Stoletje laži o konoplji

Prekletstvo prohibicije

Oblikovanje Cyril Guerilla, mentor Zdravko Papič, ALUO, projekt Propaganda

Oblikovanje Cyril Guerilla, mentor Zdravko Papič, ALUO, projekt Propaganda

Ko govorimo o prohibiciji konoplje, ne govorimo o znanosti in sočutju. Govorimo o politiki, propagandi, rasizmu in moralni paniki. Že več kot stoletje pravni status konoplje ne temelji na dokazih, temveč na strahu in lažeh. Prepovedana ni bila zaradi svojih psihoaktivnih učinkov – teh večina njenih sort sploh nima –, temveč predvsem zaradi političnih in gospodarskih interesov, ki so iz rastline ustvarili priročnega sovražnika. Res je, da je bila v zgodovini pogosto pod takšnim ali drugačnim nadzorom – tudi zato, ker znanost še ni poznala vzroka za psihoaktivnost in homeostatskega delovanja endokanabinoidnega sistema. Previdnost je bila razumljiva. Toda politična manipulacija je rastlino izrinila iz medicine, znanosti in industrije ter jo spremenila v simbol družbenega strahu. Danes, po desetletjih dokazov, znova priznavamo, da je mogoče konopljo uporabljati varno – v medicini in tudi v rekreativne in druge namene. A pot do tega spoznanja je bila dolga, posejana z žrtvami in polna protislovij.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Oblikovanje Cyril Guerilla, mentor Zdravko Papič, ALUO, projekt Propaganda

Oblikovanje Cyril Guerilla, mentor Zdravko Papič, ALUO, projekt Propaganda

Ko govorimo o prohibiciji konoplje, ne govorimo o znanosti in sočutju. Govorimo o politiki, propagandi, rasizmu in moralni paniki. Že več kot stoletje pravni status konoplje ne temelji na dokazih, temveč na strahu in lažeh. Prepovedana ni bila zaradi svojih psihoaktivnih učinkov – teh večina njenih sort sploh nima –, temveč predvsem zaradi političnih in gospodarskih interesov, ki so iz rastline ustvarili priročnega sovražnika. Res je, da je bila v zgodovini pogosto pod takšnim ali drugačnim nadzorom – tudi zato, ker znanost še ni poznala vzroka za psihoaktivnost in homeostatskega delovanja endokanabinoidnega sistema. Previdnost je bila razumljiva. Toda politična manipulacija je rastlino izrinila iz medicine, znanosti in industrije ter jo spremenila v simbol družbenega strahu. Danes, po desetletjih dokazov, znova priznavamo, da je mogoče konopljo uporabljati varno – v medicini in tudi v rekreativne in druge namene. A pot do tega spoznanja je bila dolga, posejana z žrtvami in polna protislovij.

Križarski pohod

Če obstaja človek, ki je najbolj zaznamoval kriminalizacijo konoplje, je to Harry J. Anslinger, dolgoletni vodja Zveznega urada za narkotike v ZDA. V tridesetih letih prejšnjega stoletja je izumil koncept »vojne proti konoplji« in ga spremenil v svoj politični projekt. Njegove izjave so bile groteskne: »Večino kadilcev marihuane sestavljajo črnci, Latinskoameričani, jazzisti in zabavljači. Njihova satanistična glasba izvira iz marihuane. To je droga, ki povzroča norost, kriminal in smrt – najnasilnejša substanca v zgodovini človeštva.« Kljub očitni neutemeljenosti je s takšno retoriko prepričal ameriški kongres, da je leta 1937 sprejel Marihuana Tax Act – zakon, ki je pod pretvezo pretirane obdavčitve dejansko kriminaliziral rastlino in jo izbrisal iz medicine. Posledice so bile predvidljive: uničene industrijske panoge, onemogočene raziskave, bolniki brez zdravila, zdravniki brez pomembnega orodja. Posamezni glasovi razuma, ki so opozarjali, da konoplja ne povzroča ne norosti ne nasilja in da ni fizično zasvojljiva, so bili utišani. Eden redkih glasov nasprotovanja je bil dr. William C. Woodward, predstavnik Ameriškega zdravniškega združenja (AMA), ki je kot uradni svetovalec kongresu ostro nasprotoval zakonu. Jasno je poudaril, da kriminalizacija nima znanstvene podlage in da bo bolnikom odvzela pomembno zdravilo. Njegova opozorila so bila zavrnjena, konoplja pa je bila leta 1941 dokončno odstranjena iz Ameriške farmakopeje. To je bil zadnji poskus zdravniških združenj, da bi se postavila po robu politiki – nato so se uklonila, tudi zaradi pritiska farmacevtskega lobija, ki ni imel interesa vlagati v konopljina zdravila. Ta bi mu namreč lahko odvzela kar 20–30 odstotkov dobička, ustvarjenega s sintetičnimi zdravili, ki so se prav v tistem času začela množično razvijati.

