming out, enciklopedijo sodobnega trpljenja, teater državljanske nepokorščine, kristal ne-

ustrašne, a osamljene humanosti, krik ženskega opolnomočenja. Pela je, kot da gre za življenje. Pri sedemindvajsetih je že ni bilo več. Kot vsake prave revolucionarke.

(Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.