Plošča / Vid Vai: Laminar Flow

2022, For Those That Knoe

Borja Borka
MLADINA, št. 25, 24. 6. 2022

Ljubljanski brkljač elektronske glasbe Vid Vai že dobro desetletje potiho, a konsistentno niza izdaje tako za domače kot tuje etikete. Čeprav zna zaviti marsikam – v bolj globoke, bolj dubovske ali bolj raziskovalne meandre (ob)klubskih muzik –, pa svoj pečat vtisne s svojstveno retro držo, s katero se redno obrača proti drugi polovici 90. let, proti stilskim spojem, ki prečijo rigidnost žanrskih konvencij. Njegov prvenec Laminar Flow to afiniteto povzema zavestno zavzeto in nič manj kot sijajno.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Borja Borka
MLADINA, št. 25, 24. 6. 2022

Ljubljanski brkljač elektronske glasbe Vid Vai že dobro desetletje potiho, a konsistentno niza izdaje tako za domače kot tuje etikete. Čeprav zna zaviti marsikam – v bolj globoke, bolj dubovske ali bolj raziskovalne meandre (ob)klubskih muzik –, pa svoj pečat vtisne s svojstveno retro držo, s katero se redno obrača proti drugi polovici 90. let, proti stilskim spojem, ki prečijo rigidnost žanrskih konvencij. Njegov prvenec Laminar Flow to afiniteto povzema zavestno zavzeto in nič manj kot sijajno.

Brez pretiravanja lahko zatrdimo, da so 90. leta najbolj razburljivo ali pa vsaj najbolj korenito zaznamovala razvoj klubske muzike. Če se je v prvi polovici skupaj s fragmentacijo visoke intenzitete zgodila nekakšna vzpostavitev »pravil«, konvencij oziroma žanrskih okvirov, pa so proti koncu zadnjega tisočletja te meje razne izvajalke in izvajalci načrtno in redno prestopali.

V domačem miljeju so bile tovrstne prakse precej v stiku s časom, najbolj jih povezujemo s pomembnim kotiščem »pankrtov« plesne elektronske muzike, s Klubom K4.

Album Laminar Flow se močno ozira prav v ta poglavja in te čase »elektro zgodovine«. Najbolj očiten je vpliv britanske scene, vpliv spoja breakbeata in IDM. Vai čez ves album plete izjemno natančne, pogosto sinkopirane (tudi semplane!) ritmične odtise neštetih detajlov in mikrosprememb. Čez te z občutkom nalaga plasti melodij, tako takoj prepoznavnih, legendarnih synthov, kot tistih bolj utopljenih v efektih. Ves čas vzdržuje nežno napetost med plesnim in ambientalnim, čeprav se nagiba bolj k slednjemu. Ploščo odlikuje ubrana zračnost, ki pa je hkrati oprijemljiva, kar nam izda že naslov. Tok je laminaren, torej vse poteka visokoviskozno, urejeno in gladko.

Laminar Flow je absolutno sklenjen izdelek, ki nas v celoti drži v razpoloženju nekakšne prijetne odtujenosti

Laminar Flow je absolutno sklenjen izdelek, ki nas v celoti drži v razpoloženju nekakšne prijetne odtujenosti
© Arhiv Kluba K4

Zaradi omenjenega postopka dela so referenčne točke neizbežne. Prva je kar sveti gral, obvezno čtivo in ničelna točka »ambientalne elektronike« Selected Ambient Works 85-92 samega Aphexa Twina, druga, ki je geografsko precej bliže Vaijevemu ustvarjanju, pa so razne domače produkcijske breakbeatovske pobude preloma tisočletja, najbolje povzete v delu ljubljanskega didžeja Nove.

Laminar Flow je absolutno sklenjen izdelek, ki nas v celoti drži v razpoloženju nekakšne prijetne odtujenosti. V estetskem smislu je eksplicitno retro, v kontekstu kartiranja obrazcev, zank in samega zvoka ga lahko poslušamo kot hommage pomembnemu koščku razvoja (britanske) elektronike. Hkrati je dovolj abstrakten in sproduciran tako zavidljivo pedantno, da mu uspe to, kar je namen večjega dela elektronske muzike – neke vrste brezčasnost. Da albumi skozi čas ostanejo kompaktno koherentni, predvsem pa aktualni za poslušalca, ne glede na svojo (retro) držo.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

TV komentar

Kdo ob taki komercialni televiziji potrebuje propagandna trobila?

»Dajte nehat’«

Petra Lesjak Tušek / »Janša napada z vsemi topovi«

IZJAVA DNEVA

Intervju

»Na skrajni desnici imamo fantovski klub, le da so fantje v resnici dečki«

Éric Fassin, sociolog