• Gregor Kocijančič

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    Gesaffelstein: Gamma

    Gesaffelstein se je iz enega temeljnih predstavnikov kratkotrajnega, a vplivnega novega vala francoskega elektra naglo povzpel na vrh glasbene industrije: postal je izjemno zaželen producent, ki je podpisal skladbe velikanov tipa Kanye West, A$AP Rocky in The Weeknd, na prejšnji plošči Hyperion pa je med drugim sodeloval z R & B slavčkom Pharellom in sestrsko navezo Haim. A ta album, avtorjev spodleteli poskus ustvarjanja radijskih hitov, ni bil lepo sprejet, daleč od tega, zato zdaj skuša popraviti vtis s slogovnim zasukom, zavojem v estetiko temačnega synthpopa in nostalgije po osemdesetih. Čeprav mu to delno uspe, zajeten del albuma zveni kot monotona zbirka nedodelanih in nedomiselnih kopij hitov zasedbe Depeche Mode, a tem ne seže niti do gležnjev.

  • Jaša Bužinel

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    Joondroid: The Unlimited Expanse Where Everything Is Located

    Iniciativa Clockwork Voltage, ki povezuje domače uporabnice in uporabnike modularnih sintetizatorjev, predstavlja prvo solo izdajo enega njihovih varovancev. Projekt Joondroid, za katerem stoji v Katmanduju rojeni in v Novi Gorici živeči zvočni umetnik/producent Abiral Khadk, prinaša moderno iteracijo t. i. kosmische musika iz 70. let; repetitivnih, prostorsko odprtih, atmosferično usmerjenih, retrofuturističnih »space ambient« elektronskih produkcij, prepredenih s hipnotičnimi ritmi, spiralastim dromljanjem, zunajzemeljskimi blipi in blopi. Dodatno dimenzijo glasbi prinesejo ezoterični naslovi, ki izhajajo iz sanskrta. Za fene elektronskega krautrocka in deep techna à la Dozzy.

  • Gregor Kocijančič

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    J. Cole: Might Delete Later

    Čeprav si je J. Cole v očeh mnogih fenov prislužil mesto na fiktivni gori Rushmore, ki jo namesto predsednikov krasijo najpomembnejši raperji našega časa, njegovi studijski izdelki še zdaleč ne pričajo o tovrstni veličini. Še posebej pa ne zadnja izdaja, mikstejp presenečenja Might Delete Later, ki zveni kot zbirka podpovprečnih ostankov s preteklih studijskih seans. Že ime jasno namiguje, da avtor o kakovosti ni zares prepričan, kar je dokazal tudi s tem, da je eno od skladb – spodleteli odgovor Kendricku Lamarju, ki je Colov status raperskega velikana uspešno razvrednotil v nedavnem »dissu« – dejansko izbrisal s pretočnih platform. Pa tudi onkraj tega spodrsljaja je izdaja precej porazna, in to na skorajda vseh ravneh, od produkcije do besedil.

  • Borja Borka

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča  Za naročnike

    Khruangbin: A LA SALA

    Živimo v času poplave bendov, ki prepoznavne »eksotične« trike, vzorce in hakeljce preteklosti raznih koncev in krajev – surovega melosa anatolijskega rocka, nalezljivo plesne cumbie (ali salse), hipnotično telesnega duba, spevnih melodij tajskega popa ... učinkovito posodabljajo v privlačne (in najpogosteje zelo dostopne) pakete vesoljskega diska, psihedeličnega soula, funka in rocka. Eden takih, ki je ob ravno pravem času izdal najprej prvenec (The Universe Smiles Upon You), potem pa še svoj drugi album s pomenljivim naslovom (Con Todo el Mundo, 2018), na katerih precej stavi na tajski štih žanra luk thunga in razne muzike Bližnjega vzhoda, je teksaški trojec Khruangbin.