Pri propagandi je Anslingerju stal ob strani medijski mogotec William Randolph Hearst, oče rumenega tiska. Njegovi časopisi so objavljali senzacionalistične zgodbe: »Marihuana vodi v norost in smrt«, »Mehičan, ponorel zaradi marihuane, zaklal družino z mesarskim nožem!«, »Pokadite cigareto marihuane in v enem mesecu boste v umobolnici!«. Bralci so te laži požirali kot razodetje. Hollywood je dodal svoje – film Reefer Madness (1936) je mladostnike prikazal kot noro morilsko tolpo, ki je takšna postala po stiku z marihuano. Danes ga gledamo kot parodijo, tedaj pa je bil predstavljen kot »znanstveni dokument«.

Ko so ZDA uzakonile prepoved, so svojo politiko hitro prenesle v mednarodni prostor. Pod pritiskom Washingtona so Združeni narodi vključili konopljo med najnevarnejše snovi.

Anslinger je bil politik v najslabšem pomenu besede: ni mu šlo za zdravje ljudi, temveč za kariero in oblast. Konoplja je bila idealen sovražnik – poceni, povezana z manjšinami in kontrakulturo. Ironija pa je, da ga je na koncu lastna vojna dohitela: sam je postal odvisnik od morfija, ki so mu ga predpisovali zaradi bolečin. Človek, ki je preganjal rastlino brez fizične zasvojljivosti, je končal, zasvojen z opiati. Če bi ameriške bolnišnice tedaj imele na voljo medicinsko konopljo, bi morda umiral z manj bolečinami in več dostojanstva.

Prohibicija kot orožje proti manjšinam in svobodomiselni mladini

Demonizacija rastline je bila v resnici demonizacija ljudi. Beseda marihuana je bila uvedena zato, da bi rastlino povezali z Mehičani in Afroameričani. Policija je dobila priročen izgovor za preiskave, aretacije in deportacije. Rasizem je bil zapakiran v skrb za javno zdravje. Tarča so postali tudi umetniki. Afroameriška jazzovska scena je v štiridesetih in petdesetih letih plačala visoko ceno: Louis Armstrong je moral svojo strast skrivati, Billie Holiday pa so oblasti preganjale skoraj do smrti – ne zaradi droge, temveč zaradi njenega glasu in ker je simbolizirala svobodo. Podobne pritiske so občutili Duke Ellington, Dizzy Gillespie in Thelonious Monk, ki so se znašli pod drobnogledom oblasti zaradi povezovanja konoplje z jazzovsko kulturo.

V šestdesetih in sedemdesetih letih se je represija razširila na hipije, študente in protivojne protestnike. Džojnt je postal dokaz pripadnosti kontrakulturi. Na Woodstocku leta 1969 so množice mladih z roko v zraku in cigareto konoplje zahtevale konec vojne. Za oblast je bil ta nenasilni upor nevarnejši od orožja. Simbolno je to najbolje ponazarjal John Lennon – tarča Nixonove administracije, ki ga je želela deportirati, ker se je bala njegovega vpliva na mlade volivce. Težave z zakonom zaradi posesti in rabe rastline so imeli tudi Jimi Hendrix, Jim Morrison in Keith Richards ter številne druge rockovske zvezde, kar je še dodatno krepilo percepcijo konoplje kot simbola upora proti sistemu. Oblast ni kaznovala rastline, temveč idejo. Učinek konoplje – občutek svobodomiselnosti in nenasilnega odpora – je bil za establišment nevarnejši od same snovi. Prohibicija je postala orožje proti ljudem, ki so mislili drugače.

