Helikopter ali letalo ni dovolj

Prebral sem z velikim zanimanjem razmišljanja Daliborja Jovanoviča v Mladini 29.7.2022 o tem, kako zastaviti pri nas protipožarni sistem, ki bo lažje in učinkoviteje kos situacijam, kakršno smo doživeli in zanjo trepetali nedavno na Krasu in ki je pokazala nemalo pomanjkljivosti v smislu pravočasnega posredovanja in obvladovanja požarov ter omejevanja škode. Pa še enkrat, tudi sam se pridružujem Jovanovičevemu poklonu gasilcem in vsem ostalim, ki so jim pomagali, da je bil pekel z nadčloveškimi napori vendarle pogašen. Toliko bolj, ker je bila prepotrebna pomoč iz zraka preskromna za tako obsežen požar in je, hvala Bogu, učinkovala le s prihodom hrvaškega Canadaira ter proti koncu še dveh romunskih letal tipa Spartan.

Zagotovo gre za dobrega poznavalca letalstva in njegove tudi protipožarne moči, zato poziv pristojnim, oz. odločevalcem, naj mu prisluhnejo. Tako kot bi morali prisluhniti že 20 let nazaj klicem legendarnega letalskega akrobata in predsednika Letalskega kluba Portorož, Benjamina Ličerja Bendža ter parlamentarnega Odbora za obrambo, ki ga je vodil Tone Anderlič, in ki je bil Ličerja podprl, da bi se naj šlo čimprej v nakup ustreznega gasilnega letala, ker so se zavoljo podnebnih sprememb vse daljša sušna obdobja napovedovala in z njimi seveda obširnejši požari v naravi in ker za gašenje iz zraka helikopterji vojske in policije več niso bili dovolj. Tudi osebno sem kot član odbora pisal takratnemu ministru za obrambo Karlu Erjavcu, mu predočil posebno požarno občutljivost, oz. ogroženost Primorske ter prihodnost tovrstnih naravnih nesreč, a zaman. Obveljalo je mnenje njegove desne roke pri Civilni zaščiti Mirana Bogataja, da so bili helikopterji povsem ustrezni in zadostni. No, in letos smo videli, koliko in kako. Pa vso priznanje tudi njihovim posadkam, ki so leteli in gasili kot še nikoli prej. Sama sreča, da ni bilo okvar in nesreč.

No, Jovanovič gre še dlje od samega nakupa letala ali letal in predlaga ustanovitev posebne samostojne službe za gašenje iz zraka, ki bi bila promptna takoj, ko bi kje zagorelo in požar zadržala v bolj omejenem in lažje obvladljivem obsegu ter tako ključno pomagala gasilcem ter ostalim službam na kopnem. Kot bistveni del takšne nove strategije Jovanovič predlaga ustrezno zračno izvidništvo, denimo z droni, opremljenimi s termovizijskimi kamerami in avtomatično distribucijo natančne lokacije v operativni center, od tam pa vsem ostalim intervencijskim silam. Bistveno – poudarja – je zgodnje odkrivanje žarišč požarov.

Do tu se z njim povsem strinjam - ponavljam, nisem strokovnjak za gašenje ali letenje, vse prej kot to, a veliko berem, preverjam, se izobražujem na spletu -, le delno pa, ko spregovori o tipu gasilnega letala, ki naj bi ga Slovenija nabavila. Najprimernejši bi naj bil Air Tractor v amfibijski izvedenki. Ju predlaga dva, poleg še enega helikopterja, namenjenega izključno gašenju. Gre za vrsto letala, ki se uporablja tudi v kmetijstvu za prašenje s pesticidi, in ki premore 3 tisoč litrov vode ter je za tovrstne potrebe najcenejše, kar mu gre šteti seveda v dobro. Toda za hitro in večkratno posredovanje ob večjih požarih se težko primerja s Canadairom, ki premore še enkrat večjo vodno bombo (6 tisoč litrov) in polnjenje opravi v le 12 sekundah od trenutka, ko se dotakne vodne površine, za razliko od 5 minut, ki jih potrebuje Air Tractor. Prvi drsi po površini vode in napolni rezervoarje med samim drsenjem v dolžini nekaj več kot 400 metrov, nato znova vzleti, drugi mora pristati na vodi in jo zajeti s črpalno napravo. Res je, da slednji stane le 2 milijona evrov, Canadair cca 30, a če se je Tonin podal v nakup 60 milijonskega Spartana za Natove prevoze vedi kam, bi lahko slednjega stornirali in kupili 2 Canadaira. Hrvaška ima 16 gasilskih letal, od tega 6 Canadairev, pa je le 2 krat in pol večja od Slovenije in s sorazmerno manj gozdnatih in požarno bolj ogroženih površin. Kakorkoli že se bo šlo v nakup gasilnega ali več gasilnih letal, kar 77% slovenske javnosti upa, da se bo s to vlado končno zgodilo – če bi se naj primerjali z južnimi sosedi, bi morali nabaviti 2 Canadaira in 4 Air Tractorje! - računajmo na to, da bo nujno zajemati vodo čimveč na morju. Slednje bo vselej dovolj, tudi zavoljo taljenja ledenikov, medtem ko bo sladke vse manj. Stanje v Istri in na Krasu poznamo. Kot baza za gasilna letala pa je po mojem najbolj primerno portoroško letališče. Sicer naj gasilska in letalska stroka oceni vse te okoliščine in ponudi vladi najbolj optimalne rešitve. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.