  • Bernard Nežmah

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Salman Rushdie: Nož

    Napol hromo roko mu je po šestih mesecih uspelo stisniti v pest, medtem ko mu je oko viselo iz očesne jamice, tako da so mu veke zašili čez oko. Bilo je pošastno. Za telo, še bolj pa za duha. Jasno, da ni šlo brez atentatorja – A. Zakaj? Ta je v intervjuju povedal, da je prebral le dve strani njegove knjige in pogledal nekaj videov, iz katerih je ugotovil, da je slab človek. Rushdie se je čudil: je to dovolj močan motiv, da človeka 27 sekund prebadaš z nožem? To je storil na miselni ravni, medtem ko ga je prevevala jeza. A še hujša od nje je bila obsesija s travmo, ki je preprečevala, da bi znova zaživel svoje življenje. Toda kako naj se odmakne? Pomagajo mu tovariši s podobnimi usodami: Becketta je v tridesetih zabodel poulični zvodnik, Mahfuza verski skrajnež … Na ravni duha to še gre, vendar pa mu ostaja telo, ki ga ne sprejme za svojega – biti brez enega očesa ... Poskuša s Kiklopom Polifemom, a se vanj kajpak ne more vživeti, zato stopi po pomoč ven iz literature: igralec kriketa Mansur Ali Khan je izgubil oko, a se vrnil kot eden najboljših; vseeno kislo – da ima pisatelj za vzornika športnika? Lažje se opre na ljubezen z Elizo, s pomočjo katere postavi analogijo. Spoznala sta se na zabavi, kjer je padel po stopnicah in si zlomil očala, v mlaki krvi in z razbitimi očali je obležal tudi med atentatom.

  • Matej Bogataj

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Wioletta Greg: Golenci

    Poljska pesnica in pisateljica Wioletta Grzegorzewska (1974), ki piše pod psevdonimom Wioletta Greg, se po izkušnji emigracije na britanski otok Wight v Rokavskem prelivu in romanih o nefunkcionalnem zakonu z nasilnim možem alkoholikom v pripovedi vrača v kraje svojega odraščanja, na poljsko podeželje ob koncu sedemdesetih let in v osemdesetih, ko se mešata dva ekskluzivizma – poudarjeni katolicizem s primesmi vraževerja in partijski aktivizem, ki poskuša prvega izganjati in nadomestiti.

  • Vesna Teržan

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  Za naročnike

    Spremenimo svet na bolje!

    Vizualna umetnica Vesna Bukovec je aktivna državljanka sveta, mar ji je za ta svet, za človeštvo, ki s plapolajočimi zastavami neoliberalnega kapitalizma neutrudno drvi v prepad in svoj propad. Na enega izmed vidikov propada opozori že ob vstopu v galerijski prostor z zapisom: »Stop vojni v Ukrajini! Svoboda Ukrajini!« Ob zapisu je narisan golobček miru z oljčno vejico v kljunu. Vojna je zagotovo najbolj grozno in najbolj ne-umno početje današnje svetovne politike, tako je umetnica nasproti temu napisu diagonalno čez galerijski prostor postavila še enega: »Stop genocidu v Gazi! Svobodna Palestina!« Ob njem je narisan deček Handala, simbol palestinskega upora.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    The Wages of Fear

    Neverjetno: tole je rimejk Clouzotovega Plačila za strah (1953), enega izmed najbolj brezhibno in osupljivo napetih trilerjev, le da skupina obupancev tokrat zelo občutljivega eksploziva, s katerim naj bi razstrelili in pogasili požar na naftnem polju, ne prevaža po džunglah latinske Amerike, ampak po razburkani afriški puščavi, toda česa tako dolgočasnega, inertnega, puhlega, nenapetega, nesposobnega in totalno nezabavnega zlepa ne boste videli. Ta rimejk izgleda tako, kot da ni videl originala – vraga, ta film izgleda tako, kot da ni videl še nobenega filma. (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    The Woods Are Real

