Blagoslovljena veganska šunka

Veganske restavracije Loving Hut, templji religijskega gibanja

V ljubljanskem Loving Hutu lahko zdrav obrok zaužijemo, obdani s portreti veganskih odličnikov in ob branju literarnih del najvišje mojstrice Ching Hai.

V ljubljanskem Loving Hutu lahko zdrav obrok zaužijemo, obdani s portreti veganskih odličnikov in ob branju literarnih del najvišje mojstrice Ching Hai.
© Borut Krajnc

Mednarodna veriga veganskih restavracij Loving Hut je priljubljena tudi pri nas: dve podružnici imamo v Ljubljani, po eno v Celju in Mariboru. Loving Hut pod geslom Bodi vegan, širi mir streže priboljške s sojinimi strdki, šunko iz sejtana, veganske hrenovke in podobne nadomestke za meso, ki jih obiskovalci uživajo pod portreti slavnih veganov. Restavracije Loving Hut s promocijo veganstva pretanjeno širijo nauke samooklicane najvišje mojstrice Ching Hai – vodje mednarodne duhovne skupnosti SMCHIA (Supreme Master Ching Hai International Association), ki v več pogledih spominja na versko gibanje in ima številne značilnosti kultov. Najvišja mojstrica je ustanoviteljica živilske franšize, lokalne podružnice pa odpirajo njeni učenci.

Ching Hai: 68-letna multimilijonarka, poslovna ženska, duhovna voditeljica in ustanoviteljica franšize Loving Hut.

Ching Hai: 68-letna multimilijonarka, poslovna ženska, duhovna voditeljica in ustanoviteljica franšize Loving Hut.

Ching Hai je 68-letna multimilijonarka, poslovna ženska in duhovna voditeljica, ki prihaja iz Vietnama, živi pa na Tajvanu. Tja torej romajo privrženci, če jo želijo videti na lastne oči. Med njimi velja za prerokinjo, poslano od Boga. Damjan Kovačič, eden najbolj gorečih slovenskih mojstričinih učencev, ki je odgovoren za dve lokalni podružnici verige Loving Hut, pravi, da »ko srečaš mojstrico, vidiš, da ni navadno zemeljsko bitje iz mesa in krvi, temveč je narejena iz same ljubezni. Moraš jo videti na lastne oči in potem verjameš.« Sredi devetdesetih let je Kovačičev oče domov prinesel promocijsko zloženko, ki je nauke najvišje mojstrice predstavljala kot edino pravo pot do duhovnega razsvetljenja. Celotna družina jo je prepoznala kot duhovno učiteljico in se vključila v njeno duhovno skupnost. To je bilo v času, ko je Ching Hai po svetu pošiljala odposlance – mojstre, ki so opravljali obredne vpeljave v gibanje. Mojstrica je leta 1999 množično iniciacijo opravila tudi med enim izmed obiskov v Ljubljani. Kovačič se spominja, da se je dogodka v ljubljanskem World Trade Centru udeležilo več kot tisoč ljudi, več sto pa jih je bilo iniciranih. Aktivnih praktikantov je danes v Sloveniji približno 40, svetovno občestvo skupnosti pa šteje približno pol milijona članov.

Ching Hai naj bi imela neposreden stik z Bogom. V njenem bleščečem in izrazito (samo)promocijskem življenjepisu je zapisano, da je v iskanju resnice potovala po svetu in da je v najodročnejših kotičkih Himalaje ob pomoči budističnih menihov doživela duhovno razodetje. Himalajski učitelj naj bi ji bil dal »božansko transmisijo« in po razsvetljenju je sprejela poslanstvo, da pomaga komurkoli, ki je pomoči potreben. S širjenjem veganske miselnosti in poučevanjem meditacijske tehnike quan yin, s katero njeni učenci meditirajo na notranjo svetlobo in notranji zvok, izpolnjuje svoj namen – izničiti želi svetovno trpljenje. Ko nekateri člani mednarodnega združenja Ching Hai poslušajo mojstričine pridige, v njeni prisotnosti pretakajo solze sreče. »Nekateri učenci jo vidijo kot živega Boga, jaz jo vidim kot najvišjega duhovnega mojstra, poslanega od Boga,« pravi njen zvesti učenec Damjan Kovačič. Poleg tega, da člani gibanja voditeljico doživljajo kot utelešeno božanstvo, tudi druge doktrine te skupnosti spominjajo na versko gibanje. Damjan Kovačič je v pogovoru za Mladino sicer vztrajal, da ne gre za versko, temveč za duhovno gibanje, a nekoliko pozneje je o najvišji mojstrici govoril kot o božanstvu, jo primerjal z Jezusom in Budo ter povedal, da se Ching Hai učencem »med meditacijo ali v sanjah zelo pogosto prikazuje v netelesni, preobraženi obliki. Vodi jih po različnih duhovnih ravneh v onstranstvu in jih usmerja skozi življenjske preizkušnje.«

