Plošča / Björk: Fossora

2022, One Little

Gregor Kocijančič
MLADINA, št. 40, 7. 10. 2022

+ + +

Poslušanje albumov islandske ikone Björk načelno nikoli ni prav lahkotno doživetje. Po napovedih, da je deseto ploščo Fossora v izolaciji napisala v odziv na mamino smrt in da jo je pri ustvarjanju med drugim navdihoval gabber – brutalni, visokohitrostni podžanr nizozemskega hardcore rejva, ki včasih (pre)trese tudi z več kot 200 udarci na minuto –, pa je pritisk na gumb »predvajaj« terjal kar nekaj psihičnih priprav. Te so se obrestovale: Fossora je najintenzivnejša plošča v avtoričinem bogatem opusu, ki od poslušalca zahteva res veliko, a mu, če ji ta prisluhne z odprto glavo, tudi veliko da.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Gregor Kocijančič
MLADINA, št. 40, 7. 10. 2022

+ + +

Poslušanje albumov islandske ikone Björk načelno nikoli ni prav lahkotno doživetje. Po napovedih, da je deseto ploščo Fossora v izolaciji napisala v odziv na mamino smrt in da jo je pri ustvarjanju med drugim navdihoval gabber – brutalni, visokohitrostni podžanr nizozemskega hardcore rejva, ki včasih (pre)trese tudi z več kot 200 udarci na minuto –, pa je pritisk na gumb »predvajaj« terjal kar nekaj psihičnih priprav. Te so se obrestovale: Fossora je najintenzivnejša plošča v avtoričinem bogatem opusu, ki od poslušalca zahteva res veliko, a mu, če ji ta prisluhne z odprto glavo, tudi veliko da.

Ker jo kot koproducenta podpisujeta člana razvpitega indonezijskega dvojca Gabber Modus Operandi, radikalno eksperimentalnega projekta, ki krmari med neizprosno hardcore produkcijo, tradicionalno indonezijsko glasbo in grindcore estetiko, je bilo mogoče pričakovati, da bomo Björkine teatralne napeve na njej ponovno slišali v kontekstu dekonstrukcije klubske glasbe. Prav to se je namreč zgodilo na njeni prejšnji plošči Utopia (2017), ki jo je posnela v sodelovanju s slovito venezuelsko producentko Arco. A pravzaprav so elementi klubske elektronike na albumu Fossora komajda prisotni: uvodni skladbi spremljajo distorzirani raggaeton beati, na drugi polovici plošče pa je nekaj komadov podkrepljenih z rafali gabber in hardcore štancanja, a ti so – razen pri naslovni skladbi, ki poka zares neusmiljeno – tako globoko zakopani pod debelimi plastmi orkestralnih kompozicij, da ne pridejo zares do izraza, temveč le okrepijo disonančno kakofonijo, ki preveva celotno ploščo.

Fossora, hiperintenzivna zbirka avantgardnih orkestralnih skladb, podkrepljenih z rafali gabber in reggaeton štancanja, je nedvomno Björkina najzahtevnejša plošča doslej.

Fossora, hiperintenzivna zbirka avantgardnih orkestralnih skladb, podkrepljenih z rafali gabber in reggaeton štancanja, je nedvomno Björkina najzahtevnejša plošča doslej.
© Vidar Logi

To so trenutki resničnega glasbenega ekstremizma, kar nekajkrat pa jih presekajo bolj umirjene skladbe, krajše uverture, ki so navadno brez bobnov in jih instrumentalno večidel zaznamujejo pihala, predvsem basovski klarinet, pozavna in oboa. Ti lepo resonirajo z Björkinim dramatičnim petjem in so po svoje pravzaprav zvezde večera: trenutki, osredinjeni okoli pihalnih simfonij in opojnega glasu protagonistke, so nesporni vrhunci te nenavadne plošče. A pravzaprav tudi skladbe, v katerih album malce zadiha, niso ravno spokojne – daleč od tega.

Čeprav pevka nekaj pesmi posveti lahkotnejšim temam, denimo materinski ljubezni, v kriptiranih besedilih tokrat večinoma obravnava težke teme, kot so denimo smrt, žalovanje in trpljenje, temu pa se prilagajajo tudi instrumentalne podlage, ki pričarajo zares tesnobno in mrko, skorajda nekoliko morbidno razpoloženje. Čeprav Björk velja za veteranko eksperimentalnega popa, popa tokrat ne ošine niti s kotičkom očesa, temveč se s polno paro posveti avantgardnim simfonijam, na kakršne bi bil verjetno ponosen tudi Igor Stravinski.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Če bo ta reforma padla, nikjer ne piše, da naslednja ne bo vsebovala 42 let delovne dobe«

Marijan Papež, direktor Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje

»Fental te bom z lastnimi rokami«

Če razkrivaš skrajno desnico, prejmeš grožnje

»Vsak poskus cenzure je zavržna izraba moči«

Cankarjeva nagrada je našla nov dom v Ljubljani