Paranormalno

Kako je šoker, ki je stal 15.000 dolarjev, mutiral v fenomen

Ko Katie in Micah ugotovita, da se po njuni hiši klatijo demoni, skleneta, da bosta postavila videokamero, ki bo ponoči, med njunim spanjem, dokumentirala te paranormalne aktivnosti, toda ko potem pregledujeta posnetke, ni kaj videti.

Ko Katie in Micah ugotovita, da se po njuni hiši klatijo demoni, skleneta, da bosta postavila videokamero, ki bo ponoči, med njunim spanjem, dokumentirala te paranormalne aktivnosti, toda ko potem pregledujeta posnetke, ni kaj videti.

Leta 1980 je svet stresla grozljivka Holokavst kanibalov, ki je hlinila, da je dokumentarec o skupini antropologov, ki so jih v amazonski džungli poklali, oglodali in požrli kanibali - in to, kar vidimo, je material, ki so ga sami posneli. Film je postal senzacija, v mnogih državah so ga prepovedali, režiser Ruggero Deodato pa je moral potem na sodišču dokazovati, da so igralci, ki nastopajo v njem, še vedno živi. Ta koncept je slabih 20 let kasneje unovčila Čarovnica iz Blaira, alias TBWP, mikrobudžetna grozljivka, ki jo je spletni marketing prelevil v fenomen. Zdaj, 10 let kasneje, pa ga je unovčilo še Paranormalno, ki je stalo 15.000 dolarjev in postalo 100-milijonski hit. In fenomen. Zgodba je tako preprosta, da skoraj ne obstaja: ko Katie in Micah ugotovita, da se po njuni hiši klatijo demoni, skleneta, da bosta postavila videokamero, ki bo ponoči, med njunim spanjem, dokumentirala te paranormalne aktivnosti, toda ko potem pregledujeta posnetke, ni kaj videti. Paranormalno je dokaz, kako lahko je prestrašiti ljudi - le ničesar jim ne pokažeš.
Film je povzročil pravo histerijo: vsi so ga hoteli na vsak način videti, vsi so se gnetli in stali v dolgih kolonah, vsi so umirali od želje po njem, vsi so bili pripravljeni na šok svojega življenja. In mnogi so ga vzljubili, še preden so ga videli, tako da so potem na spletu - podobno kot po ogledu Čarovnice iz Blaira - oznanjali: »Bolj srhljivo od Osmega potnika in Žrela!« Kar pa naj vas ne zavede: da je to, česar se ne vidi, bolj srhljivo od morskih psov in zunajzemeljskih pošasti, je povsem razumljivo. Živimo pač v času, ko se ljudje najbolj bojijo prav »nevidnih« sovražnikov - virusov, finančne krize in teroristov. Paranormalno je premaknilo in spremenilo množice - kot virus. Je kaj lepšega od tega, da svet premakne in spremeni mali, neznatni, skoraj nevidni outsider, kakršen je film Paranormalno? Je kaj lepšega od filma, ki pride z margine in okupira mainstream? In Paranormalno je prav film o svetu, ki ga je spremenilo tisto, česar se ne vidi. Ali bolje rečeno: v filmu vidimo, kako ljudi spremeni to, česar se ne vidi, kar pomeni, da je odlična alegorija publike, ki jo je spremenil film, v katerem se nič ne vidi, in obenem odlična alegorija sveta, ki ga je spremenilo to, česar se ne vidi - virusi, kriza in teror, ti veliki poltergajsti novega milenija.
Paranormalno v nasprotju s h'woodskimi spektakli, ki pokažejo vse, ne pokaže ničesar. Spektaklom vidnega oporeka s spektaklom nevidnega. Civilizaciji, ki hoče vse videti, oporeka s tem, česar ni mogoče videti. Je kaj bolj srhljivega od trenutka, ko ni več kaj videti? Ni čudno, da Paranormalno s takim užitkom igra na tehnofobični aspekt tehnofilije. Kaj že počneta Micah in Katie? Snemata in snemata, potem pa gledata to, kar sta posnela, a ničesar ne vidita. Nothing! Sedita v temi - in gledata. Na koga vas spominjata? Točno, na gledalca v kinu. Na gledalca, ki v kinu gleda film, v katerem se nič ne vidi. Je kaj bolj grozljivega od tehnologije, ki odpove? Ne pozabite, družba spektakla in tehnologija nam obljubljata, da bomo vse videli, da bomo imeli dostop do vsega, še več, sama tehnologija nam obljublja, da bomo z njeno pomočjo obvladovali svet - in ta tehnologija tu odpove. Obstajajo stvari, ki jih ne more posneti. In ki jih ne obvladuje. Pomeni, da smo v nevarnosti. Srhljivo.

Na twitterju se kriki slišijo

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.