Obrok sreče, pogost vložek v programu Supreme Master TV, je plat gibanja, še najbolj spominjajoča na nauke kultov, ki napovedujejo konec sveta.

Obrok sreče, pogost vložek v programu Supreme Master TV, je plat gibanja, še najbolj spominjajoča na nauke kultov, ki napovedujejo konec sveta.

Takšne težnje so pri robnih verskih skupinah pogoste. Prof. dr. Aleš Črnič, strokovnjak za religijske študije s Fakultete za družbene vede v Ljubljani, je v pogovoru za Mladino povedal, da se »nova religijska gibanja včasih ne istovetijo z oznako verske skupnosti. Pri nekaterih je tako iz čisto doktrinarnih razlogov, saj izhajajo iz tega, da so religije velike institucije, ki so se umaknile od svojega duhovnega bistva, ta gibanja pa že niso takšna, saj skrbijo za pristno duhovnost.«

Ching Hai naj bi imela neposreden stik z Bogom. Učenci jo primerjajo z Jezusom in Budo, nekateri jo vidijo kot živega Boga.

Črnič v knjigi Na vodnarjevem valu: nova religijska in duhovna gibanja v poglavju Sekte ali legitimne religije? navaja merila, ki po zapisih socioloških klasikov Webra in Troeltscha skupnost definirajo kot sekto. Zapiše, da so te »glede članstva ekskluzivne: članstvo ni avtomatično, temveč se posamezniki za vstop v sekto zavestno odločijo«. Ta značilnost je skladna z iniciacijskim obredom skupnosti najvišje mojstrice, pred katerim se kandidati za vselej odpovejo mesu in vsem izdelkom živalskega izvora. Kovačič ob spominih na svojo obredno rekrutacijo v skupnost pravi, da je »človek pred tem obredom kot mobilni telefon brez SIM-kartice. Mojster mu z iniciacijo omogoči, da se priključi na omrežje.« Črnič v knjigi doda, da »morajo člani pri zavestnem vstopu v sekto izpolnjevati nemalokrat stroge kriterije«. Tudi v tem najdemo očitne vzporednice s skupnostjo SMCHIA: poleg tega, da privrženci ne smejo jesti mesa, morajo po metodi quan yin meditirati dve uri in pol na dan, na skupinskih meditacijah pa tudi do šest ur. Prav tako morajo upoštevati pet zapovedi, ki se glasijo: ne jemlji življenja čutečim bitjem, ne govori neresnice, ne obnašaj se nespodobno v spolnem življenju, ne omamljaj se in ne jemlji, kar ti ni ponujeno.

Vrhovna mojstrica je Janezu Drnovšku v času njegovega veganskega razsvetljenja ob obisku Slovenije leta 2007 izročila »bleščečo nagrado za svetovno vodenje«.

