-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Film
Slovenski filmi, ki jih vse preredko vidimo
Na drugomajskem festivalu Slovenskih filmov, ki jih vse preredko vidimo, bodo tokrat zavrteli Štigličevo Balado o trobenti in oblaku (1961), enega izmed najboljših slovenskih filmov, reimaginacijo Fordovih Iskalcev (1956) in anticipacijo Scorsesejevega Taksista (1976), in štiri briljantne filme iz sedemdesetih let prejšnjega stoletja – Pavlovićevo Rdeče klasje (1970), zgodbo o vzponu in propadu stalinista, ki ne ve, da revolucija vedno preseže svoje cilje, Duletičev Na klancu (1971), zgodbo o ljudeh, ki se opijajo s sanjami, a v sanjah potem tudi umirajo, Hladnikovo Maškarado (1971), najradikalnejši in najdrznejši slovenski film vseh časov, in Klopčičevo Vdovstvo Karoline Žašler (1976), v kateri Katarina Blum Daleč od ponorelega sveta obtiči v Hiši lutk.
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Film Za naročnike
Charles Dickens, avtor Božične pesmi, hoče svojemu sinu, obsedenemu z zgodbami o kralju Arthurju, pokazati, da obstaja večji kralj, zato mu začne teatralično pripovedovati zgodbo o kralju kraljev, Jezusu Kristusu, pri čemer mu ničesar ne skriva, ne čudežev ne križanja (kaj šele happy enda, ponovnega vstajenja), toda tale anime – krščanski vzgojni film – je preveč rutinski in angelski (nobenih revizij, nobenih subverzij, nobene teološke strasti), da bi lahko prepričal neprepričane, obenem pa z Dickensovim pripovedovanjem še dodatno poudari, da je Nova zaveza le fikcija, fiktivnejša od Oliverja Twista, Nicholasa Nicklebyja, Povesti o dveh mestih, Puste hiše, Picwickovcev, Davida Copperfielda in Velikega pričakovanja. (kino)
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Film Za naročnike
Roboti dobijo vojno! Joj, pa ja ne že spet. Brez panike: vojno potem po zaslugi »nevrokasterja«, ki ga je zdizajniral muskovski tehnološki gigant Skate (Stanley Tucci), na hitro izgubijo, tako da spet vladajo ljudje, roboti pa so izrinjeni v Cono izključenosti, kamor se – v družbi zabavnikov, ki jih vodi ležerni tihotapec John Keats (Chris Pratt), še ena imitacija Hana Sola – odpravi Michelle (Millie Bobby Brown), ki – v teh nebesih – išče svojega ingenioznega brata. Nič od tega vas ne bo naelektrilo. Vse je tako generično, tako predvidljivo, tako zlajnano, tako infantilno, da zaradi tega ne bi nihče odšel od doma – v kino. Ta Netflixova superprodukcija svojo publiko tako podcenjuje, da jo je mogoče gledati le doma – na kavču. Pod pogojem, da medtem multitaskaš in vso šlamastiko pripišeš dejstvu, da si jo gledal le napol. Hej, film, v katerem slišimo štikle Wonderwall (Oasis), Breaking the Law (Judas Priest), I Will Survive (Gloria Gaynor), Yoshimi Battles the Pink Robots (The Flaming Lips), I Fought the Law (The Clash), Don’t Stop Believing (Journey) in Mary Jane’s Last Dance (Tom Petty), ne more biti slab! Pa je. Teh štiklov si sploh ne zasluži. Lahko pa si jih privošči.