    Od tegale poganskega šokerja, ki Bibliji dolguje več kot le zgodbo o Jobu, ne pričakujte preveč, toda pretenciozni, hipsterski, politično korektni parček (Matt Dellapina in Chinasa Ogbuagu), ki se preseli v divji gozd, v katerem straši druid (Campbell Scott), izgleda tako slovensko, kot da bi padel iz Idile ali Jame.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Robotove sanje

    Vse zanima: ali lahko človek in robot živita v sožitju? Robotove sanje, španski animirani film (barvit, brez dialogov, domiseln, ročno izdelan), pa zanima: ali lahko v sožitju živita robot in pes? Ali lahko med njima klikne? Absolutno. Pes, zelo osamljeni prebivalec zootopičnega New Yorka, si – tam nekje v reaganističnih, neoliberalnih osemdesetih letih prejšnjega stoletja – nabavi robota. Dobi ga po pošti. Ko ga odvije in sestavi, se naglo sprijateljita. Vse delita, tako računalniške igrice kot hotdoge. Vse počneta skupaj – skupaj pohajkujeta, skupaj si ogledujeta newyorške atrakcije (dvojčka Svetovnega trgovinskega centra še stojita), skupaj skejtata, skupaj plavata (pod vodo), skupaj gledata Čarovnika iz Oza in skupaj poslušata pesem September (via Earth, Wind & Fire). In ko robot zaspi pred televizijo, ga pes nežno pokrije. Osamljenosti je konec. Toda njuna brezmejna sreča, njuna kvirovska blaženost, njuna utopična skupnost, je le napoved nesreče – robot se na plaži pokvari (ne bi smel v vodo), pes ga ne more premakniti, odide po orodje, a vrne se prepozno, plaža je že zaklenjena, sezone je konec, dostop do naslednjega poletja ni več mogoč. Robot obleži kot kos starega železja (dobesedno Ex-Machina), pes pa išče pot do njega.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Back to Black

    Zvezde, ki živijo tisoč let, ne doživijo toliko comebackov, kot jih je doživela Amy Winehouse. Stalno se je prižigala in ugašala. Stalno se je vračala – in potem padala v temo. Njen glas je bil za ušesa to, kar je bil dim za filme noir. Spominjala je na prvo cigareto. Izgledala je ilegalno. Ko jo poslušaš, se vprašaš le: koliko noči je morala preživeti sama, da je postala Amy Winehouse? In koliko noči je morala preživeti sama, da je dobila tisti glas? Njeni štikli so bili načini, kako preživeti noč. In iznašla je več načinov, kako preživeti noč, kot pa je bilo noči. Ko poslušaš njene pesmi, imaš občutek, da prihajajo iz noči in odhajajo v noč – in da jih nekje vmes za hip ali dva prestreže, preseka, prekine, ujame dnevna svetloba. In to je vse, kar dobiš – glas, ki te za hip pogleda. Zgodbo o noči, ki je tako kristalno pristranska kot noč. Razlika je le v tem, da je Amy Winehouse zgodbo o noči povedala bolje kot noč.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Fant in čaplja

    Ko gledate Fanta in čapljo, imate občutek, da hoče Hayao Miyazaki, kralj animeja in dolgoletni šef studia Ghibli, reči: si predstavljate, da bi se zbudili iz sanj, pa sveta ne bi bilo več? Ali da bi zaspali, pa sanj ne bi bilo več? Kaj je huje? Oboje je huje. Miyazaki je že večkrat oznanil: tole je moj zadnji film! A se je vedno vrnil. Zdaj se je – po dolgih desetih letih – vrnil s Fantom in čapljo. To je kakopak njegov najnovejši »zadnji film«, v njem pa – zdaj kinetično, zdaj melanholično – debatirajo njegovi prejšnji »zadnji filmi«, tako Nausicaä iz Dežele vetra, Moj sosed Totoro, Kikina dostavna služba in Porco Rosso kot Princesa Mononoke, Čudežno potovanje, Čarovnik Howl in gibljivi grad, Ponyo na skali in Veter vstaja. A to naj vas nikar ne zavede – film Fant in čaplja je skok v neznano. Skok v valove imaginacije. Skok v nadrealizem odraščanja in staranja. Padanje v temo. Izginevanje. Trganje vzročnosti. Vrtinec sanj.