Vrhovna mojstrica je Janezu Drnovšku v času njegovega veganskega razsvetljenja ob obisku Slovenije leta 2007 izročila »bleščečo nagrado za svetovno vodenje«.
© Bobo

Črnič poudarja, »da se izrazov kult in sekta od šestdesetih let 20. stoletja drži izjemno negativna konotacija, na katero se samodejno prilepi vrsta predsodkov in stereotipov o tem, da gre za škodljive, nepristne in zlagane religije, v katerih naj bi karizmatični guruji zlorabljali člane«. V družboslovju se zato za takšne skupnosti uporablja politično korekten izraz nova religijska gibanja (NRG), v katerem ni obsojajočih podtonov. Mednarodna skupnost najvišje mojstrice je potemtakem novo religijsko gibanje. A onkraj perspektive, ki jo bremenijo predsodki, se v skladu s sociološko tipologijo lahko vprašamo, ali gre pri tej skupnosti za sekto ali kult. »Sekte in kulti se ločijo po tem, da sekte nauke, ideje in prakse črpajo iz dominantnega tradicionalnega okolja – iz judovsko-krščanske tradicije, kulti pa jih uvažajo iz drugih kulturnih tradicij,« pojasni Črnič in doda, da »gre pri skupnosti Ching Hai vsekakor za novo religijsko gibanje, po podrobni sociološki klasifikaciji pa jo lahko vseeno definiramo kot kult, vendar se moramo prej otresti negativne konotacije, ki jo zazna navaden človek, kadar sliši besedi, kot sta sekta in kult.« Najvišja mojstrica nauke zajema predvsem iz vzhodnih verskih tradicij, čeprav jo je zaznamovalo tudi krščanstvo, to je razvidno že iz pravil gibanja, v katerih so elementi desetih božjih zapovedi. Ching Hai je bila deležna krščanske vzgoje, vendar je v svoj kult vpeljala ideje različnih verstev, predvsem budizma, daoizma in hinduizma. »Sodobni verski eklekticizem je značilen za nova religijska gibanja zadnjih desetletij,« pojasni Črnič, ki razloge za eklektični nabor različnih verskih vplivov v naukih najvišje mojstrice pripisuje temu, da »njeno delovanje poteka na presečišču različnih kulturnih in državnih okolij«. Poleg širjenja veganstva so v njenih naukih pomembni tudi antimaterialistični poudarki, v katerih pa se skriva prebrisan poslovni model: Ching Hai privržence prepriča, da denar ni pomemben, nato pa jih spodbudi, da kupijo katerega od njenih tržnih proizvodov. V razmerju med življenjskimi načeli in poslovnim delovanjem velike učiteljice opazimo protislovje: spodbuja k asketskemu življenjskemu slogu, a sledilcem hkrati prodaja luksuzni nakit. SMCHIA je torej religijsko gibanje, ki ogromno posluje. Gre pri tako tesni povezavi med tržno dejavnostjo in novim religijskim gibanjem za nov fenomen?

SMCHIA je religijsko gibanje, ki ogromno posluje. Ching Hai privržence prepriča, da denar ni pomemben, nato pa jih spodbudi, da kupijo katerega od tržnih proizvodov.

»Nobena religijska institucija v materialnem svetu ne deluje brez materialne podlage. Ugotovitev, da se neka verska skupnost ukvarja s tržno dejavnostjo, sama po sebi ne bi smela biti razlog, da na podlagi tega karkoli sklepamo o njeni duhovni dejavnosti,« pravi Aleš Črnič. O tem, da religije s svojim delovanjem segajo tudi na gospodarsko področje, ni dvoma. Religijska gibanja to počnejo na različne načine: »Od tradicionalnih do nenavadnih in čisto tržnih, kar je značilnost novih religijskih gibanj, ki kaže, da so številna izmed njih nastala v duhu svojega časa – v duhu poznega kapitalizma,« doda Črnič. Vendar se zdi, da je obseg, s katerim kapitalistična miselnost zaznamuje skupnost najvišje mojstrice, presegel ustaljene zaslužkarske dejavnosti drugih religijskih gibanj. Ching Hai privržence prepričuje, da bodo laže prišli do razsvetljenja, če kupijo njene izdelke. Odkar je mojstrica sredi osemdesetih let začela navduševati učence, je bogastvo pridobila s prodajo najrazličnejšega blaga: od nakita do slik narave in živali, za katere boste v povprečju odšteli kakšnih 300 ameriških dolarjev. V spletni trgovini The Celestial Shop (Nebesna trgovina) prodaja tudi svojo linijo oblačil, meditacijske šotore, lasne podaljške, okrasne medaljone s svojo podobo, t. i. umetniške pahljače in pozlačene namizne svetilke, denimo takšno v obliki želve, ki stane skoraj 600 ameriških dolarjev. V Nebesni trgovini lahko kupite tudi samostoječo svetilko, narejeno iz bambusa in riževega papirja, za katero boste odšteli dobrih 2300 ameriških dolarjev. V široki ponudbi izdelkov najdemo celo imitacijo rožnega venca, ki ima namesto križa medaljonček s podobo najvišje mojstrice.