Globalizacija ameriške prepovedi

Ko so ZDA uzakonile prepoved, so svojo politiko hitro prenesle v mednarodni prostor. Pod pritiskom Washingtona so Združeni narodi konopljo vključili med najnevarnejše snovi. Proti temu so ostro nastopile predvsem Indija in nekatere druge azijske ter afriške države, kjer je bila konoplja stoletja nepogrešljiv del ajurvedske medicine in duhovnih praks. Njihova opozorila, da gre za kulturno in medicinsko pomembno rastlino, so bila preslišana – ameriški birokratski aparat in Anslingerjev vpliv so njihova stališča izigrali. Enotna konvencija o mamilih iz leta 1961 jo je postavila v najstrožjo kategorijo, kar je pomenilo konec znanstvenih raziskav in tradicionalne rabe v medicini in zdravilstvu. Konvencija o psihotropnih snoveh (1971) je razširila nadzor, konvencija iz leta 1988 pa je državam celo zapovedala kazenski pregon za posest majhnih količin. Represija je postala obvezna.

Čeprav dokumenti nikjer ne govorijo o »ilegalni drogi«, so jih države razumele kot poziv h kriminalizaciji.

Tako je nastala pravna anomalija: rastlina, ki je imela tisočletja medicinsko vrednost, je bila obravnavana kot »zelo nevarno mamilo«, alkohol in tobak pa sta ostala zunaj sistema. Velik vpliv je ponovno imela farmacevtska industrija, poskrbela je, da so se na vrhu lestvice nevarnih snovi znašle tri naravne zdravilne rastline – opijski mak, konoplja in grmovje koke –, številna sintetična uspavala in pomirjevala, zdravju znatno nevarnejša, pa so ostala nižje kategorizirana. To razvrščanje je vse do danes vir napetosti v režimu OZN.

Vendar se danes priznava, da je bila uvrstitev konoplje na seznam najnevarnejših prepovedanih drog zgodovinska napaka. A sprememba je izjemno zahtevna, saj so v področje vpleteni interesi, geopolitika in predsodki. Pravni status konoplje je postal precej zapleten in včasih zmeden, ker se zakonodaja nenehno spreminja na podlagi novih podatkov in mnenj. Revidiranje globalne in nacionalnih politik do konoplje ni brezupna misija, a je izjemno zahtevna.

Stoletje izgubljenih možnosti

Prava znanstvena rehabilitacija konoplje se je začela šele leta 1964, ko je izraelski kemik Rafael Mešulam izoliral in opisal psihoaktivni THC. To odkritje je odprlo vrata sodobni znanosti o kanabinoidih in razumevanju endokanabinoidnega sistema – enega ključnih regulatorjev telesnega ravnovesja. V naslednjih desetletjih so raziskave znova in znova potrjevale medicinski potencial konoplje pri zdravljenju bolečin, nevroloških bolezni, rakavih obolenj in številnih drugih stanj.

Toda politika je kljub temu ostala ujeta v paradigmo represije. Prepovedi so rastlino potisnile na rob zakonitosti in zatrle njene gospodarske, okoljske in zdravstvene možnosti. Milijoni ljudi so bili kaznovani zaradi posesti majhnih količin, številni so bili obsojeni na dolge zaporne kazni, v nekaterih državah so izrekali celo smrtne obsodbe. Svet je izgubil dragocena desetletja inovacij, bolniki dostop do varnega zdravljenja, družbe pa priložnost za trajnostni razvoj.

Paradoks je očiten: znanost je konopljo že dolgo rehabilitirala, a pravni okvir ostaja ujetnik laži in predsodkov. Aparat »vojne proti drogam« skuša še danes ohranjati mitologijo iz tridesetih let prejšnjega stoletja, kot da bi čas obstal.

Čas za prelom s preteklostjo

Danes razumemo, da zmerna raba konoplje večini odraslih ne škoduje, neustrezna ali pretirano stroga državna regulacija pa ustvarja nepotrebna tveganja. V tem kontekstu predlog nove slovenske zakonodaje pomeni prvi korak naprej – četudi še nepopoln – ter kaže na pripravljenost družbe, da odpre prostor za drugačen pogled. Dejstvo, da so spremembe podprli številni volivci, pa je jasen signal, da ljudska volja želi več kot zgolj kozmetične popravke.

Anslingerjevega prekletstva bomo dokončno rešeni šele, ko bo konoplja obravnavana brez političnih in ideoloških bremen ter brez birokratske togosti. Ko bo dejansko razumljena kot rastlina z realnimi tveganji in priznanimi koristmi, se bo lahko razvila nova politika, ki bo temeljila na znanosti, sočutju in odgovornem upravljanju naravnih virov. Prav tu se skriva priložnost: da Slovenija ne ostane ujeta v preteklost, temveč postane ena od držav, ki znajo svojo tradicijo, znanje in inovacije preoblikovati v zgodbo o uspehu

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.