• Borka

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Karen O and Danger Mouse: Lux Prima

    Karen O je ameriška pevka, ki jo najbolje poznamo kot načelnico skupine Yeah Yeah Yeahs. Danger Mouse je ameriški producent s piflarskim seznamom sodelovanj v prvi ligi popa: Gnarls Barkley, Norah Jones, Adele, Gorillaz ... Zdaj skupaj strežeta s ploščo, ki je večplastno in absolutno retro. Lux Prima večinoma črpa iz različnih slogovnih usedlin s konca šestdesetih let: od francoskega yé-yé popa in Gainsbourga do orkestralne italijanske filmske muzike in širšega ameriškega soula. A teče tudi drugi krog, saj pogosto bolj kot na izvirnik spominja na muzike downtempa in triphopa devetdesetih let, ki so popolnoma isto stvar enkrat že počele. Naveza, ki je šablonska v formi, a brezhibna v izvedbi. Nevsiljiva pedantnost. Več

  • Gregor Kocijančič

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča  Za naročnike

    Matmos: Plastic Anniversary

    M. C. Schmidt in Drew Daniel, ekscentrična producenta iz Baltimora, sta skupni projekt Matmos poimenovala po jezeru zlobne sluzi iz znanstvenofantastične klasike Barbarella (1968). Tudi njuna edinstvena elektronska glasba nemalokrat zveni kot jezero zlobne sluzi, še večkrat pa kot znanstvena fantastika. Zvoke črpata iz izjemno nenavadnih virov, ki na prvi pogled nikakor nimajo potenciala za uglasbitev, a z domiselnimi produkcijskimi postopki jima je pred leti tudi iz hrupa, ki ga med centrifugiranjem proizvaja pralni stroj, uspelo ustvariti dih jemajoče in presenetljivo poslušljivo glasbeno delo. Dvojec posnetke organskih zvokov preobrazi v sintetične simfonije, zvočni spekter pa navadno omeji s strogo določenim virom semplov: v takšnih omejitvah nazadnje najde ustvarjalno svobodo. Tokrat sta glasbenika semplala zvoke plastike in tako raziskovala odnos sveta do materiala, »ki je temeljna sila okoljskega opustošenja«, kot sta dejala ob izidu plošče. Več

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Miha Fras

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki  Za naročnike

    »Melodične zamaknjenosti itd.«

    »Morda ne razumem, ker nisem umetniška duša, vendar dvomim, da je med vašimi sosedi kaj dosti umetniških duš, ki radi poslušajo vaše koncerte. Sploh opolnoči ali včasih še dlje, ko namesto spanca poslušamo vaše psihedelične pasaže, melodične zamaknjenosti itd. Morda bi bili ti koncerti bolj cenjeni v kakšnem Parizu, Londonu in podobnih prestolnicah, morda celo v gozdovih, kjer bi pasaže dopolnjevalo oglašanje čričkov in tuljenje volkov. V center Kranja pa ponoči takšno ropotanje ne sodi,« je pred leti na Facebookovi strani Layerjeve hiše v Kranju zapisal zgrožen sosed. Kako ogorčen je moral biti šele pretekli ponedeljek, ko je v stolpu Škrlovec nastopil ameriški avantgardni glasbenik Xiu Xiu, ki slovenska prizorišča v raznoterih postavah svoje zasedbe že skoraj petnajst let vedno znova šokira s svojimi brezkompromisnimi nastopi. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Čudežno potovanje v Oz

    Sovjetski pisatelj Alexander Volkov je leta 1939 objavil roman Čarovnik iz Smaragdnega mesta, predelavo Baumovega Čarovnika iz Oza, kasneje pa je napisal še serijo nadaljevanj, v katerih so “Čarobno deželo” – Baumov “Oz”, povišan v alegorijo Sovjetske zveze – nenehno ogrožali zunanji zavojevalci in notranji sovražniki. Ruski animirani film Čudežno potovanje v Oz, v katerem se Doroteja, pravnukinja Baumove Dorothy, vrne v Oz (s strašilom, kositrnim drvarjem, levom in Totom), je dokaz, da je Putinova Rusija res sequel Sovjetske zveze: Doroteja skuša namreč ugotoviti, kdo je izpral možgane Juriju Jusu, ki z lesenimi vojaki okupira Oz. Jasno, Jurij je notranji sovražnik, leseni vojaki so zavojevalci, Oz je Rusija, Doroteja je Putin, Toto pa je verjetno Dimitrij Medvedjev. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Naslednji holokavst bo mogoč zato, ker bo izgledal kot videoigrica

