2. 9. 2022 | Mladina 35 | Kultura
Zdravje na prvem mestu!
Srbska pevka Konstrakta, junakinja letošnje Evrovizije, bo nastopila ob 29-letnici AKC Metelkova mesto
Konstraktin nastop na Evroviziji, ki jo je letos gostil italijanski Torino.
© Nathan Reinds, EBU
Kako je evrovizijski komad In Corpore Sano, ki je pravzaprav del triptiha visokostilizirane kritike meščanstva, postal pop hit leta? Njegova avtorica Konstrakta še zdaleč ni »nova zvezda« srbske pop scene. Od njenih prvih (opaznejših) nastopov bosta kmalu minili dve desetletji. Sprva se je uveljavila kot pevka dveh bendov na robovih mainstreama, zadnja leta tudi samostojno. A ko se je že zdelo, da precej artikulirana vokalistka s samosvojo interpretacijo, omejenim razponom glasu in stoično mimiko počasi tone v ozadje kolektivnega spomina, jo je nastop na letošnjem srbskem izboru za popevko Evrovizije dobesedno izstrelil v srčiko obče prepoznavnosti.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
2. 9. 2022 | Mladina 35 | Kultura
Konstraktin nastop na Evroviziji, ki jo je letos gostil italijanski Torino.
© Nathan Reinds, EBU
Kako je evrovizijski komad In Corpore Sano, ki je pravzaprav del triptiha visokostilizirane kritike meščanstva, postal pop hit leta? Njegova avtorica Konstrakta še zdaleč ni »nova zvezda« srbske pop scene. Od njenih prvih (opaznejših) nastopov bosta kmalu minili dve desetletji. Sprva se je uveljavila kot pevka dveh bendov na robovih mainstreama, zadnja leta tudi samostojno. A ko se je že zdelo, da precej artikulirana vokalistka s samosvojo interpretacijo, omejenim razponom glasu in stoično mimiko počasi tone v ozadje kolektivnega spomina, jo je nastop na letošnjem srbskem izboru za popevko Evrovizije dobesedno izstrelil v srčiko obče prepoznavnosti.
Čudaški fenomen Evrovizije je v svoji zgodovini postregel z marsičim, a težko bi ga opisali kot prostor subverzije, satire, komentarja ali celo protesta. Z nekaterimi izjemami, seveda. Leta 1980 je na primer belgijska art-synth-pop skupina Telex okorno štrlela iz izbora, na tekmovanju je delovala načrtno nerodno, kot da tja ne spada, in s predpredzadnjim mestom so bili člani le delno zadovoljni – merili so namreč na zadnje. Leta 2008 je Irsko zastopala lutka purana Dustin The Turkey. Resneje je leta 2019 zbudil pozornost nastop islandskega predstavnika, skupine Hatari. Ne zaradi pesmi, ki kriptično govori o smrti Evrope, temveč zaradi razgrnitve šala s palestinsko zastavo, in to med neposrednim televizijskim prenosom iz izraelskega Tel Aviva; skupina Hatari je takratnega izraelskega premiera Benjamina Netanjahuja povabila še na rokoborbo na plaži. Končalo se je z opozorilom in denarno kaznijo organizatorjev, pravila so jasno zapisana: nastopajoči na Evroviziji gledalcem in sotekmovalcem ne smejo povzročati čustvenega stresa, prav tako so prepovedani politično obarvana besedila, govori in dejanja. Ampak ali ni prav letošnja zmaga Ukrajine izrazito politično obarvano dejanje?
Kakorkoli že, pot Ane Đurić oziroma Konstrakte do Evrovizije ni bila kratka. Sprva je bila članica beograjske ekipe Mistakemistake, nato se je začelo njeno sodelovanje s skupino Zemlja gruva!, ki traja še danes. Zasedba je takrat štela kar 12 članov, od tega tri vokaliste (dve pevki in emsija), z mešanico soula, funka, swinga in reggaeja pa je takoj nakazala močno tendenco v smeri popa. Prav s skupino Zemlja gruva! je Konstrakta že leta 2009 prvič nastopila na Beoviziji, lokalnem tekmovanju za pesem Evrovizije. Takratni komad in nastop nista bila najbolj prepričljiva. V zadnjih letih, ko se je zdelo, da zasedba počasi zgublja zalet, pa se je s posnetkom Žvake potihoma začela Konstraktina samostojna kariera. No, veliki met je sledil na začetku letošnjega leta, ko je bil objavljen 12-minutni visokostilizirani videospot Triptih. To je bil trojček komadov, ki so ponudili pronicljiv komentar (srbskega) hiperpotrošništva, dobe samopomoči, osebnih trenerjev, neskončne ponudbe absolutno nujnih prehranskih dopolnil, kovanja dobička s premiso »telesa kot svojega templja«, kalupa predvidljivih potrošniških navad in praks, sfiženih družbenih pričakovanj ...
Srednji – ali osrednji – komad, v katerem Konstrakta ponavlja, da umetnica mora biti zdrava, in ga spremlja ponavljajoča se koreografija umivanja, nosi naslov In Corpore Sano. Z njim se je Konstrakta odpravila na Evrovizijo, to si je za cilj zastavila predvsem zato, da bi spromovirala svoj Triptih. A zgodila se je zmagovita evforija. Občinstvo pred televizijskimi zasloni je ponorelo, komisija Beovizije ji je podelila tako rekoč vse točke. No, le predsednica žirije – eminenca jugoslovanske pop scene Neda Ukraden – ji ni namenila niti ene.
Potencial viralnosti komada In Corpore Sano je plod resnega glasbenega (in video) obrtništva in profesionalizma malega produkcijskega stroja, ki stoji za Konstrakto. A drugače od tega, kar so mediji najraje poudarjali, ta projekt svetovnega zaleta ni dobil (samo) zaradi vsebinske drugačnosti, ki govori o obsedenosti z zdravjem v času, ko marsikdo sploh ni deležen privilegija zdravstvenega zavarovanja. Dobil ga je predvsem zaradi estetske drugačnosti na tekmovanju, na katerem se vsi trudijo biti tako »drugačni«, da so nazadnje enako dolgočasni. Drugače povedano, komad In Corpore Sano je bil drugačen, ker sploh ni bil narejen za Evrovizijo. Le kozmetično so ga malce predelali in koreografsko spretno dodelali.
Za Konstrakto smo na Evroviziji navijali tudi zaradi kritičnega sporočila, prepričevali smo se, da se lahko celo v kiču plastičnega šova zgodi kaj nepredvidljivega, kaj »z dejansko vsebino«, kar obravnava težave ranjenega srednjega razreda in konkretno hirajoče kulturniške srenje, skratka kaj, kar lahko vsaj za hip pretrese status quo. Tudi denimo Hrvaška je dihala s srbsko predstavnico – žirija ji je podelila maksimalno število točk in to, simbolično popolno, na stoto obletnico rojstva »očeta naroda« Franja Tuđmana. A to so lokalnosti – mali svetovni hit je Konstrakta postala zaradi solidnega komada in nalezljive preprostosti koreografije.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.