-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura
Zaposleni v SNG Drama Ljubljana so ravnateljici izrekli nezaupnico
Nezadovoljstvo med zaposlenimi v ljubljanski Drami, zlasti v igralskem ansamblu, je brbotalo že nekaj časa. A šele raziskava, ki jo je naročil svet zavoda, je razkrila, da se je v skoraj treh letih in pol, odkar gledališko hišo vodi Vesna Jurca Tadel, nezadovoljstvo tako poglobilo, da danes že večina zaposlenih meni, da bi ravnateljica s položaja morala oditi. Svet delavcev ji je izsledke raziskave predstavil prejšnji teden in takrat naj bi bila ustno napovedala odstop. Konec tega tedna naj bi se ta napoved tudi uresničila.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura
Svinčena teža naplastenih vprašanj
V Amsterdamu je od marca na ogled obsežna razstava ob 80-letnici sodobnega nemškega umetnika Anselma Kieferja. Privablja številne obiskovalce, ne le ker Kiefer sodi med največja imena sodobne umetnosti, temveč tudi, ker njegova dela v današnjem nemirnem svetu, ko ob ponovnem vzponu skrajne desnice živimo v najbolj kritičnem trenutku za demokracijo in človekove pravice po drugi svetovni vojni, k ogledu in premisleku morda kličejo še celo bolj kot kadarkoli prej.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Plošča
These New Puritans: Crooked Wing
Nepredvidljivo ustvarjalno pot dvojčkov Jacka in Georgea Barnetta zaznamujejo precej radikalni slogovni zasuki – ti so ju iz postpunk revivala popeljali do skladanja neoklasičnih epopej –, zato se zdi kar malo nenavadno, da njuna peta dolgometražna plošča, s katero sta prekinila šestletni molk, ne prinaša nič zares novega. Album zveni kot neposredno nadaljevanje prejšnjega, le da je zadeva aranžmajsko bolj pretanjena in po naravi še bolj melodramatična. Dvojec se je dodobra ustalil v skladanju eteričnega artpopa, v katerem ima grandiozna orkestracija enakovredno vlogo kot ASMR-jevski terenski posnetki, Jack Barnett pa se znova dokaže predvsem kot skladatelj, ne pa kot pevec, to postane še posebej očitno v trenutku, ko se mu pridruži Caroline Polacheck.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Plošča
Ingrit Schüller: Nothing Is Bigger Than Your Expectations
Kdor je v postgrunge eri rasel ob kitarskih zvočnih zidovih in reverberiranih vokalih ter v omami jahal val neopsihedelije, s prvencem kvarteta Ingrit Schüller dobiva zapozneli slovenski odgovor na svoje najljubše bende (Haiku Garden pa zdravo konkurenco). Na trenutke je njegova introspektivna dream pop-shoegaze godba, pankrt skupin Brian Jonestown Massacre in Cocteau Twins, celo prezvesta izvirnikom. A če bo v svojo muziko vnesel še kak avtorski tvist, se lahko hitro odcepi od ducatov sorodnih bendov. Dive, New Order in Plastic Dolls so navsezadnje hitiči. Predstavljajte si, da bi izšli v času afere Depala vas. Devetdeseta leta trkajo na vrata – nestrpno, kot Johhny v Kubrickovem Izžarevanju.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Plošča
Eden opaznejših projektov, ki v kompleks ploskega in predvidljivega festivalskega popa že 15 let dodaja obvezne barve, je Tune-Yards. Sprva one-woman-band Merrill Garbus, ki pa že dolga leta deluje v dvojcu s partnerjem Natom Brennerjem, izstopa kričeče – s poliritmičnimi plesnimi zankami, pritiklinami od funka do zahodnoafriških slogov, intimno-političnimi parolami in navsezadnje s pevkinim gromkim glasom. Better Dreaming ni nič drugačen, zato pa je njen najbolj izčiščen, zvočno osredotočen, kompakten in neposredno preprost album doslej. To pa ne pomeni, da tokrat manjka kontrast vpijajoče radosti in bolečine hkrati. Še vedno ena bolj samosvojih pevk z obronkov krajine popa.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Plošča
Stereolab: Instant Holograms on Metal Film
Retrofuturistični avantpop veterani iz Stereolaba, vselej spreminjajoče se zasedbe, osredinjene okoli vizionarskega tandema britanskega kitarista Tima Gana in francoske pevke Laetitie Sadier, so bili vselej precej pred časom.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Knjiga
Andrej Stare: Minister Gregor pa nič
Avtor je pred mikrofonom naredil vtis z iskrivostjo, legendarnimi lapsusi – SP v hitrostnem drkanju namesto drsanju –, statističnimi uvidi, pa tudi z osebnimi mnenji, ki so razbesnela marsikoga. Od kod torej ta persona?