Osrednji del programa Supreme Master TV se začne z modrimi nasveti animiranega govorečega jaka, tibetanskega goveda, poimenovanega Yarney the Yak.

Osrednji del programa Supreme Master TV se začne z modrimi nasveti animiranega govorečega jaka, tibetanskega goveda, poimenovanega Yarney the Yak.

Poleg kričečih umetnin, uspešne verige restavracij in blagovne linije zamrznjenih veganskih nadomestkov za meso so glavni komercialni proizvod najvišje mojstrice knjižne uspešnice, pa naj gre za njena avtorska dela ali prepise njenih predavanj. Med avtorskimi deli vrhovne mojstrice izstopa širok nabor poezije: stalnica njenih pesniških zbirk so žalostinke, napisane z vidika živali, obsojenih na zakol. Literarni opus najvišje mojstrice ponuja naslove, kot so denimo Od krize do miru: organsko-veganska pot je odgovor, Neposredni stik z Bogom: pot za dosego miru in Ključ do takojšnjega razsvetljenja. V ponudbi so tudi knjige z reprodukcijami slik živali, ki jih je naslikala sama najvišja mojstrica: denimo Ptice v mojem življenju in Psi v mojem življenju. V Nebeški trgovini je na voljo kar 46 knjig. Poleg naštetega lahko kupimo tudi nekaj kuharskih priročnikov, kar nas spomni, da jo je revija Time leta 1997 opisala kot kombinacijo dalajlame in Marthe Stewart, nekoč priljubljene ameriške zvezde kuharskih TV-oddaj. Z dalajlamo jo primerjajo tudi privrženci, ki brez plačila ustvarjajo program televizijskega kanala Supreme Master TV. Prispevke snemajo tudi slovenski privrženci kulta in po njihovi zaslugi si lahko vegani po vsem svetu ogledajo predstavitev Celja. Poleg restavracij Loving Hut je Supreme Master TV glavno orodje za širjenje naukov vrhovne mojstrice. Prispevke postaje, ki oddaja 24 ur na dan sedem dni na teden, spremljajo podnapisi v 15 različnih jezikih – od korejščine do madžarščine.

Svetleči napisi zavzamejo skoraj tretjino zaslona. Supreme Master TV velik del programa namenja pridigam vrhovne mojstrice in pričevanjem učencev, stalnica pa so tudi posnetki prikupnih živali, ki svobodno skakljajo po neokrnjeni naravi.

Širjenje naukov prek TV-programa je za religijska gibanja že ustaljena praksa. »Korenine takšnega širjenja verskih idej segajo v petdeseta leta prejšnjega stoletja, ta praksa pa se je razbohotila v šestdesetih. Takoj ko je televizija postala dovolj dostopen medij, je nastalo to, čemur pravimo telepridigarji,« pojasni Črnič in doda, da Ching Hai »po ničemer ni izjemna ali inovativna, saj uporablja zgolj preverjene mehanizme. Jih pa uporablja dovolj vešče in je v tem tako nenavadna in izstopajoča, da je njeno gibanje precej prepoznavno.« Osrednji del programa Supreme Master TV sestavljajo »omembe vredne novice«, ki se začnejo z modrimi nasveti animiranega govorečega jaka, tibetanskega goveda, poimenovanega Yarney the Yak. Uvodne besede Yarneyjevega segmenta se glasijo: »Vegani so kul.« Nato dobimo nekaj koristnih namigov za zdravo življenje. Po pričevanju govorečega goveda je na vrsti vremenska napoved za ves svet. Ta je ob slabem vremenu eden redkih trenutkov v sporedu Supreme Master TV, ki prinašajo kakršnokoli negativno novico. In ravno osredotočanje na dobre novice naj bi bil glavni atribut programa, pravi Damjan Kovačič.

V nadaljevanju je bil spored omembe vrednih novic na dan ogleda tako neverjetno bizaren, da je bilo pogled težko umakniti z zaslona. Med drugim se je ustvarjalcem programa zdela omembe vredna novica tudi to, da se je Chewbacca, priljubljeni kosmatinec iz znanstvenofantastične sage Vojna zvezd, v nedavnem filmu Zadnji Jedi zaradi moralne krivde vzdržal hranjenja z vesoljskimi glodavci in se spreobrnil v vegetarijanca. Vsebinsko resnost informativnega programa ustvarjalci večkrat na dan presekajo z razvedrilom v obliki »šale dneva«, ki ni ravno posrečena – vsaj na dan ogleda ni bila. Šalo so povedali v indonezijščini, zato se pravzaprav zdi nadvse prikladno, da je program preveden v kar 15 različnih jezikov.

Skupnost najvišje mojstrice Ching Hai je novo religijsko gibanje, po podrobni sociološki klasifikaciji pa jo lahko definiramo kot kult.

Zaradi hipnotično apatičnih govorcev, ki spominjajo na nekakšne veganske robote in ponavljajo ves čas iste poduke, Supreme Master TV na trenutke deluje kot propagandno sredstvo za pranje možganov. To v tem kontekstu seveda ni mišljeno dobesedno, saj je, kot poudarja tudi Črnič, teza o pranju možganov zavrnjena že od osemdesetih let 20. stoletja. »Družboslovje je bilo tukaj že od samega začetka skeptično, drugače od ameriških sodišč, ki so tezo o pranju možganov 15 let sprejemala kot legitimno pojasnitev, zakaj mladi vstopajo v nenavadne, nove, drugačne religijske skupine.« Akademska skupnost je potrdila, da ni legitimnih dokazov, ki bi kazali na obstoj tako celovite metode manipulacije, kot je pranje možganov. A to ne pomeni, da psihološka manipulacija v novih religijskih gibanjih ni prisotna. »Manipulacija je značilnost številnih novih religijskih gibanj, pa tudi starih, tradicionalnih religij, vendar ne na tako celovit in enostranski način, da posameznik pade v neko sekto, kjer mu karizmatični voditelj opere možgane,« pravi Črnič.

Rick Alan Ross, deprogramer opranih možganov, vodja inštituta CEI (Cult Education Institute), eden najostrejših kritikov gibanja najvišje mojstrice, skupnosti SMCHIA očita marsikaj. Rossov inštitut na primer poroča, da Ching Hai – po pričevanju sorodnikov dejavnih članov kulta – člane z ekstenzivno meditacijo in strogo dieto telesno oslabi in s tem tudi vsestransko pasivizira. Učenci najvišje mojstrice naj bi zato večino časa posvečali dejavnostim kulta in premoženje zapravljali za kupovanje krame, ki jo prodaja Ching Hai. Rick Ross trdi, da se lastnosti skupnosti najvišje mojstrice skladajo s tremi zahtevki, ki jih Robert Jay Lifton, ameriški psihiater in strokovnjak za dejavnosti novih religijskih gibanj, navede kot temeljne značilnosti kultov: karizmatična, avtoritarna voditeljica, ki je predmet čaščenja, prisilno prepričevanje ali spreminjanje prepričanj ter izkoriščanje članov, ki ga izvaja vodja ali vladajoča skupina.

Damjan Kovačič, eden najbolj gorečih slovenskih mojstričinih učencev, je odgovoren za dve lokalni podružnici verige Loving Hut.

