18. 8. 2023 | Mladina 33 | Svet
Po tridesetih letih se v Evropi spet vozimo z nočnimi vlaki
Prebujenje nočnih vlakov
Prevoz z nočnimi vlaki po evropski celini se vrača. Zaradi udobja, predvsem pa zaradi okoljskih razlogov se vedno več Evropejcev raje vozi z nočnimi vlaki kot z nizkocenovnimi letalskimi prevozniki.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
18. 8. 2023 | Mladina 33 | Svet
Prevoz z nočnimi vlaki po evropski celini se vrača. Zaradi udobja, predvsem pa zaradi okoljskih razlogov se vedno več Evropejcev raje vozi z nočnimi vlaki kot z nizkocenovnimi letalskimi prevozniki.
Potovanje z nočnimi vlaki na daljše razdalje po Evropi je bilo v preteklosti stalnica, v devetdesetih letih pa so ga nadomestile nizkocenovne letalske povezave, s katerimi so potniki ceneje in hitreje prispeli na cilj. Poslovni model nizkocenovnih poletov temelji na odločitvi evropskih držav, da subvencionirajo letalsko gorivo. EU je leta 2003 v direktivi o energetskem obdavčevanju celo prepovedala obdavčitev letalskega goriva za komercialne polete, razen z bilateralnimi dogovori držav članic.
Leta 2019 pa je sledil obrat, ko so finančni ministri Belgije, Bolgarije, Danske, Francije, Nemčije, Italije, Luksemburga, Nizozemske in Švedske evropsko komisijo pozvali, naj uvede obdavčitev letalstva na evropski ravni. V pozivu so poudarili izjemno negativen vpliv letalskega prometa na podnebje in potrebo po ukrepih na ravni celotne unije, ki bodo zares vplivali na letalske prevoznike. Evropska komisija je leta 2021 v okviru svežnja ukrepov Fit for 55, s katerimi namerava do leta 2030 izpuste toplogrednih plinov zmanjšati za 55 odstotkov, predvidela postopno uvedbo davka na letalsko gorivo kerozin.
Stvari se torej spreminjajo. Evropa je v zadnjih letih dobila nekaj novih nočnih železniških povezav. Eden izmed pionirjev pri uvajanju teh je avstrijsko državno železniško podjetje ÖBB. Od decembra 2021 je vzpostavljena nova povezava med Dunajem in Parizom. Ob sedmih zvečer se lahko vkrcate na vlak na Dunaju, prespite večji del vožnje in v Pariz prispete naslednji dan ob desetih dopoldne. Vlaki vozijo šestkrat na teden, trikrat v vsako smer, najcenejše vozovnice so na voljo že za 29,90 evra, pogosto pa so razprodane za več mesecev vnaprej. Pri italijanski Trenitalii so leta 2021 odprli progo od Pariza do Milana, s katero so izjemno zadovoljni, do konca leta 2024 imajo v načrtu še progo od Pariza do Madrida.
Za razvoj pa ne skrbijo le velika državna podjetja, temveč tudi zagonska podjetja. European sleeper je belgijsko-nizozemsko podjetje, ki je bilo ustanovljeno leta 2021 in ponuja nočno povezavo med Brusljem in Berlinom skozi Amsterdam, ki je začela delovati letos spomladi. Za prihodnja leta že napovedujejo nove povezave do Skandinavije in južne Evrope.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.