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Film Za naročnike
»Angeli varuhi mi niso v uteho,« dahne Flannery O’Connor (Maya Hawke), ameriška pisateljica, inverzija Margaret Mitchell, ki je južnjaško gotiko zbila v dva karizmatična, kultna romana (Wise Blood, The Violent Bear It Away) in kopico novel (z »grenkim priokusom«), toda Ethan Hawke njen morbidni boj z invazivnostjo katolicizma, agonično boleznijo (lupus), obsceno imaginacijo, strahom pred lastno škandaloznostjo in transgresivnostjo samega literarnega ustvarjanja zavije v fantazijske vinjete in komične ekscentričnosti, ki ne peljejo nikamor, tako da film, ki popisuje nastanek romana Wise Blood, v katerem ateist ustanovi »Kristusovo cerkev brez Kristusa«, in ki naj bi deloval kot himna umetnosti in umetniškemu procesu, deluje zadušljivo plitvo, tem bolj, ker je tako navdušen nad odbitostjo južnjaških belcev, da v rasizmu, ki je v petdesetih letih prejšnjega stoletja obsedal jug (in samo Flannery O’Connor!), vidi le še eno belsko odbitost ali, če hočete, belsko kulturno posebnost. (Max)
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Film Za naročnike
Kdo je ta teden John McClane? Danielle Sutton! Danielle Sutton (Viola Davis) je bila le vojakinja, toda mediji so njeno superjunaško rešitev otroka v iraški Faludži tako glorificirali in beatificirali, da je postala prva ameriška temnopolta predsednica, ki v Južni Afriki, na vrhu G20, dobi priložnost, da vzklikne »Yippee-ki-yay, motherfucker« in napol johnwickovsko, napol winstonchurchillsko zbuldožira teroriste, ki ugrabijo top voditelje in ki hočejo zlomiti globalni trg, da bi opolnomočili svojo kriptovaluto, tako da je sporočilo nezgrešljivo: to, kar počne Trump v živo, počnejo v filmih diabolični, megalomanski, tiranski kriminalci, ki jih na koncu odstrelijo! (Prime Video)
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Film
Trojan (Mišel Matičević), berlinski tat s samurajskim moralnim kodeksom, ki smo ga videli že v Arslanovem trilerju V senci (2010), spominja na Alaina Delona v Melvillovem Bledoličnem ubijalcu ali, še bolj, na Roberta De Nira v Mannovi Vročini: živi asketsko in skulirano, sam in osamljen, odtujen in brezizrazen, malo govori, ne naveže se na nič, česar ne bi bil pripravljen zapustiti v tridesetih sekundah (če bi za vratom začutil vročino), pritiske graciozno prenaša, vse njegove vezi in zveze pa so izključno trgovinske, poslovne, kapitalske. Dragocenosti – recimo luksuzne ure – ukrade, jih proda na črnem trgu in se vrne v svoje skoraj prazno stanovanje. Včasih mora koga malce stisniti, včasih ostane praznih rok – prosti trg je trd, hladen, krut, krvav, neizprosen. Vse se izplača, toda dolgovi niso nikoli odplačani.
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Dogodki
Do 09/05
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | TV
In če ne bi bilo Tanje Gobec – bi bila sodna oblast sploh slišana?
Sovenske sodnice in sodniki bi lahko napisali skupno zahvalno pismo novinarki Tanji Gobec. Saj ni naredila veliko, a po vseh mesecih in letih, ko se slovenske sodnice in sodniki le mencavo odzivajo na napade in obtožbe o krivosodju, ki jih izrekata Janez Janša in SDS, je bilo dejstvo, da je v oddaji Politično nastopil predsednik vrhovnega sodišča Miodrag Đorđević – in to sam, kar je edino pravilno –, pač prav osvežujoča normalnost. Da, normalnost. Lahko vsaj o eni zadevi, ki poteka v tej državi, govorijo kredibilni ljudje znanja in profesionalnosti? Seveda je to kritika TV Slovenija, ki tako rada daje besede vsem in vsakomur o vsaki temi.
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Hudo
Japonski Kawasaki je na razstavi Expo 2025 v Osaki, ki so jo odprli ta mesec in bo trajala do sredine oktobra, predstavil paradnega konja prihodnosti – prototip štirinožnega robota, ki bo lahko na svojem hrbtu prenašal ljudi in tovor. Namenjen je premikanju po neravnem terenu, pri čemer štiri robotske noge združuje z vodljivostjo in stabilnostjo Kawasakijevih motornih koles, spominja pa na žival iz znanstvenofantastičnih filmov. Robokonj, poimenovali so ga Corleo, se bo pri premikanju nenehno prilagajal gibanju svojega jezdeca, hkrati pa s pomočjo umetne inteligence nadziral teren. Njegove zadnje noge se bodo lahko med hojo ali tekom premikale neodvisno od sprednjih, jezdec bo kopitljačevo gibanje nadziral s prenosom teže, kar bodo zaznavale robokonjeve ročke in stopalke, ter z dolžino stremena vzdrževal svojo optimalno držo; tako bo lahko pogled jahača tudi med vzpenjanjem na goro ali po stopnicah obrnjen naprej in ne navzgor. Hibrid motocikla, robota in umetne inteligence bo deloval na vodikov pogon, pred letom 2050 pa ga še ne bomo srečali med sprehodi v gozdu ali planinarjenjem.
