Film / Obtožujem!
J’Accuse, 2019, Roman Polanski
zadržan +
Afera Dreyfus.
zadržan +
Afera Dreyfus.
ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
zadržan +
Neki general pred mogočnim postrojem francoske vojske ob koncu kilavega leta 1894 oznani, da stotnik Alfred Dreyfus (Louis Garrel), obtožen veleizdaje in vohunjenja za Nemčijo, ni več vreden vojske. K njemu pristopi častnik, ki mu z uniforme strga vse našitke in vse gumbe, zlomi pa mu tudi sabljo. Ponižanje je popolno. Ošabni, brkati, zloščeni častniki stoično gledajo ta spektakel sramote, množica pa rjove. Dreyfusa, ki ga – tako kot Henrija Charrièra, alias Metulja – pošljejo na gvajanski Hudičev otok, bi najraje raztrgala. Ne zato, ker naj bi izdal domovino, temveč zato, ker je Jud. A za antisemite je to itak ena in ista stvar: Jud je vedno izdajalec domovine. Film Obtožujem!, posnet po bestsellerju Roberta Harrisa, ni zgodba o tem, kako je karizmatični pisatelj Émile Zola s svojim odprtim pismom, naslovljenim “J’Accuse…!” (1898), “rešil” Dreyfusa (Dieterlejevo Življenje Émila Zolaja je leta 1937 dobilo oskarja), temveč o tem, kako je polkovnik Georges Picquart (Jean Dujardin), novi šef vojaške tajne službe (“Urad za statistiko”), z detektivsko vnemo razkrinkal gnile, zatohle, sprevržene zarotnike, ki so Dreyfusu podtaknili veleizdajo.
Tako nekako so Judom kasneje veleizdajo podtaknili nacisti – s strašnimi posledicami. Dreyfusu, po malem Pianistu, po malem Oliverju Twistu, se zgodi Kitajska četrt. Ironija je le v tem, da je tudi sam Picquart, sicer Dreyfusov učitelj z vojaške akademije, antisemit. Film obsoja sistemski, institucionalni antisemitizem, posamičnim, “osebnim” antisemitom pa sporoča: pazite, katerega Juda sovražite – lahko, da je nedolžen! Razlog več, da film navdaja z nelagodjem, še toliko bolj, ker apostrofira sodobno populistično vstajo sovraštva (etnonacionalizem, rasizem, neonacizem, antisemitizem ipd.), pri čemer se zdi, da skuša Polanski, ki se hipno tudi osebno pojavi v filmu, v ta didaktični kontekst postaviti tudi svojo lastno preganjanost (zaradi tistega davnega, nikoli zastarelega posilstva 13-letne Samanthe Geimer), toda to, da se “mučeniško” primerja z žrtvami antisemitizma in rasizma, v dobi gibanja #MeToo ne zveni ravno dobro. In ne, Pariz, kamor so “poslali” Polanskega, ni Hudičev otok. Je pa jasno, o čem še vedno sanja 86-letni auteur – da bi bil krivde povsem razbremenjen. Kot nekoč Dreyfus. (Kinodvor)
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.
Preberite tudi