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Knjiga
Prejšnji roman ameriške pripovednice in umetnostne kritičarke Siri Hustved (1955) je bil posvečen teoriji spola in naratologiji, kar pri opisu umika v skupnost žensk izdatno uporablja protagonistka. Tokratni roman Kar sem ljubil je postavljen v svetovno umetnostno metropolo in tamkajšnje kroge vizualcev. Pripoveduje moški na izteku, že pretežno slep, ki se je akademsko posvečal klasičnemu slikarstvu, Goyi, teoriji pogleda in seveda svojemu prijatelju, slikarju Billu. Zdaj ga je vse zapustilo, zato pa je njegova pretežna slepota – ohranja nekaj perifernega vida – toliko bolj produktivna za spominjanje in vse tisto, kar človeku ostane, ko mu ne ostane nič drugega.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Film
Fiume ali smrt! / Kako se je začel fašizem
V Gazi ni več kina – vse dvorane so zaprli. No, zgazili. Odpihnili. Zravnali s tlemi. Tudi palestinski filmarji nimajo več možnosti, da bi se posvečali filmu. Ahmed Hassouna, filmar iz Gaze, se zato opravičuje filmu, ker se mu ne more več posvečati – ker zanj nima več časa, saj vedno kam teče. Včasih v zaklonišče, včasih pa za padali s humanitarno pomočjo. »Oprosti, film, kamero moram postaviti na stran in teči z ostalimi.« In že zdrvi, kolikor ga noge nesejo – tokrat za padali.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Film
Bill Skarsgård igra malega, revnega urbanega obupanca, ki vlomi v terenca, toda ko ga hoče vžgati in odpeljati, v grozi ugotovi, da je padel v past in da avto daljinsko upravlja njegov lastnik – dr. Hannibal Lecter. No, sir Anthony Hopkins, alias William, zagrenjeni konservativec, ki pa se nad Skarsgårda spravi tako, kot bi se Lecter spravil nad kakega doktorja. Muči ga, trpinči, straši, terorizira. »Welcome aboard!« Skarsgård ne more ven, oken ne more odpreti, klavstrofobija in paranoja ga ubijata, šipe pa so zatemnjene, tako da nihče ne vidi niti ne sliši njegove agonije. Kar pomeni, da dobi lekcijo – lekcijo iz kapitalizma: ne dotikaj se tuje lastnine! Ne moreš tekmovati z nasilnostjo kapitala. Kaj je tatvina terenca v primerjavi z nakupom terenca?! Locked, rimejk argentinskega filma 4x4 (2019), je slika razrednega boja, ki je vedno boj na življenje in smrt. (VOD – Prime Video ipd.)