  • Dora Trček, Vanja Pirc

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  Za naročnike

    Knjiga me (ne) briga

    Ponedeljek, 8. april, je bil za slovensko knjigo pomemben datum. Ne le, da je ta dan Slovenija kot častna gostja navdušujoče odprla 61. Mednarodni knjižni sejem otroške in mladinske literature v italijanski Bologni, kar je bil že drugi tovrstni prestižni dogodek v zadnjega pol leta (oktobra je kot častna gostja odprla tudi Frankfurtski knjižni sejem, največji knjižni sejem na svetu), znani so bili tudi rezultati razpisa Javne agencije RS za knjigo (JAK) za sofinanciranje knjižnih programov najbolj kakovostnih slovenskih založb za obdobje naslednjih štirih let (2024–2027). Toda rezultati razpisa, ki so sicer zamujali dva meseca, so marsikatero založbo negativno presenetili, celo šokirali.

  • Izak Košir

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Do 14/07

  • Stanka Prodnik

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  TV  Za naročnike

    TV komentar / Črno-rdeča koalicija

    Cela Slovenija ve, kaj je T-2. To je tisto podjetje, ki je potopilo cerkvene Zvonove. In ki je s cerkvenimi Zvonovi prispevalo k temu, da se je v finančni krizi potopila še NLB, ki je T-2 dajala kredite na lepe oči. Kar je prispevalo k temu, da se je leta 2012 skoraj potopila Slovenija. Da je morala prodati svojo srebrnino. Letališče na primer. Pa seveda največje banke. Med drugim tudi NLB.

  • Saša Eržen

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Hudo

    Shelfy

    Vlada je lani 24. april razglasila za slovenski dan brez zavržene hrane. Statistični podatki izpred dveh let sicer govorijo, da pri nas vsak prebivalec na leto v povprečju zavrže 72 kilogramov hrane, od tega kar 40 odstotkov še užitne. Skoraj polovico odpadne hrane roma v koš v gospodinjstvih, dobra tretjina pa v gostinstvu. In prav za zmanjševanje ter preprečevanje zavržene hrane so si v italijanskem podjetju Vitasy izmislili pripomoček, ki ga je treba nastaniti v hladilniku, kjer naj bi za dvakrat podaljšal rok uporabe sadja in zelenjave. Poleg tega da odstrani bakterije, mikroorganizme in plesni ter tako upočasni proces zorenja, prijazno posrka še vonjave, na primer sira, mesa in rib. Ima tudi nadzor nad tem, kolikokrat na dan odprete vrata hladilnika, in vas s pomočjo aplikacije opozori, če ga biksate. Poimenovali so ga Shelfy, nekaj takega kot poličko, deluje pa na baterijo, ki jo je treba polniti vsake štiri tedne. Vsebuje filter, ki ga ni treba menjati, le operemo ga pod tekočo vodo. Hrana bo zavoljo njega resda ostala dalj časa sveža, treba pa jo je tudi dejansko uporabiti, da ne bo romala v smeti, samo malo kasneje.

