Plošča / Nick Cave: Seven Psalms
2022, Cave Things
Gregor Kocijančič
MLADINA, št. 28, 15. 7. 2022
Čislani avstralski pesnik in glasbenik Nick Cave spet žaluje. Pred osmimi leti se je usodno ponesrečil njegov najstniški sin Arthur; globoko žalovanje za njim je obrodilo nekatera najpretresljivejša in najotožnejša, a hkrati tudi najbolj spokojna dela v Cavovem bogatem opusu: katarzično mojstrovino Ghosteen (2019), ki jo je posnel z zasedbo The Bad Seeds, in lanski epohalni album Carnage, ustvarjen v sodelovanju z dolgoletnim pajdašem Warrenom Ellisom. Pred nekaj meseci je v tragičnih okoliščinah pokopal še prvorojenca, 31-letnega manekena Jethra Lazenbyja, in se v žalovanju ponovno obrnil k veri, poeziji in glasbi.
Gregor Kocijančič
MLADINA, št. 28, 15. 7. 2022
Čislani avstralski pesnik in glasbenik Nick Cave spet žaluje. Pred osmimi leti se je usodno ponesrečil njegov najstniški sin Arthur; globoko žalovanje za njim je obrodilo nekatera najpretresljivejša in najotožnejša, a hkrati tudi najbolj spokojna dela v Cavovem bogatem opusu: katarzično mojstrovino Ghosteen (2019), ki jo je posnel z zasedbo The Bad Seeds, in lanski epohalni album Carnage, ustvarjen v sodelovanju z dolgoletnim pajdašem Warrenom Ellisom. Pred nekaj meseci je v tragičnih okoliščinah pokopal še prvorojenca, 31-letnega manekena Jethra Lazenbyja, in se v žalovanju ponovno obrnil k veri, poeziji in glasbi.
Mala plošča Seven Psalms je zbirka sedmih molitev, napisanih v sedmih dneh žalovanja, v katerih se Cave poglablja v teme izgube, milosti, ljubezni, jeze in vere. »Mati svojega otroka drži na prsih, zaupa Vate, a si ne upa dihati, ko vrabček pade iz gnezda,« pravi v presunljivi pesmi Such Things Should Not Happen. V naslednji, zaključni pesmi, zapiše: »Prihajam sam in prihajam k tebi. Nimam več iti kam kot k tebi, Gospod.« Kljub neizmerni teži napisanega Cave pesmi ne recitira v patetičnem ali melodramatičnem tonu, temveč jih prebere mirno in zbrano – z mogočnim glasom, ki jih preobrazi skorajda v prave pridige. Od albuma ne pričakujte ambicioznih skladb, spevnih napevov ali kakršnekoli druge izrazito glasbene razsežnosti: Seven Psalms je kratka zbirka molitvene spoken-word poezije, ki jo Cave recitira ob spremljavi ambientalnih zvočnih krajin, tako pretanjenih, da jih skoraj ni. Podlage tudi tokrat podpisuje synthovski mojster Warren Ellis, ki je poleg tega zložil B-stran plošče, 11-minutno instrumentalno epopejo Psalm Instrumental. Kot je dejal Cave, pravzaprav ne gre za pravi album, temveč za »zastrto, kontemplativno daritev malih, svetih pesmi«.

Seven Psalms je osupljiva zbirka spoken-word poezije, v kateri se Cave z molitvijo spoprijema z izgubo bližnjih.
© Aleš Rosa
Ker je srca številnih zvestih oboževalcev osvojil s precej udarnejšimi deli – od morilskih balad s plošče Murder Ballads do Grindermanovih garažnih bangerjev, kot je No Pussy Blues –, zadnja leta pa so njegova dela zelo spokojna in v sporočilnosti izrazito verska, čedalje bolj razdvaja občinstvo. Eden od ogorčenih fenov je na njegovi spletni strani Red Hand Files, na kateri avtor predano in poglobljeno odgovarja na pisma poslušalcev, zapisal: »Dovolj je bullshita o Jezusu,« drugi pa je na Cava naslovil vprašanje: »Molitev h komu?« Cave odgovarja z mislimi, ki bodo Sedem psalmov morda približale tudi nekaterim njegovim ateističnim poslušalcem: »Dejanje molitve ni lastno izključno verski praksi, saj molitev ni odvisna od obstoja subjekta. Ni vam treba moliti k nikomur. Enako dragoceno je moliti v svoji neveri, kot je moliti v svoji veri, saj molitev ni srečanje z zunanjim dejavnikom, temveč srečanje s samim seboj.«