Matic Gorenc

 |  Mladina 18  |  Svet

Nove vrste asfalta, ki se poleti ne bo tako zelo segrel

Hladnejše mesto

Različni asfalti v Ljubljani

Različni asfalti v Ljubljani
© Arhiv Mladina

Spet se bliža poletje, z njim pa tudi vročina, ki je najhujša v mestih. Velike asfaltne in betonske površine se precej bolj segrejejo kot zelene, to pomeni, da so tla v mestih bolj vroča. Zaradi tega se bolj segreje tudi ozračje in mesta postanejo toplotni otoki, kjer je lahko temperatura občutno višja kot na obrobju. Upoštevaje vse to, so se dunajske mestne oblasti odločile, da preizkusijo nove vrste asfalta, ki bi se med drugim tudi manj segreval.

Projekt je vključen v širšo strategijo mesta, ki skuša preprečiti nastanek toplotnih otokov, to pa dosega predvsem z ozelenjevanjem površin in sajenjem dodatnega grmovja in dreves. »Pobuda Dol z asfalta, ki poteka s polno paro, je ključnega pomena za doseganje naših ciljev. Celotno mesto se razbremenjuje in ozelenjuje, sadijo se drevesa, nameščajo se vodni elementi in naprave za škropljenje poleti, izboljšuje se kolesarska infrastruktura, soseske pa se prometno umirjajo,« je ob začetku novega projekta dejala Ulli Sima, ki je na občini pristojna za urbano načrtovanje in mobilnost.

A dreves ne moremo posaditi povsod, asfalt pa bo v prihodnosti še vedno potreben. »V mestih z raznolikim prebivalstvom, od uporabnikov invalidskih vozičkov do upokojencev, ki se zanašajo na hodulje, obstaja velika potreba po ravnih površinah, po katerih je preprosto hoditi in se voziti,« je dunajska občina zapisala v izjavi za javnost.

Ravno zato so se v dunajski mestni upravi odločili, da v sodelovanju s Tehnično univerzo na Dunaju izpeljejo triletni pilotni projekt, v sklopu katerega so položili štiri različne zmesi asfalta drugo ob drugi na kolesarski stezi skozi park ob reki Liesingbach v dunajskem 23. okrožju. Celotna steza, ki je del projekta, je dolga 80 metrov, na vsakih 20 metrov je položena druga zmes asfalta. Glavni dejavnik, ki poskrbi, da je ta inovativni asfalt hladnejši od navadnega, je »prepustnost za vodo, to pomeni, da voda ne zastaja na površini, temveč pronica v tla. Ta lastnost je odločilna za uravnavanje mikroklime in zmanjševanje toplotnih obremenitev v urbanem okolju.«

Kot rečeno, ima steza štiri odseke s štirimi različnimi asfalti, eden od njih je navaden, klasičen, ta bo imel pri projektu vlogo kontrolne skupine, drugi trije so spremenjeni z uporabo bolj grobega peska, da voda lažje pronica skozi, s svetlimi kamni, ki posvetlijo barvo asfalta, zaradi česar se manj segreje, pa tudi z uporabo prozornega asfaltnega veziva v kombinaciji s peskom, ki da rumeno barvo, tak asfalt pa se prav tako manj segreje kot navaden.

Vsak izmed 20-metrskih odsekov je opremljen z različnimi merilnimi napravami, ki merijo vlažnost in temperaturo, s katerimi bodo strokovnjaki ugotavljali, kako se različne zmesi razlikujejo. Ob koncu triletnega projekta bodo izsledki raziskave uporabljeni kot podlaga za širšo rabo teh novih vrst asfalta na drugih mestnih površinah.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.