  • foto: Igor Škafar

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Ulica

    Lan

  • Dora Trček  |  foto: Matjaž Rušt

    19. 4. 2024  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Portret  Za naročnike

    Lara Wolf / Igralka, ki jo bogatijo močni in nekonvencionalni ženski liki

    Za njo sta intenzivna in naporna, a izredno plodovita dva meseca, v katerih je med (pogosto nočnim) snemanjem filma Dekle noči, prihajajočega celovečernega prvenca režiserja in scenarista Luke Marčetiča, v katerem igra glavno žensko vlogo, nastopala še na gledaliških odrih. Na primer v predstavi Bodočnost režiserja Žige Divjaka, ki je februarja v Mestnem gledališču ljubljanskem odprla regionalni gledališki festival Ruta, ali pa v Pohorskem bataljonu, ki ga je v koprodukciji Mestnega gledališča ljubljanskega in Mestnega gledališča Ptuj na oder postavil Jernej Lorenci ter se je na nedavnem 54. Tednu slovenske drame potegoval za nagrado za najboljšo predstavo. Igralka Lara Wolf (1997) je izčrpanosti kljubovala s pristno radovednostjo in ljubeznijo do igralskega poklica, v katerem je zanjo še toliko neodkritega in v katerem lahko nenehno prevprašuje in analizira sebe in svet.

  • STA

    17. 4. 2024  |  Kultura

    Našli v času nacizma ukradene knjige

    V Pragi so nedavno našli več kot 4000 knjig iz zbirke berlinskega judovskega rabinskega seminarja, ki so jih med drugo svetovno vojno ukradli nacisti. Knjige so našli v knjižnici praškega Judovskega muzeja. Za knjige je doslej veljajo, da so izgubljene, je poročala nemška tiskovna agencija dpa.

  • STA

    17. 4. 2024  |  Kultura

    Gorica / Trojezični festival komičnega gledališča

    V Kulturnem domu v italijanski Gorici se danes začenja tradicionalni trojezični festival komičnega gledališča Komigo, ki letos poteka pod geslom Vzemi si čas za smeh, ki je glasba duše. 21. izdaja festivala prinaša osem predstav. Kot prva bo danes na sporedu avtorska stand-up komedija Strast, dojenček in rompompom, v kateri nastopa Vid Valič.

  • STA

    17. 4. 2024  |  Kultura

    Beneški bienale / Slovenija s projektom Nike Špan

    V okviru 60. mednarodne razstave umetnosti – La Biennale di Venezia bodo danes ob 17. uri odprli tudi slovenski paviljon. Slovenija se predstavlja s projektom konceptualne umetnice Nike Špan Garden Secret for You, ki ga kurira Vladimir Vidmar. Slovenski paviljon je tokrat prvič v obliki projekta v javnem prostoru in s tem vsebinsko dvojen: opozarja na manko stalnega nacionalnega paviljona in se obenem nanaša na naslovno temo bienalne razstave – Tujci povsod.

  • STA

    16. 4. 2024  |  Kultura

    Muzeji zaradi težkih finančnih razmer skrajšujejo odpiralni čas

    Nekateri pomembni berlinski muzeji zaradi težke finančne situacije, ki jo zaznamujejo naraščajoči stroški in omejeni proračuni, skrajšujejo svoj delovni čas. Od danes naj bi še za en dan v tednu popolnoma zaprli svoja vrata, poleg tega ob dnevih, ko so odprti, skrajšujejo odpiralni čas.

  • STA

    16. 4. 2024  |  Kultura

    Monopoly / Igra, ki je navdušila že več generacij

    Film o Monopolyju, klasiki med družabnimi igrami, dobiva konkretnejšo podobo. Kot so objavili minuli teden, bo producent filma podjetje LuckyChap, kjer je med njegovimi ustanovitelji tudi avstralska igralka Margot Robbie. Po poročanju ameriške revije in portala Hollywood Reporter, so načrti za film Monopoly sicer stari že več kot desetletje.

