Knjiga / Roland Barthes: Fragmenti ljubezenskega diskurza

Založba /*cf., Ljubljana, 2019, prevod: Zoja Skušek, 23 €

Bernard Nežmah
MLADINA, št. 13, 29. 3. 2019

+ + + + +

Ko je kultni semiolog in strukturalist Roland Barthes leta 1977 objavil literarni esej v obliki fragmentov, so bralci takoj pokupili sto tisoč izvodov. Kot vedno v svojih delih je mislil tisto, kar drugi niso. In njegov drugi (popravljeni) slovenski prevod je ostal povsem enako aktualen kot izvirnik pred skoraj pol stoletja – zadeva namreč isti tabu. Teorije podpirajo seksualnost in obscenost kot normalni objekt študija, v diskurzu študijev pa je perverzno govoriti o sentimentalni, torej strastni ljubezni. Ta je iz mode.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Bernard Nežmah
MLADINA, št. 13, 29. 3. 2019

+ + + + +

Ko je kultni semiolog in strukturalist Roland Barthes leta 1977 objavil literarni esej v obliki fragmentov, so bralci takoj pokupili sto tisoč izvodov. Kot vedno v svojih delih je mislil tisto, kar drugi niso. In njegov drugi (popravljeni) slovenski prevod je ostal povsem enako aktualen kot izvirnik pred skoraj pol stoletja – zadeva namreč isti tabu. Teorije podpirajo seksualnost in obscenost kot normalni objekt študija, v diskurzu študijev pa je perverzno govoriti o sentimentalni, torej strastni ljubezni. Ta je iz mode.

Pač, kolikor se je ne loti filozof Galimberti, ki jo v knjigi O ljubezni demistificira in terapevtsko vodi bralca do spoznanja nesmiselnih ujetosti v norost. Barthes ravna drugače: spoštuje norost zaljubljenca, namesto rešitve iz začaranega kroga ga vodi skozi 80 poglavij, ki so s podpoglavji kratke kapsule. Kako se konča ljubezen?; čakanje na prihod, ki ga igram kot gledališko igro; ljubezen kot trošenje časa, idej in denarja; delčki želene podobe: poševno zlomljen zob, način, kako razpre prste, ko govori; nobena ljubezen ni izvirna, saj prihaja od drugod – iz knjig, govoric, od prijateljev … Od kod pa avtor jemlje ljubezenski material? Pričakovali bi, da iz šansonov in ljubezenskih filmov, a ker ne piše teorije ne zgodovine ljubezni, posega po romanih – osrednji je kajpak Goethejev Werther –, momentih iz antičnih simpozijev, liriki, a tudi preigrava Freudove, Lacanove, Bataillove, Kierkegaardove, Nietzschejeve koncepte. Knjiga ni priročnik, kako se zaljubiti ne kako se odljubiti. Tudi ne govori o peripetijah odnosov. Ko je Barthes gostoval v oddaji Apostrophes Bernarda Pivota, je svojo intenco preprosto predstavil: strastno zaljubljeni je osamljen, nima nobene knjige, na katero bi se lahko oprl.

Beroč njegove fragmente se bo strastnež za hip izmaknil mukam čustev, bo pa padel v muke razumevanja teksta.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Kultura

»Priseljenci nosimo v sebi sram, ker ne pripadamo družbi«

KOMENTAR DNEVA

»Nasilje ne sme postati politično orožje v rokah političnih strank«

Zveza veteranov vojne za Slovenijo in Zveza policijskih veteranskih društev Sever za umiritev razmer

»Država je odpovedala pri vključevanju Romov«

Varuh človekovih pravic je opozoril, da so izbruhi nasilja odsev sistemskih pomanjkljivosti