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Ulica
-
25. 4. 2025 | Mladina 17 | Kultura | Portret Za naročnike
Klemen Kovačič / Igralec, ki trenutno navdušuje na več različnih odrih in festivalih
Na nedavnem 55. Tednu slovenske drame je za igro v avtorski predstavi Agmisterij, svojem magistrskem projektu, prejel nagrado za najboljšega igralca tekmovalnega programa. Še več, z besedilom Tvoj boj iz prvega dela uprizoritve je bil obenem nominiran tudi za nagrado za mladega dramatika. Agmisterij je namreč uprizoritev, nastala v koprodukciji Akademije za gledališče, radio, film in televizijo ter zavoda Bunker, v kateri se skozi avtobiografsko gradivo sooča s prelomnicami svojega osebnega in umetniškega zorenja. V osmih urah neprekinjenega performansa preizkuša meje telesa, duha in časa ter prek poglobljenega samoopazovanja odpira prostor za razmislek o človeškem bivanju, spominu, veri in samoti.
-
25. 4. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
24. 4. 2025 | Kultura
Za oskarje upoštevani tudi filmi, ustvarjeni s pomočjo umetne inteligence
Ameriška akademija filmske umetnosti in znanosti, najbolj znana po podelitvi oskarjev, je sprejela dve pomembni spremembi pravil. Potrdila je, da bodo za prestižne nagrade lahko tekmovali tudi filmi, ustvarjeni s pomočjo umetne inteligence (UI), in da bodo morali člani akademije pred glasovanjem dokazati, da so si ogledali vse nominirane filme.
-
23. 4. 2025 | Kultura
V Osmo/zi (Slovenska cesta 54) bo, 25. aprila ob 20.00 premiera dokumentarnega performansa Now, Suddenly, I Was A Creature Of Vice Lučke Neže Peterlin, prejemnice nagrade za mladega dramatika za besedilo Jagnje na 55. Tednu slovenske drame. Now, Suddenly, I Was A Creature Of Vice je njen avtorsko-režijski prvenec.
-
23. 4. 2025 | Kultura
Znani nominiranci za nagrado kresnik
Strokovna žirija za Delovo nagrado kresnik, ki jo podeljujejo najboljšemu romanu leta, je na dan knjige pripravila prvi izbor nominirancev. Med deset izbranih je uvrstila dela treh avtorjev in sedmih avtoric, tokrat iz sedmih založb, danes poroča časnik. Čez mesec dni bodo izbrali finalno peterico, nagrajenca pa bodo razglasili čez dva meseca.
-
23. 4. 2025 | Kultura
»Pričakovali bi, da ves državni aparat večino svojega proračuna nameni knjigi«
Svetovni dan knjige in avtorskih pravic 23. aprila obeležujemo od leta 1995. Posvečen je promociji branja, hkrati je želja spodbuditi ljudi, še posebej mlade, da odkrijejo užitke branja in pridobijo spoštovanje do avtorskih del tistih, ki so z njimi pripomogli h kulturnem napredku človeštva. Z vrsto prireditev ga bomo obeležili tudi v Sloveniji.
-
22. 4. 2025 | Kultura
42 let od zgodovinskega koncerta Mi kujemo bodočnost skupine Laibach v Zagrebu
V Cukrarni bodo 23. aprila odprli razstavo UNTERNEHMEN BARBAROSSA – AUSSTELLUNG! LAIBACH KUNST, ki je nastala v sodelovanju z A/POLITICAL. Ta dan bo minilo natanko 42 let od zgodovinskega koncerta Mi kujemo bodočnost skupine Laibach na Glasbenem bienalu v Zagrebu, ki je privedel do prepovedi njihovega nastopanja vse do leta 1987.
-
22. 4. 2025 | Kultura
Ob rojstnem dnevu Zofke Kveder
V počastitev rojstnega dneva pisateljice Zofke Kveder bodo danes v Mestnem muzeju Ljubljana predvajali film Geni mojih otrok hrvaške fotografinje in režiserke Vladimire Spindler. V njem pisateljičina pravnukinja pripoveduje o ženskah svoje družine, ki se že štiri generacije ukvarjajo z umetnostjo.