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Film
Misija: Nemogoče – Zadnje maščevanje
»To sporočilo se bo samouničilo čez pet sekund!« To slišimo v vsaki Misiji nemogoče – tudi v tej, »zadnji«. A kakšno je sporočilo? Takšno: da svet ne more brez Toma Cruisea, no, Ethana Hunta. Potrebuje ga. Nujno, absolutno, neizbežno. On je ta, ki so ga čakali! Odrešitelj! Mesija! Brez njega bi se svet samouničil. Zato mora preživeti. Na vsak način. In za vsako ceno. James Bond lahko na koncu umre, Ethan Hunt pa ne. James Bond si lahko privošči smrt, Ethan Hunt – »najboljši človek v najslabših časih« – pa ne. Na koncu mora preživeti. Zakaj? Ker ni konca. Diabolične entitete, ki si hočejo podrediti svet ali pa ga uničiti, nočejo stran. Nočejo umreti. Nočejo se samouničiti. Takšne so kot Tom Cruise, ki je brezkončen, neskončen, nesmrten, večen – postčloveški. Povsem mirno bi lahko še vedno igral v prvi Misiji nemogoče, tisti, ki se dogaja leta 1996. Sem rekel, da bi lahko še vedno igral v prvi Misiji nemogoče? Ne, še vedno igra v Misiji nemogoče. Vsi ostali igralci iz prve Misije nemogoče, ki se pojavijo tudi v Zadnjem maščevanju, Simon Pegg (Benji), Ving Rhames (Luther), Henry Czerny (Kittridge) in Rolf Saxon (William Donloe), so ostareli, osiveli in utrujeni (Benji pred infarktom, Luther pred odmrtjem), Cruise, njihov sodobnik (in tako rekoč sošolec), pa je brez enega samega sivega lasu, brez ene same gube in brez grama maščobe, kar tudi pokaže, in ne enkrat, marveč dvakrat. Ko se najprej gol stepe z nekim paravojakom in ko skuša kasneje gol izplavati iz velike globine (tu smo že bili, mar ne?), je to razstava njegovega perfektnega telesa. Le Tom Cruise lahko gol preživi plavanje iz potopljenega Kurska! Ni kaj, to je igralec, ki je že postal kip – in spomenik. Spomenik samemu sebi. Čakajte, da – v slogu nekdanjih akrobatov – zleze na dvokrilca, kjer skuša potem na njegovem trupu in krilih – v živo, brez trikov in brez dvojnikov, sam svoj lastni kaskader – preživeti hitrost, vetrove, tresenja in lupinge. In čakajte, da z rdečega dvokrilca zleze na rumenega.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Film
Lepota ni le estetska, ampak tudi politična ‒ kot perverzija
V Sorrentinovi Neskončni lepoti se je rimski novinar Jepu Gambardellu (Toni Servillo), ki je pred 40 leti napisal bestseller, od katerega še vedno živi, fantomsko, distancirano in nezainteresirano – v slogu dantejevskega vodiča – sprehajal skozi rimski artistični, modni, socialni jet-set, vzporedni svet dekadentnih estradnikov, fašionistov, bogatašev, estetov, nihilistov, rentnikov in drugih privilegirancev, s katerimi bi lahko napolnili tako Fellinijevo Sladko življenje kot Antonionijevo Noč, v Sorrentinovi Parthenope, ki se tako kot Neskončna lepota začne s citatom Louis-Ferdinanda Célina (tokrat: »Življenje je seveda tako ogromno, da se povsod izgubiš«), pa se skozi neapeljski artistični, modni, socialni jet-set fantomsko, distancirano in nezainteresirano – v gambardellujevskem slogu – sprehaja sama lepota,
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura
Zgodba o Anhovem je zgodba o bolezni, smrti, bolečini, prevladi kapitala nad človekovo blaginjo in (nepopravljeni) krivici, pa tudi zgodba o odločnosti, vztrajnosti, pogumu in uporu. Kraje ob nekdanji cementarni Salonit Anhovo, ki je danes Alpacem Cement, je v minulih desetletjih usodno zaznamovala dolgotrajna azbestno-cementna proizvodnja, ki je v lokalnih skupnostih povzročila epidemijo azbestnih bolezni. Te se zaradi dolge latentne dobe lahko pojavijo tudi po 20 ali celo 40 letih. Čeprav se azbest v proizvodnji ne uporablja že od leta 1996, prebivalke in prebivalci srednje Soške doline še vedno zbolevajo, še vedno umirajo. Za to je dovolj eno samo vlakno azbesta. Cementarna in sosežigalnica Alpacem, ki se ji trenutno dopušča največji letni sežig odpadkov, pa še vedno ogroža krajevno prebivalstvo. Pri vsem tem krajani, društva in civilne pobude že vrsto let vztrajajo v pogumnem boju za resnico in pravico – in nam kažejo, kako se iz bolečine in trpljenja rojevata upor in solidarnost.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Dogodki