Damjan Kovačič, eden najbolj gorečih slovenskih mojstričinih učencev, je odgovoren za dve lokalni podružnici verige Loving Hut.
© Borut Krajnc

Glede obtožb, ki jih izreka Rick Ross, moramo biti po Črničevem mnenju izredno previdni. Po – zdaj ovrženi – tezi o pranju možganov »morajo žrtve takšne manipulacije starši rešiti iz krempljev kulta ter jih ob pomoči specialistov, med katerimi je tudi Rick Ross, deprogramirati: z nasilnimi metodami zlomiti njihovo voljo in jih spraviti nazaj na pravo pot,« pove Črnič. Doda, da »Rick Ross prihaja iz kontroverznega in precej mračnega obdobja zahodne zgodovine, kjer so prevladovale takšne metode deprogramiranja. To pa ne pomeni, da je vse delovanje v takšnih skupinah nevprašljivo in da je a priori vse v redu. Intenzivno duhovno življenje in stroga pravila v manjših zaprtih skupnostih so seveda lahko predmet naših skrbi.« Pogost vložek v programu Supreme Master TV je t. i. Obrok sreče (angl. Meal of Fortune, kar sproži asociacijo na nekoč priljubljeno TV-oddajo Wheel of Fortune oziroma Kolo sreče). V tem segmentu programa se na zaslonu pojavita dva gumba: na prvem sta upodobljena sadje in zelenjava, na drugem je narisan zrezek. Pojavi se roka, ki pritisne na tega. Sledijo posnetki naravnih katastrof: cunamiji, požari, poplave, potresi, orkani in peščeni viharji. Vsa ta grozodejstva pa začinijo še posnetki deklic, ki obupano jočejo.

Obrok sreče nam po montaži apokaliptičnih animacij ponudi še eno, zadnjo možnost: ponovno se pojavi roka, ki tokrat pritisne na gumb, na katerem je naslikano sadje. Sledijo posnetki raja na zemlji: mojstričine fotografije čudovite, neobljudene narave in zadovoljnih živali, živečih v sozvočju s prijaznimi ljudmi, ki jih čohajo.

Revija Time je Ching Hai leta 1997 opisala kot kombinacijo dalajlame in Marthe Stewart.

Obrok sreče predstavlja plat gibanja, ki spominja na nauke t. i. kultov doomsday, torej kultov, ki napovedujejo konec sveta. »Milenijska pričakovanja konca sveta so nekaj, kar je bilo v nekem deležu že od nekdaj prisotno v nekaterih novih religijskih gibanjih. A konec koncev tudi v etabliranih religijah obstajajo apokaliptična pričakovanja, navsezadnje se velika večina kultov doomsday napaja iz Janezovega razodetja v Bibliji,« pojasni Aleš Črnič. V naukih vrhovne mojstrice tudi sicer pogosto zasledimo svarjenje pred apokalipso, povezano z učinki živinoreje na okolje. Če ne bomo opustili pogubnega početja, nas čaka takšna usoda kot Mars in Venero, pravi Ching Hai v delu Usoda planetov. Ne zgolj na Marsu in Veneri, tudi na drugih planetih naj bi bilo nekoč cvetelo življenje: od vode do rodovitne prsti in ljudi, ki so bili podobni nam. Civilizaciji na Marsu in Veneri naj bi bili propadli zaradi živinoreje in to se bo ponovilo tudi na Zemlji. Po besedah Ching Hai je uspelo preživeti šestim milijonom Marsovcev, a so se morali preseliti pod površje. Mojstrica poudari, da so preživelci dobri ljudje: skromni, duhovni, povrhu vsega pa v svojem postapokaliptičnem svetu marljivo reciklirajo odpadke. Mojstrica doda, da je bilo iz podobnih razlogov uničenih že kakih pet milijard planetov. Poudari, da lahko potencialno katastrofo, kakršna je doletela Mars in Venero, preprečimo zgolj z veganstvom. Čeprav je v njenem opozarjanju na ekološke nevarnosti industrijske živinoreje prisotna nedvoumna in skrb zbujajoča resnica, lahko tudi v takšnih naukih zaznamo pretkano poslovno strategijo: privrženci vrhovne mojstrice lahko konec sveta preprečijo z veganskim prehranjevanjem, predvsem pa tako, da odprejo podružnico njene franšize restavracij. Prihodki lokalnih poslovalnic se sicer ne stekajo neposredno v blagajno najvišje mojstrice in Loving Hut pravzaprav ne deluje kot klasična franšiza. Namen restavracij Loving Hut naj ne bi bil ustvarjanje dobička, temveč predvsem širjenje veganske miselnosti. »Najvišja mojstrica ne zaračunava mesečne uporabnine, namen je ta, da se razširi plemenit način življenja,« potrdi Damjan Kovačič. A tudi pod to fasado dobrohotnosti se skriva poslovna poteza: večina restavracij Loving Hut obroke pripravlja iz zamrznjenih veganskih nadomestkov za meso, ki jih distribuira Loving Food – podjetje v lasti najvišje mojstrice. Čeprav Loving Hut ne deluje po načelu klasičnih gostinskih verig, kot je denimo McDonald’s, zanjo vseeno veljajo enotni predpisi, ki jih morajo učenci upoštevati, ko odpirajo podružnice. Eden od predpisov zapoveduje predvajanje programa Supreme Master TV, kar v mariborskem Loving Hutu upoštevajo, v ljubljanskem pa ne. Poleg tega morajo franšizne restavracije krasiti portreti slavnih veganov. S pastelnih sten v Loving Hutu nasproti železniške postaje v Ljubljani nas med žvečenjem blagoslovljenih sojinih strdkov, kvinoje, kuskusa in zelenjavne musake opazuje barvita druščina veganov in vegetarijancev, kot so na primer Nikola Tesla, Pierce Brosnan, Ellen DeGeneres in nekdanji predsednik republike Janez Drnovšek. Ta si je na stenah slovenskih restavracij Loving Hut prislužil častno mesto: vrhovna mojstrica mu je pred dobrim desetletjem – v času njegovega veganskega razsvetljenja – ob obisku Slovenije izročila »bleščečo nagrado za svetovno vodenje«. Kot piše na uradni spletni strani najvišje mojstrice, mu je nagrado podelila zaradi »razsvetljenega vodenja in izrazitega prizadevanja za ustvarjanje svetle prihodnosti sveta in vsega človeštva«. Drnovšek pa ni edini predsednik, ki si je pridobil njeno naklonjenost. Revija Time je leta 1997 poročala, da je administracija Billa Clintona, tedanjega predsednika ZDA, vrnila donacijo 640 tisoč ameriških dolarjev, ki jo je Ching Hai namenila Clintonovemu skladu za pravne stroške. Sklad je donacijo zavrnil zaradi sumov o nejasnosti virov prihodkov organizacije, ki je sredstva nakazala. Omenjeni prispevek je le kaplja v oceanu njenih donacij. Kljub plemenitim namenom so nekateri viri njenih prihodkov vprašljivi: tajvanska vlada je njeno organizacijo preiskovala zaradi domnevnih nepravilnosti pri zbiranju sredstev. Preiskave so sprožila nepojasnjena nakazila v tujino v vrednosti dveh milijonov ameriških dolarjev. Ching Hai slovi po dobrodelnih donacijah ustanovam, ki jim je naklonjena, denimo živalskim zavetiščem, naravnim parkom in okoljevarstvenim ustanovam. Ne glede na to, kako si kopiči denar, je plemenitost njenih altruističnih dejavnosti več kot očitna: takoj, ko naš planet prizadene kakšna naravna katastrofa, se pojavi Ching Hai in podari nekaj sto tisoč dolarjev.

Vrhovni mojstrici kljub nekaterim vprašljivim dejavnostim ni veliko očitati. Pri širjenju naukov ni vsiljiva. Tudi v ljubljanskem Loving Hutu se moramo potruditi, da najdemo sledi kulta vrhovne mojstrice (namig: med hladilnikom z veganskimi hrenovkami in straniščem je ozka knjižna omara z njenimi deli in monografijami). Četudi so metode, s katerimi širi svoja prepričanja, skrajno nekonvencionalne in nekoliko bizarne, so etični in okoljevarstveni zadržki glede sodobne reje živali za zakol razumni in upravičeni. Bodi vegan, širi mir!

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.