-
22. 4. 2025 | Kultura
»Dogajanje v Gazi je v Nemčiji služilo za discipliniranje in kaznovanje neposlušnih glasov«
"Vse od začetka vojne v Gazi in Izraelu sem v tem teatru poskusil mnogo stvari, predvsem kritično govoriti o tem, kako je dogajanje v Gazi Nemčiji služilo za discipliniranje in kaznovanje neposlušnih glasov, ki niso bili del državnega diskurza ignoriranja trpljenja nedolžnih civilistov v tej vojni. Mediji so se že od prvega dne vojne hitro pridružili napadom na posameznike in skupine."
-
22. 4. 2025 | Kultura
Ljubljana med 2. svetovno vojno
V Mestnem muzeju Ljubljana bodo 24. aprila odprli razstavo 1495 dni. Ljubljana med 2. svetovno vojno, s katero obeležujejo 80. obletnico konca 2. svetovne vojne. Razstava, ki jo je pripravil dr. Blaž Vurnik, predstavlja ključne dogodke v Ljubljani med okupacijo. Izpostavlja vsakdanje življenje prebivalcev med vojno, njihove osebne odločitve, nasilje okupatorja in organiziran odpor.
-
19. 4. 2025 | Kultura
V Kinodvoru bo od 24. aprila na ogled minimalistična kriminalka Požgana zemlja v režiji Thomasa Arslana, v kateri se poklicni ropar po vrnitvi v Berlin zaplete v skrivnostni rop muzeja.
-
18. 4. 2025 | Kultura
»Imamo več stikov, razlike med nami pa postajajo čedalje globlje«
"Ljudje, ki so pripadali različnim družbenim razredom, se včasih tako rekoč niso srečevali. Danes se vsi srečujemo v skupnih prostorih, vseskozi smo drug ob drugem, a kljub temu ostajamo na svojih okopih in ne razumemo drug drugega. Stikov imamo čedalje več, hkrati pa razlike med nami postajajo čedalje globlje."
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Plošča
Šesti dolgometražni album drugega najboljšega Yvesa na sceni zaznamuje presenetljiv slogovni zasuk: značilno ležerni slog soulovske neopsihedelije je močno nafankiral, pri čemer je resda žrtvoval nekaj introspektivne kantavtorske intime, ki je zaznamovala njegova zgodnja dela, a novonajdeni, izrazito poskočnejši teren je iz avtorja izvabil nekaj najboljših komadov v njegovem hitro rastočem opusu. Kanadski pevec in multiinstrumentalist pravi, da je tokrat ustvarjal v mehurčku, v osamitvi, brez konkretnih zunanjih vplivov, saj je v letu snemanja poslušal izključno dela Franka Sinatre. Kljub temu pa All Cylinders zveni kot kolaž neposrednih očitnih referenc na klasike, kot sta Prince in D’Angelo, in sodobnike, kot sta Steve Lacy in Toro i Moi – o Sinatri pa k sreči ni ne duha ne sluha.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Plošča
Tehno kultura je te dni bolj priljubljena in zato konservativnejša kot kadarkoli. A na njenih obronkih še obstajajo posebneži, ki gojijo pionirskega duha te tehnološko pogojene zvrsti, zaznamovane s futurističnimi tendencami, željo po preseganju znanega in zvočenju prihodnosti. Britanski Berlinčan, čigar prodorni izraz obstaja onstran klasičnih referenc (razen njegovih produkcij), je tihi heroj, ki ga krvavo potrebujemo. Čeprav je njegova fuzija kozmičnega techno-trance-jazz ambienta izrazito progresivna (prežeta s kompleksnimi ritmi in harmonijami ter sapojemajočim zvočnim dizajnom), je obenem nepričakovano dostopna, prijetna, celo pomirjujoča. Instantna klasika, ki bo zaznamovala letošnjo bero albumov leta.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Plošča
Na svetu ni benda s primerljivimi referencami – sodelovanje z etiopsko sceno, pa z neštetimi jazzerji, pa s skupinama Sonic Youth in Shellac … Nizozemski veteran razštelane (in plesne!) uigranosti vse od leta 1979 navdušuje z brezkompromisno držo postvsega, novi album hrupnega druženja kar treh kitar in bobnov pa glede na prevoženo kilometrino ne zveni niti malo dotrajano. If Your Mirror Breaks je čudovito razgiban in značilno robusten udarec glasnih rifov, nemirnih ritmičnih prevalov in parol pronicljivega sarkazma – repetitiven v jedru preprostosti osnovnih motivov, poskočno igriv v dostavi in posvečen dolgoletnemu kameradu Stevu Albiniju. Trdoživost na pohodu, kmalu že pol stoletja!
