Veljko Njegovan

13. 11. 2008  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Plošča

Jóhann Jóhannson: Fordlandia

2008, 4AD

+ + + + +

Jóhann Jóhannson uglasbi srečanje severnjaške, ledeno mrzle melanholije z amazonskim pragozdom.

Jóhann Jóhannson uglasbi srečanje severnjaške, ledeno mrzle melanholije z amazonskim pragozdom.
© 4AD

Poleg opaznega števila izjemnih popularnoglasbenih izvajalcev Islandija premore tudi nekaj imen iz klasične glasbene tradicije, ki v svoja dela vključujejo minimalistične elektronske posege. Dober primer za to so skladatelj Ólafur Arnalds in godalni kvartet Amiina, znan po sodelovanju z velikimi Sigur Rós, vsekakor pa ne smemo pozabiti Jóhanna Jóhannsona, skladatelja in producenta, brez katerega bi bila islandska scena brez dvoma revnejša. Jóhannson je napisal glasbo za veliko filmov, predstav in umetniških instalacij, hkrati pa je član znanega Apparat Organ Quarteta, skupine, ki jo lahko primerjamo z nekoč popularnimi Japonci iz Yellow Magic Orchestra. Njegov solo album IBM 1401 - A User's Manual (2006) je začetek trilogije, v kateri bo poskušal predstaviti osebni pogled na sodobne tehnologije in legendarne ameriške znamke. Omenjena plošča je bila hvalnica legendarnemu računalniku, Fordlandia pa predstavlja še kompleksnejšo idejo, ki jo je avtor spretno prevedel v glasbeno govorico. Tokrat je tema albuma posvečena velikemu Henryju Fordu, ki je v dvajsetih letih prejšnjega stoletja sredi amazonskega pragozda poskušal zasaditi plantažo kavčukovcev, poleg nje pa postaviti pravo ameriško mestece. Poskus se ni posrečil, to pa je Jóhannsona navdihnilo, da napiše glasbo, s katero bo predstavil svoj pogled na to utopično dejanje - kar ga je spomnilo tudi na Herzogov film Fitzcarraldo, ki je močno vplival na ustvarjanje Fordlandie. Jóhansson nas že v uvodni, naslovni skladbi popelje v globine amazonskega pragozda, ki ga poskuša prikazati z umirjeno orkestracijo petdesetčlanskega godalnega orkestra, temu pa čez čas doda še druge inštrumente. Album se nadaljuje v umirjenem tonu, z ambientalnimi loopi klarinetov, v skladbi The Rocket Builder pa godalnemu orkestru doda nekaj skorajda neopaznih ritmičnih prijemov, tako da skladba precej spominja na Postcards Maxa Richterja. Umirjen tempo, ki se vleče skozi ves plošček, ambientalni elektronski vložki, pa tudi diskretne ritmične intervence in solistični klavirski vložki ustvarjajo glasbene pokrajine Fordlandie, utopičnega mesteca sredi pragozda, ki je verjetno najboljše pričarano v zaključni skladbi How We Left Fordlandia. V njej ob dramatični napetosti slišimo Jóhannsonovo vizijo propada še ene neuresničene ideje iz človeške zgodovine, ki pomeni tiho zmago narave nad človeštvom. Fordlandia je album, ki brez odvečnih besed, z glasbeno govorico, skuša povedati zgodbo o spodrsljaju nekega velikega človeka, hkrati pa opozarja na odnos sodobnega človeka do narave. Srečanje severnjaške, ledeno mrzle melanholije z amazonskim pragozdom.


 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.