Matej Bogataj

 |  Mladina 34  |  Kultura  |  Knjiga

Elena Ferrante: Dnevi zavrženosti

Prevod Anita Jadrič, spremna beseda Ana Ugrinović. Cankarjeva založba (Moderni klasiki, 88), Ljubljana 2015. 204 str., 24,94 €

+ + + +

Na robu živčnega zloma

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 34  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Na robu živčnega zloma

»Neko aprilsko popoldne, tik po kosilu, mi je mož povedal, da me zapušča,« je prvi stavek v romanu italijanske avtorice Elene Ferrante, o kateri se nič ne ve in ki vztraja v anonimnosti ter zato zbuja vsesplošno zanimanje. Vendar je stavek že napoved, ki sproži burno notranje dogajanje, katerega vrhovi eskalirajo v nasilje, bes, psovanje, paniko, maščevalnost, vse, kar mora pripovedovalka preboleti in pretrpeti v pol leta, preden spet približno normalno zadiha. Potem je srečanje z možem in njegovo novo ne vrže več totalno iz tira in se lahko dogodi brez krvi in zmerjanja.

Sledimo obdobju postopnega ozaveščanja, ki traja pol leta, v njem gre skozi faze, nekatere prav nasilne. Fizično, spremeni se ji besednjak, predstavlja si, kako mož in postopno vse bolj bivši dela svoji novi isto, kar je delal njej, predvsem z vsemi podrobnostmi. Pri čemer jo seveda spreletava gnus in zaliva žolč, čeprav se poskuša včasih tudi sama tozadevno aktivirati, vendar spodnji sosed ni ravno za ženske v podobnem položaju, preobčutljiv in preveč sentimentalen je, da bi ustregel njenemu maščevalnemu poželenju.

Prizor iz fi lma Dnevi zavrženosti (režija Roberto Faenza, 2005)

Prizor iz fi lma Dnevi zavrženosti (režija Roberto Faenza, 2005)

Ob ločenosti in zavrženosti pa se sprožijo tudi nekatere očitno potlačene zadeve, strahovi iz otroštva, ko so jo svarili pred ženskami, ki so se zanemarile, ko so ji za negativni zgled dajali samske in zavržene. Tudi sama se postopno vse bolj zanemarja, odbojno reagira na poskuse prijateljev, da bi jo prilepili kakšnemu šarmantnemu samcu, predvsem pa postaja nezanesljiva. V osrednjem delu romana imamo tako popis blaznenja, ko sin bruha in je psu slabo, edina v oporo ji pri tem ostaja hči, spravljala naj bi jo k sebi iz stanja raztresenosti, poskušala pomagati, najti rešitve. Avgusta, v času italijanskih kolektivnih dopustov, se namreč zaklenejo v stanovanje, nehote, v bloku in okoli njega pa nikogar. Vsaj tako se zdi, dokler pritisk ne popusti in se stvari iztečejo v normalen tok.

Ferrantejeva zna stopnjevati in ustvarjati napetost; enkrat z asociacijami, ne samo na dneve sreče pred zavrženostjo, tudi z otroškimi spomini in seveda zlobnimi spomini na moževo novo, prej družinsko prijateljico. Še prepričljivejša pa je, ko popisuje tudi nosilki t u j a d e s t r u k t i v n a čustva, zaradi katerih deluje ne samo kompulzivno in nepremišljeno, temveč je zlobna in agresivna, raje bi uničila vse, kot pustila možu srečno nadaljevanje. Srečanja z izbruhi, pestovanje zamer in potenciranje teh v samoti sobe, to je tisto strašno pri ljubezni, kar nastopi po njenem izteku in kar je tistemu, ki prej pobegne iz odnosa, prihranjeno. Ferrantejeva je do svoje prebolevke neusmiljena, seveda pa se stvari, ko pride čas za to, postavijo na pravo mesto. Ostane dovolj spretno spisano pričevanje o krizi in neustreznih odgovorih nanjo.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.