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Plošča
Skrillex: F*CK U SKRILLEX YOU THINK UR ANDY WARHOL BUT UR NOT!!
Ali je minilo dovolj časa, da lahko objektivno nadležne zvoke brostepa poslušamo skozi nostalgični filter in v njih uživamo brez slabe vesti, četudi s kančkom ironije? Vsekakor. To je na začetku meseca s ploščo presenečenja suvereno dokazal Skrillex, očak in nekdanji zastavonoša tega dokaj kratkoživega, a megavplivnega podžanra EDM-a, s katerim je razvpiti producent po mnenju velikanskih hord hejterjev pred petnajstimi leti lastnoročno »uničil« dubstep. Ni ga zgolj potisnil v mainstream, temveč ga je preobrazil (oziroma iznakazil) v nekaj popolnoma samosvojega, v vulgarno kakofonijo epskih vzponov in sick dropov, ki zveni kot bitka Transformerjev v režiji Michaela Baya.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Knjiga
Vendar ne meri na hišne ljubljenčke niti na industrijsko rejo živali, njegova topika so vse oblike življenja. Začne s fenomenom hibridov, kot sta kojvolk, mešanec med volkom in kojotom, in pizli, mešanec med polarnim medvedom in grizlijem. Očitno obdobje podnebnih sprememb prinaša razmah številnih metamorfnih bitij, do katerih pa lokalna ljudstva še niso razvila odnosov. V moderno dobo je udarila dramatičnost – stara domneva, da je znanost proučila vso prirodo okoli nas, se podira, ko poplave, požari, suše, letni časi postajajo nepredvidljivi in jim ni najti vzroka.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Knjiga
Jerzy Franczak (1978), poljski pripovednik, je v prejšnjem delu, ki sem ga prebral, v romanu Da Capo, prvem iz trilogije, katere zaključek je NN, pisal o spodleteli individuaciji kreativca, ki po številnih polomih in ponižanjih – od mobiranja v šoli in trde, skoraj kasarniške očetove vzgoje – v zrelih letih prileze nazaj, v primarno družino; očitno se je vzgoja ponesrečila, a je bilo vsaj izobraževanje delno uspešno.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura
Med slovenskimi vizualnimi umetnicami in umetniki mlajše in srednje generacije jih je kar nekaj, ki zelo uspešno ustvarjajo in delujejo v tujini. Toda če jim ravno ne sledimo na družbenih omrežjih, o njihovih dosežkih in uspehih bolj poredko beremo v domačih medijih. Slikar Evgen Čopi Gorišek je med pandemijo tako rekoč čez noč postal eden najbolj zaželenih slovenskih umetnikov na tujem. Njegove slike na mednarodnem umetniškem trgu dosegajo cene, izražene s petmestnimi števili. Vse bolj zaželena je tudi umetnica Nana Wolke, ki je razpeta med New Yorkom in Londonom, ali pa vizualni umetnik Jure Kastelic, ki je London pred kratkim zamenjal za Benetke. Gre za umetnice in umetnike, za katerih dela vlada tolikšno zanimanje, da se njihove stvaritve na stene galerij ali v naročje kupcev in zbirateljev teleportirajo tako rekoč v trenutku, ko se na njih posuši barva, kar je na skoraj neobstoječem slovenskem umetniškem trgu nekaj nepredstavljivega.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Film
Ali lahko človek, ki ni morilec, postane ultimativni morilec, morilski stroj? Zlahka – iz ljubezni. Rami Malek – še včeraj Mr. Robot, Lyutsifer Safin in Freddie Mercury – igra Charlieja Hellerja, briljantnega matematika široko odprtih oči, ki je tako dober kriptograf, da lahko dela le za Cio. Ja, parkiran je v Langleyju. In ja, obvlada le to – kriptografijo. Ni tajni agent. Ne hodi na misije. Nima pištole. Le analizira. Toda ko mu globalni teroristi – takšni, ki običajno užalijo, mučijo in razjezijo Jasona Bournea, Ethana Hunta, Jacka Reacherja in Johna Wicka – v Londonu ugrabijo in umorijo ženo (Rachel Brosnahan), ki jo ima raje od kriptografije, sklene, da se bo maščeval in da jih bo pobil. Brez milosti in brezobzirno. Vigilantsko. Enega za drugim. Kot Paul Kersey.