  • STA

    16. 4. 2024  |  Kultura

    »Trenutnih geopolitičnih razmer v svetu ne bi smeli podcenjevati«

    Gost Kritičnega kabareta Cankarjevega doma je bil v ponedeljek zvečer pakistansko-britanski intelektualec, zgodovinar in pisatelj Tariq Ali. V pogovoru s hrvaškim filozofom in političnim aktivistom Srećkom Horvatom je med drugim spregovoril o trenutnem geopolitičnem dogajanju po svetu, ki ga je označil za zelo resnega in nevarnega.

  • STA

    16. 4. 2024  |  Kultura

    Odvzem statusa / »Širijo nestrpnost, sovražni govor, spogledovanje z nacizmom«

    Po objavi, da je pristojna komisija ministrstva za kulturo odločila, da Društvo za promocijo tradicionalnih vrednot ne izpolnjuje pogojev za organizacijo v javnem interesu, se je na omrežju X pojavila objava, ki z antisemitističnimi elementi obračunava s člani komisije za medije. Ta sicer sploh ni odločala o tem. Člani so objavo prijavili policiji.

  • 16. 4. 2024  |  Kultura

    MRFY na klubski turneji po Sloveniji

    Indie pop rock zasedba MRFY se v sklopu klubske turneje po Sloveniji, ki je doslej obredla že Mursko Soboto, Brežice, Novo Gorico, Velenje in Novo Mesto, v sredo, 17. aprila ustavlja v Ljubljani. Turneja se bo nadaljevala še v Slovenski Bistrici in zaključila v Kopru.

  • Damjana Kolar

    13. 4. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Zasedeno mesto

    V Kinodvoru bo 15. aprila ob 18.30 na ogled film Zasedeno mesto v režiji Steva McQueena. Hipnotična, monumentalna raziskava o tem, kako duh preteklosti lebdi nad našo negotovo sedanjostjo, je bila premierno prikazana na lanskem festivalu v Cannesu.

  • DK, STA

    12. 4. 2024  |  Kultura

    Duhovit in pronicljiv pogled na apokaliptične čase

    V Mali Drami bo danes, ob 20. uri premiera črne utopične komedije Matjaža Zupančiča Te igre bo konec, ki prinaša duhovit in pronicljiv pogled na apokaliptične čase, v katerih živimo. Besedilo, nominirano za nagrado Slavka Gruma 2023, je mešanica absurda, groteske in črne komedije. To je hkrati zadnja premiera v sedanji dvorani Male Drame pred prenovo SNG Drama Ljubljana.

  • Gregor Kocijančič

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  Za naročnike

    Ogledalo družbe

    Če se radi pritožujete nad kakovostjo sodobne popularne glasbe in če ste nagnjeni k temu, da od časa do časa pomislite, da »glasba ni več, kar je bila«, morda ne gre le za to, da se starate: empirični podatki kažejo, da so vaši pomisleki upravičeni. Moštvo sedmih evropskih raziskovalcev, ki je analiziralo besedila skladb, izdanih med letoma 1980 in 2020, je ugotovilo, da besedila v popularni glasbi zadnjih 40 let postajajo vse preprostejša in vse bolj ponavljajoča se.

  • Jaša Bužinel 

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Plošča

    Ana Lua Caiano: Vou Ficar Neste Quadrado

    Četudi je krilatica »preplet tradicionalne in elektronske glasbe« zlajnana vsaj toliko kot omemba ekologije ali umetne inteligence v sodobni umetnosti, pri rosno mladi portugalski multiinstrumentalistki ta kombinacija prinaša res avtentičen rezultat. S suverenim nastopom na Ljubljanskem gradu je to dokazala že konec februarja. Njena omamna večglasja in poliritmije, ki jih v živo nasnemava v kalejdoskopski preplet zvočnih zank in plasti elektronskih zvočnih barv, se na prvencu razraščajo v iskrive gruve za plesišča in koncertne dvorane. Njena folkovsko-elektronska ekspresija je aktualna, avtorsko izstopajoča (v liniji založniškega kolega Rodriga Cuevasa) in mamljiva za širšo javnost.