Monika Weiss

 |  Mladina 45  |  Politika

Madžari bi tudi Darsove posle

Koliko poslov bodo pod aktualno vlado dobili madžarski prijatelji vladne stranke?

Minister za obrambo Matej Tonin s svojim madžarskim kolegom Tiborjem Benköjem pred dnevi v Budimpešti

Minister za obrambo Matej Tonin s svojim madžarskim kolegom Tiborjem Benköjem pred dnevi v Budimpešti
© Borut Podgoršek, MORS

Obrambna ministra Slovenije in Madžarske ob srečanju v Budimpešti ta torek nista skrivala, da sta med pogovori »o tesnejšem sodelovanju med državama na obrambnem in vojaškem področju« govorila o zelo konkretnih poslih. Denimo o nakupu madžarskih oklepnikov za Slovensko vojsko. »Madžarska si želi, da bi lahko bila med tistimi, ki bodo oddali ponudbo za nabavo te opreme,« je dejal madžarski minister Tibor Benkő. Nakup predvidoma 50 oklepnikov spada v okvir načrtovane 780-milijonske posodobitve Slovenske vojske do leta 2027, pri kateri aktualna vlada vztraja kljub pozivom k premisleku o prednostnih nalogah v največji krizi, s katero se srečujeta zdravstveni sistem in sistem oskrbe starejših. Ali bo posel z oklepniki – kljub nujni transparentnosti, o kateri govori minister Tonin – pripadel Madžarom, bo jasno kmalu. Zanima pa jih še več.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Monika Weiss

 |  Mladina 45  |  Politika

Minister za obrambo Matej Tonin s svojim madžarskim kolegom Tiborjem Benköjem pred dnevi v Budimpešti

Minister za obrambo Matej Tonin s svojim madžarskim kolegom Tiborjem Benköjem pred dnevi v Budimpešti
© Borut Podgoršek, MORS

Obrambna ministra Slovenije in Madžarske ob srečanju v Budimpešti ta torek nista skrivala, da sta med pogovori »o tesnejšem sodelovanju med državama na obrambnem in vojaškem področju« govorila o zelo konkretnih poslih. Denimo o nakupu madžarskih oklepnikov za Slovensko vojsko. »Madžarska si želi, da bi lahko bila med tistimi, ki bodo oddali ponudbo za nabavo te opreme,« je dejal madžarski minister Tibor Benkő. Nakup predvidoma 50 oklepnikov spada v okvir načrtovane 780-milijonske posodobitve Slovenske vojske do leta 2027, pri kateri aktualna vlada vztraja kljub pozivom k premisleku o prednostnih nalogah v največji krizi, s katero se srečujeta zdravstveni sistem in sistem oskrbe starejših. Ali bo posel z oklepniki – kljub nujni transparentnosti, o kateri govori minister Tonin – pripadel Madžarom, bo jasno kmalu. Zanima pa jih še več.

Razmeroma sveži veleposlanik Madžarske Andor Ferenc Dávid je 27. oktobra osebno obiskal Družbo za avtoceste RS (Dars) in pristojne – Dars od julija letos vodi NSi-jevec Valentin Hajdinjak – pozval k »razmisleku« o spremembi že odprtega javnega razpisa za vzpostavitev sistema e-vinjet za osebna vozila. Ali, kot so lobistični stik v uradni bazi opisali v Darsu: »Veleposlanik Madžarske je v pogovoru, ki je bil sicer namenjen aktualnim zadevam v obeh državah in EU ter odnosom med državama, predlagal, da na DARS razmislimo, da bi se javno naročilo za vzpostavitev e-cestninjenja za vozila do 3,5 t NDM (t. i. e-vinjeta) spremenilo tako, da bi bilo sprejemljivo za čim širši krog ponudnikov, tudi iz Madžarske. Povedal je, da bi se madžarska družba (njenega imena ni navedel!) z veseljem prijavila na razpis, vendar naj bi bil ta po njihovem mnenju pripravljen tako, da se zaradi nezmožnosti sodelovanja nanj najverjetneje ne bo prijavila nobena družba, ki sicer v Evropi ponuja te storitve.«

Obisk madžarskega veleposlanika na Darsu se je zgodil le šest dni po tem, ko je državni zbor sprejel novelo zakona o cestninjenju, ki prinaša pravno podlago za uvedbo elektronskih vinjet za osebna vozila. Novi sistem naj bi v praksi zaživel konec leta 2021 (prodaja e-vinjet) oziroma februarja 2022 (začetek delovanja) in naj bi nadomestil sedanji sistem cestninjenja osebnih vozil, ki velja od leta 2008.

Veleposlanik Madžarske Andor Ferenc Dávid na obisku pri ministru za infrastrukturo Jerneju Vrtovcu

Veleposlanik Madžarske Andor Ferenc Dávid na obisku pri ministru za infrastrukturo Jerneju Vrtovcu

Dars je sicer javno naročilo za izbiro izvajalca novega sistema cestninjenja objavil že 4. septembra. Od objave do zdaj je objavil tudi že devet dodatkov s pojasnili in spremembami. Zadnje dopolnilo iz 3. novembra med drugim vsebuje spremembi, prva omogoča tujim ponudnikom uporabo garancije tuje oziroma matične banke, v naročilu pa tudi ni več določena najvišja dopustna vrednost naročila. Ali sta ti spremembi narejeni na pobudo madžarskega veleposlanika, na Darsu niso potrdili. Je pa zanimiva njihova razlaga, zakaj so odpravili najvišjo dopustno vrednost ponudb za vzpostavitev in pet let delovanja sistema e-vinjete, ki je bila prvotno določena pri 14,22 milijona evrov (brez DDV). Navedli so, da so omejitev umaknili »zaradi trenutnih razmer, povezanih z epidemijo Covid-19«. Zagotovo je, da sprememba odpira možnost višjih zaslužkov za izbranega ponudnika oziroma višji strošek za Dars. Na Darsu so sicer potrdili, da način vplivanja na razpis, kot ga je ubral madžarski veleposlanik, ni običajen. Ob vsem spomnimo, da je vodilni Darsa Hajdinjak (so)avtor »slavnega« gospodarskega programa stranke krščanskih demokratov NSi, ki je vehementno zagovarjal umik politike iz gospodarstva in konec intervencij politike v podjetja, nato pa se je julija letos z dolgoletno strankarsko knjižico povzpel na čelo državne družbe, ki vsako leto obrne več kot pol milijarde evrov (leta 2019 je imel Dars 523 milijonov evrov prihodkov in 139 milijonov čistega dobička).

Kdo bo dobil posel z e-vinjetami, bo znano 1. decembra.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.