Kultura / Simbioza slovenskih in hrvaških odrov

Šesti Drama Festival bodo zaznamovale najboljše predstave hrvaškega gledališča, prvič pa bodo podelili tudi nagrado občinstva za najboljšo predstavo

Damjana Kolar
22. 5. 2019

Gostišče Eden

Gostišče Eden
© Marko Ercegović

Od 25. do 31. maja bo v SNG Drama Ljubljana potekal 6. Drama Festival, ki bo predstavil najboljše uprizoritve gledališč, s katerimi Drama uspešno sodeluje. Posebnost letošnjega festivala je poudarek na hrvaškem gledališču, ki je v letošnji sezoni postreglo s številnimi vrhunskimi uprizoritvami. Poleg sedmih uprizoritev na velikem odru, bodo predpremierno uprizorili še avtorski projekt po delih Rudija Šeliga z naslovom Izobčenke v režiji Mirjane Medojević. Predstave bodo pospremili pogovori na izbrane teme letošnjega festivala, pogovori z ustvarjalci po predstavah ter glasbeni program. Na letošnjem festivalu bodo prvič podelili tudi nagrado občinstva za najboljšo predstavo.

Festival bo 25. maja odprla uprizoritev Michelangelo v režiji Sebastijana Horvata, ki je nastala v produkciji Hrvatskega narodnega kazališta Ivana pl. Zajca Rijeka in Dubrovniških poletnih iger. Drama Michelangelo Buonarroti, ki je nastala leta 1918, sodi v ekspresionistično obdobje ustvarjanja Miroslava Krleže. V tem zgodnjem obdobju njegovega ustvarjanja tematsko prevladuje ideja nadčloveka, genija, ki zmore znova osmisliti družbo ali ji dati ključno spodbudo za usmeritev v utopično perspektivo. S tem namenom in vizijo se veliki Michelangelo, ki ga drama prikazuje v času njegovega dela na poslikavi Sikstinske kapele, spopade z izzivi in porazi, ki jih prinaša družbena realnost.

Naslednji dan se bo začel z zaključnim dogodkom projekta Nika Škrleca Študije bananinega olupka, Kaj je dobra komedija? Sledila bo odrska priredba filma R. W. Fassbinderja Vsi drugi se imenujejo Ali z naslovom Strah jesti dušo v izvedbi Národnega divadla Brno in režiji Jana Friča. Gre za kabaretno romanco z elementi pravljice, ki z nežno brutalnostjo razkriva ljubezensko srečanje dveh diametralno različnih svetov. 

Tretji dan se bo na velikem odru predstavilo Zagrebačko kazalište mladih s predstavo Gostišče Eden v režiji Árpáda Schillinga. Gre za zgodbo o sanjah, strahovih in željah družine, ki si je prizadevala za preživetje v času vojne in kapitalistične prevlade. Nekateri družinski člani so pri tem zabredli v umazane posle, ki so jih pozneje poskušali prikriti. Avtorje je navdihnil razvpit primer, ki je v času priprav na zagrebški projekt ravno dobival sodni epilog na madžarskem sodišču. Gre za zgodbo 71 beguncev, ki so se zadušili v hladilnem kombiju tihotapcev, čeprav so se ti dobro zavedali, da vozilo ni primerno za prevoz ljudi.

Četrti dan se bo začel s pogovorom o stanju hrvaškega in slovenskega gledališča. Po pogovoru se bo predstavilo Hrvatsko narodno kazalište iz Zagreba s predstavo Igralka, slovitega francoskega dramatika in režiserja Pascala Ramberta. Gre za zgodbo o veliki divi ruskega gledališča, ki jo občinstvo obožuje, a nenadoma umre. Ko leži na smrtni postelji, se ob njej zbirajo ljudje iz njenega osebnega in profesionalnega življenja. Melodrama z ruskim pridihom, ki z mnogo solz in cvetja ter z izpovedmi o gledališču in življenju spregovori o oboževanju igralca in kultu umetnosti, je Rambertovo posvetilo ljubezni do gledališke umetnosti, skozi katero se preliva ideja o svetu, ki se približuje koncu.

Peti dan bo na velikem odru gostovalo Kraljevsko pozorište Zetski dom na Cetinju z eksplozivno uprizoritvijo Marxovega Kapitala v režiji Andrása Urbána. Proces nastajanja glasbeno obarvane predstave je poleg natančnega študija osnovnih Marxovih pojmov zaznamoval angažiran pristop k trenutnim družbenopolitičnim razmeram v Črni gori in na območju nekdanje skupne države, pa tudi v Evropi. 

Šesti dan bo potekal tematski pogovor Režijski dialog, sledila pa bo predstava Leva Nikolajeviča Tolstoja Moč teme v izvedbi Narodnoga pozorišta Beograd in režiji Igorja Vuka Torbice. Dramsko besedilo je nastalo na podlagi resničnega dogodka, ki se je zgodil v Rusiji okoli leta 1855, v katerem Tolstoj raziskuje trdoživost zla v družbi, ki ima tudi strahovito moč nad posameznikom. 

Festival se bo 31. maja zaključil z dramo Luigija Pirandella Šest oseb išče avtorja v izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh iz Zagreba v režiji Oliverja Frljića. Smo leta 1921. Pirandellovi liki so začeli iskati avtorja, kar traja neprekinjeno vse do današnjih dni. V tem iskanju se je poleg avtorja našlo še nekaj drugega, kar v uprizoritvi prikazuje režiser Oliver Frljić. V hrvaški družbi, ki zadnjih šestindvajset let tako kot dramske osebe svojega avtorja obsesivno išče svojo identiteto, dobiva ta Pirandellova igra nove pomene, saj Frljić z njo brezkompromisno napada hrvaško desnico. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Fašistični režimi sovražijo novinarje in sodnike. Ker so ti prva linija pričevanja. Vidijo in povedo.«

Hélène Frappat, pisateljica, filozofinja in prevajalka

Varuh človekovih pravic / »Država je odpovedala pri vključevanju Romov«

Izbruhi nasilja so odsev sistemskih pomanjkljivosti

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi