Dora Trček

 |  Mladina 29  |  Kultura

Živeti umetnost

Marko K. Gavez je ilustrator, grafitar, ustvarjalec zinov in slikar, ki kljub mladosti že leta pomembno soustvarja domače, zlasti neodvisno umetniško prizorišče

Pred letom dni je poskrbel za novi mural na ljubljanskem Kinu Šiška.

Pred letom dni je poskrbel za novi mural na ljubljanskem Kinu Šiška.
© Urška Boljkovac/arhiv Kina Šiška

Če pogosto obiskujete koncerte, živite v ljubljanski Šiški ali ste preprosto na tekočem z dogajanjem v prestolnici, ste zagotovo opazili osveženo zunanjo podobo Centra urbane kulture Kino Šiška. Zunanja stena enega naših najpomembnejših kulturnih dogajališč je pred natanko letom dobila novo veliko poslikavo, ki jo zaznamujejo impozantne vijolične, rumene in črne tvorbe. Za nekatere so zgolj estetsko doživetje, za druge iztočnica za potopitev v domišljijske svetove – sprašujejo se, denimo, ali so tvorbe živa bitja, in če so, zakaj se zdi, da živijo v distopičnem svetu.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Dora Trček

 |  Mladina 29  |  Kultura

Pred letom dni je poskrbel za novi mural na ljubljanskem Kinu Šiška.

Pred letom dni je poskrbel za novi mural na ljubljanskem Kinu Šiška.
© Urška Boljkovac/arhiv Kina Šiška

Če pogosto obiskujete koncerte, živite v ljubljanski Šiški ali ste preprosto na tekočem z dogajanjem v prestolnici, ste zagotovo opazili osveženo zunanjo podobo Centra urbane kulture Kino Šiška. Zunanja stena enega naših najpomembnejših kulturnih dogajališč je pred natanko letom dobila novo veliko poslikavo, ki jo zaznamujejo impozantne vijolične, rumene in črne tvorbe. Za nekatere so zgolj estetsko doživetje, za druge iztočnica za potopitev v domišljijske svetove – sprašujejo se, denimo, ali so tvorbe živa bitja, in če so, zakaj se zdi, da živijo v distopičnem svetu.

Mural na Kinu Šiška je eno najprepoznavnejših del, ki jih je ustvaril Marko K. Gavez, znan tudi pod umetniškim vzdevkom Amor, eden najvidnejših predstavnikov mlajše generacije naših vizualnih ustvarjalcev. Pravzaprav sta ustvarjalne sile v interdisciplinarnem projektu v sklopu Ljubljana Street Art Festivala tedaj združila z umetnico knnz (Neža Knez). On je poskrbel za poslikavo, ona je gledalcem z digitalnim vmesnikom omogočila še interakcijo z grafitom. Šele tisti, ki z mobilnim telefonom odčitajo QR-kodo, odkrijejo prave razsežnosti poslikave: pred njimi oživijo nenavadne domišljijske podobe, ki delujejo, kot bi se pravkar osvobodile stenske poslikave in zaživele med nami.

Vizualni umetnik Marko K. Gavez med reuprizarjanjem naslovnice Nirvanine kultne plošče Nevermind.

Vizualni umetnik Marko K. Gavez med reuprizarjanjem naslovnice Nirvanine kultne plošče Nevermind.
© Sai Pan

Da so v Kinu Šiška k sodelovanju povabili prav Gaveza, ne preseneča, saj je med slovenskimi grafitarji dobro znan in spoštovan avtor. A še zdaleč ni le grafitar, je umetnik, zasidran v ilustraciji, čigar ustvarjanje sega še na področja slikarstva, grafike, zinov, stripa in animacije, in kljub mladosti že leta pomembno soustvarja domače, zlasti neodvisno umetniško prizorišče.

Rodil se je leta 1993 na Ptuju in že od mladih nog v rokah neprestano držal svinčnike in flomastre. Kot veliko otrok, odraščajočih ob koncu devetdesetih let, je precej časa preživel pred televizijskim zaslonom in kot spužva vsrkaval filme, serije in risanke, ki so ga navdušili s svojimi zgodbami in vizualno platjo. Spominja se, da je imel oče revije o grafitih, v katerih so bili ti stran za stranjo bogato dokumentirani. Zanj so bili eden zgodnjih umetniških navdihov – ko mu je oče kupil prvo skicirko, jih je dan za dnem prerisoval in se z zanimanjem potopil v njihovo estetiko. Nato je zbiral in prerisoval motive kart Magic: The Gathering in Yu-Gi-Oh!, ki so bile takrat priljubljen predmet izmenjave med osnovnošolci, sam pa se je navduševal nad njihovo bogato vizualno podobo, fantazijskimi liki in domišljijskimi svetovi.

Risba s samostojne razstave Location Scouting, ki je bila aprila letos v Tokiu.

Risba s samostojne razstave Location Scouting, ki je bila aprila letos v Tokiu.
© osebni arhiv

V petem razredu osnovne šole je izvedel, da v Ljubljani obstaja »Oblikovna« – Srednja šola za oblikovanje in fotografijo – in nobenega dvoma ni bilo, da se bo vpisal tja. To ga je pripeljalo v prestolnico, kjer zdaj živi že polovico življenja. A nekje v tretjem letniku je šolo obesil na klin in s tem končal formalno izobraževanje, »Oblikovna« pa mu je dala veliko več kot to – tam je spoznal družbo podobno mislečih ustvarjalnih posameznikov, s katerimi je lahko risal in razpravljal o vseh vrstah umetnosti, to pa je bilo ključno za njegov umetniški razvoj. Pravi, da so kolegi in prijatelji zanj vir nenehnega navdiha, ne le zaradi neskončnih razprav o umetnosti, pač pa tudi zaradi skupnih bojev in podobnih življenjskih izkušenj, radosti in preprek.

Njegova dela so večinoma črno-bela, z barvami pa še najraje eksperimentira na platnu.

Njegova dela so večinoma črno-bela, z barvami pa še najraje eksperimentira na platnu.
© osebni arhiv

Ilustracijo je imel vedno za primarni medij ustvarjanja, brez skicirke ni šel nikamor. V to veščino je največ vlagal, vedno se mu je zdelo, da skozi ta medij najlažje doseže vidne in oprijemljive rezultate. Ljubljana pa mu je odprla še neskončno polje drugih umetniških medijev, na primer grafitov, ki jih zdaj ni več spremljal le v knjigah, pač pa so postali resnični, oprijemljivi in dostopni. Ko se je seznanil z družbo ljubljanskih grafitarjev, se je veliko časa uril v tej ulični umetnosti. A ni želel zgolj posnemati in prenašati posameznih motivov na steno, zanimalo ga je tudi raziskovanje same linije ter možnosti izražanja, ki mu jih ponuja sprej.

Medtem so se mu počasi začela odpirati še vrata galerij. Prvo razstavo je imel leta 2013 v Strupeni galeriji pri ljubljanskem lokalu Lepa žoga, sledilo je več samostojnih razstav pa Bienale neodvisne ilustracije. Prvi stik s tujino je vzpostavil prek potujoče razstave OFF THE HOOK, ki je leta 2017 gostovala tudi v berlinski galeriji Neurotitan (v sodelovanju z galerijo DobraVaga).

Že v tistem času se je prek umetnice Nez Pez (Neža Jurman), s katero sta pogosto ustvarjala skupaj, seznanil z domačo produkcijo umetniških zinov – avtorskih del v knjižnih formatih, pogosto narejenih po načelu »naredi-sam«. V njih je prepoznal način, kako risbe, skice in ilustracije, ki so se mu kopičile predvsem v skicirkah in na domačih policah, združiti v smiselne celote, majhne likovne zbirke z rdečo nitjo. Tako je bil leta 2017 povabljen tudi k skupinski razstavi Zini! v Mednarodnem grafičnem likovnem centru, ki je ponudila vpogled v domačo in tujo sodobno zinovsko produkcijo, tam pa je razstavljal skupaj z ustvarjalci, ki jih sam označuje za najpomembnejša imena domače zinovske in umetniške scene nasploh, na primer umetniški dvojec Beli sladoled, ki ga sestavljata Leon Zuodar in Miha Perne.

Na Instagramu ga je med drugim opazil kanadski stripar Al Gofa in ga povabil k soustvarjanju stripovske antologije Cry Punch Comics.

Na Instagramu ga je med drugim opazil kanadski stripar Al Gofa in ga povabil k soustvarjanju stripovske antologije Cry Punch Comics.
© osebni arhiv

V ustvarjanju ga žene želja po eksperimentiranju, pri tem pa so zanj enako pomembni obvladovanje veščine, dizajn in domišljija. Že od nekdaj ga zanima »worldbuilding« – grajenje imaginarnih, fantazijskih svetov in ekosistemov. Navdihujejo ga industrijski prostori, mašinerija, infrastrukturni elementi in arhitekturni detajli. A pogosto sta zanj bolj kot motiv pomembna sama tehnična dovršenost in obvladovanje linije. Predvsem ga žene želja po neskončnem odkrivanju in raziskovanju različnih umetniških zvrsti, ki jih v ustvarjanju rad tudi združuje.

Je pa zanimivo, da njegove ilustracije in risbe povečini ostajajo črno-bele. Pravi, da zato, ker se z barvami še vedno lovi. Z njimi najraje eksperimentira na platnu, ki mu ponuja popolnoma drugačen način ustvarjanja, manj usmerjen k risbi in bolj h kompozicijam ter barvnim kombinacijam in kontrastom.

Na platnu bi si sicer želel ustvarjati veliko več in pogosteje, a trenutno nima možnosti za svoj atelje. Tako se v vedno manjših sobah v vedno dražjem mestu bolj posveča drugim oblikam ustvarjanja.

Na Instagramu ga je med drugim opazil kanadski stripar Al Gofa in ga povabil k soustvarjanju stripovske antologije Cry Punch Comics.

Na Instagramu ga je med drugim opazil kanadski stripar Al Gofa in ga povabil k soustvarjanju stripovske antologije Cry Punch Comics.
© osebni arhiv

Priznava, da težko govori in piše o svojih delih. Prepričan je, da njegova umetnost najbolje govori sama zase. Znal pa je prepoznati priložnosti, ki jih vizualnim umetnikom ponujajo družabna omrežja, zlasti Instagram, kjer ima slika prednost pred besedilom. Prek tega omrežja je dobil že kar nekaj povabil k razstavam in sodelovanju pri umetniških publikacijah doma in v tujini. Leta 2021 ga je denimo Al Gofa, kanadski stripar, ki ga sam zelo ceni, povabil k soustvarjanju stripovske antologije Cry Punch Comics. V svojem prispevku je združil afiniteto do skrajno precizne in podrobne risbe z motiviko fantazijskih industrijskih, skoraj distopičnih svetov ter (anti)junakov, ki jih naseljujejo. Aprila letos pa je na podlagi povabila Russlla Mauricea, ki ustvarja pod imenom Gasius, imel samostojno razstavo v Tokiu, ki jo je pospremil tudi izid zina.

Pravi, da je življenje brez bojev in naporov stagnacija. A si za prihodnost vseeno želi nekoliko bolj urejenega in stabilnega življenja, predvsem kar zadeva finance in birokracijo, saj je prepričan, da bi mu to omogočilo večjo produktivnost, bolje odmerjen čas in bolj konsistentno likovno produkcijo. Predvsem pa si želi še naprej raziskovati nove likovne izraze, rad bi se bolj posvetil stripu in animaciji in preizkusil tudi v videoigrah. Da bi mu kdaj zmanjkalo navdiha in ustvarjalnega zanosa, pa se ni bati.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.