    Ko odpelješ, se ne ustavljaš, pazi, da ne priteguješ pozornosti, denar dobiš na koncu, tja, v Beograd, pa moraš priti točno ob 21.00! Teh pravil se mora leta 1999 – v času vojne na Kosovu in Natovih bombardiranj Srbije – držati Vlada (Leon Lučev), srbski šofer, obupani outsider, ki naj bi tovornjak prepeljal od Kosova do Beograda. Kaj prevaža, ne ve. Niti ga ne zanima, kaj prevaža. Ne prvič ne zadnjič prevaža to, kar mu pač dajo. Tovor. “Od nečesa moram živeti.” Ja, rekel bi lahko to, kar dahne šofer, ki v Sallisovem romanu Drive prevaža roparje, roparski plen in podobne tovore: “Jaz vozim!” Vlada je mali človek, v principu poštenjak, blaga duša – deklasiran, odtujen, izgubljen, anemičen in siv kot moreča, sprana, distopična vojna krajina, posuta z ruševinami, oddaljenimi zvoki detonacij, blokadami, obvozi in napetostjo. Včasih reče kakšno s štoparjem (Pavle Čemerikić), ki gre “na boljše” (v Nemčijo). Včasih se ustavi v kakšni obcestni restavraciji. Včasih tovor “čudno” zaropota. A ne pogleda, kaj se dogaja. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Mi

    Videli smo kopico grozljivk, ki se začnejo takole: srečna, vesela belska družina se preseli v staro hišo, v kateri jo začnejo kmalu terorizirati kruti, sadistični, morilski duhovi tistih, ki so nekoč živeli v njej. Vzemite Amityville, Insidious ali pa Kubrickovo Izžarevanje. Tudi Mi, šoker, ki ga je posnel Jordan Peele, avtor zelo odmevnega šokerja Zbeži!, se začne tako, le da družina ni belska, temveč črnska – in ja, v hišo (v svoj “hotel Overlook”), ki je nekje v obmorskem Santa Cruzu (Kalifornija), se ne preselijo za stalno, temveč le čez poletje. Ne da to kaj usodno spremeni – v grozljivkah, ki se začnejo kot Mi, selitev itak nikoli ni stalna. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Ne bom več luzerka

    “Nekaj moraš naredit, borit se moraš, ne moreš samo spizdit,” ponavlja Špela (Eva Jesenovec) svojim vrstnicam in vrstnikom, ki so “pobegnili” v tujino in kanijo tam tudi ostati. “Tukaj mi ni več fajn,” pravi njen fant, lole z laptopom, ki “pobegne” v Frisco. “Tukaj ni nič – ni motivacije!” Sama vztraja v Sloveniji, pa četudi vztrajati v Sloveniji za njeno generacijo pomeni vztrajati v prekarnosti – in negotovosti, nestabilnosti, neenakosti, prikrajšanosti, brezpravnosti, ponižanju, bolečini. Že pred leti je diplomirala iz umetnostne zgodovine, toda v Muzeju moderne umetnosti je ne najdemo med kustosinjami, temveč za šalterjem – pa še to le honorarno, začasno, slabo plačano, prekarno. Da bi preživela, tu in tam pod pultom proda kako svojo stvar, recimo fotoaparat (pod ceno), popoldne pa tezgari še na bazenu, toda službe v muzeju ne dobi. Več

  • Izak Košir

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki  Za naročnike

    UK4 Garage: Enchanted Rhythms, Klub K4

    Štirkina garaža že tradicionalno odpira svoja vrata, v svoje prostore pa bo vabila kultne in sodobne basovske odvode. Prvi gost bo Enchanted Rhythms, v Berlinu živeči Britanec, ki svoje ritme predstavlja v mesečni oddaji Casmere Radio, na odmevnem blogu ter kot rezident v legendarnem Griessmuehleju. Pred njim bo garažo ogreval Marin (house, garage), na malem plesišču pa bosta iz zvočnikov donela Lavka in Kosta. Več

  • Izak Košir

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki  Za naročnike

    Japonska, Jugoslavija, grafični bienale: dokumenti sodelovanja, MGLC

    Razstava je sestavljena iz dveh delov, prvi z naslovom Fotografske podobe in materialnost: japonska grafika v sedemdesetih letih je posvečen japonski grafiki sedemdesetih let, drugi, dokumentarni, pa je naslovljen Japonska, Jugoslavija, grafični bienale: dokumenti sodelovanja. Slednji osvetljuje enega od mnogih družbeno-umetnostnih poglavij, povezanih z zgodovino ljubljanskega grafičnega bienala. Z izborom likovnega, arhivskega, fotografskega in drugega gradiva poskuša prikazati komunikacijo med geografsko in politično oddaljenima državama v sklopu ambiciozne mednarodne likovne prireditve, kot je Grafični bienale Ljubljana. Več

  • Izak Košir

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki  Za naročnike

    Alien Express: Drugi let, Kino Šiška

    Ena od najvidnejših in najustvarjalnejših plesalcev mlajše generacije, Žigan Krajnčan in Gašper Kunšek, bosta v Kinu Šiška skupaj z didžejem SunnySunom, jazzistom Kristijanom Krajnčanom in svetlobnim gverilcem Borutom Bučinelom predstavila plesno predstavo Alien Express: Drugi let. Istoimenski prvenec ju je popeljal po gostovanjih od Kameruna do Brazilije, zanj sta prejela tudi nagrado Ksenije Hribar za najperspektivnejša koreografa. V napovedi predstave pa ustvarjalci opozarjajo, da se je med njih na odru in za njim vrinilo neznano bitje, zato nam bodo pokazali, kako se z njim spopasti, kaj narediti, kaj sploh hoče in od kod je prišlo. Več