Odprtje 30/05 ob 19. uri
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | TV
Ne, ni res, da sta oddaji 24ur zvečer in Odmevi naredili napako, ko sta povabili v studio poslanca skrajno desne SDS Branka Grimsa, ki sicer sedi v evropskem parlamentu v skupini ljudske stranke. Edino prav je. To je SDS. Problem je namreč drugje: da se obe, POP TV in RTV Slovenija, iz nam nedoumljivih vzgibov že nekaj časa načrtno izogibata najbolj pošastnih oseb iz te stranke, ne objavljata njihovih izpadov, njihovih ksenofobij, šovinizmov, rasizmov – in s tem ves čas dejansko »pereta« resnico o tej stranki, jo normalizirata in kažeta kot navadno konservativno stranko. To je temeljni problem teh dveh medijev – da praktično nikoli novinar TV Slovenija in POP TV ne izreče besedne zveze »skrajno desna stranka«.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Hudo
Čeprav so bili kroksi prvotno namenjeni nošenju na čolnih, so jih zaradi praktičnosti takoj posvojili vrtnarji in medicinsko osebje. Tudi po več kot dvajsetih letih, odkar so se pojavili ti cokli iz fosilnih goriv, njihova priljubljenost ne usiha, nasprotno, v zadnjih letih prodaja strmo raste. Iz grdih račkov, ki so leta 2016 prvič zakorakali po londonskem tednu mode, so se prelevili v eksotične flaminge že leto kasneje, ko je posebne modele z visokim podplatom zanje začela ustvarjati modna znamka Balenciaga, sloveča po nenavadnih obuvalih. Še Victoria Beckham, ki je nekoč izjavila, da raje umre, kot obuje krokse, je predlani pojedla kos zarečenega kruha in se fotografirala v gigantskih rumenih kroks škornjih, ki jih je oblikoval kolektiv MSCHF. Poleg novih modelov, barv in okraskov so ljubitelji kroksov zdaj deležni še nadgradnje v obliki svetilk, ki jih namestimo na natikače ter lahko svetijo bolj, manj ali pa utripajo. Lučke, ki olajšajo hojo v temi, so izdelane iz aluminija, lahke, vodotesne in kot nalašč za kampiranje.
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Ulica
-
30. 5. 2025 | Mladina 22 | Kultura | Portret
Brina Vidic / Modna oblikovalka, ki jo navdušuje preplet starinskega in sodobnega
Morda ste bili že kdaj pri prijateljici, znancu ali sorodnici, pa so v njenem ali njegovem stanovanju vaš pogled pritegnili copati. Pa ne takšni povsem navadni copati, pač pa taki v kombinaciji kraljevsko modre in zelene z izvezenimi spiralami, zlato-sivi z okrasnimi viticami, rdeče-zeleni z vzorcem čebel ali pa vinsko rdeči s črno brokatno tkanino z razkošnimi elegantnimi vzorci na vrhu. Takšni, ki so bili videti, kot bi jih lahko našli v razkošni sobani kakšnega kraljevega dvora, obenem pa nosljivi, udobni in sodobni, celo malce hudomušni. Morda so bili to ravno Papucci modne znamke Brencha, za katero stoji mlada modna in grafična oblikovalka ter kostumografinja Brina Vidic (1994), katere ustvarjanje zaznamuje zanimanje za preplet starinskega in sodobnega. V njenem modnem izrazu se stikajo sanjavost, vintage eleganca in igrivi odkloni, združeni v estetiki, ki noče biti ujeta v funkcionalnost ali trend. Copati pa – kljub temu da so eden njenih najbolj priljubljenih in »viralnih« izdelkov – še zdaleč niso edini modni kos, ki nastaja v bogati domišljiji in pod prsti mlade modne oblikovalke.
-
28. 5. 2025 | Kultura
V Muzeju novejše zgodovine Celje bodo drevi odprli filatelistično razstavo Toneta Petka Popularna glasba na znamkah. Razstava ponuja edinstven vpogled v zgodovino popularne glasbe skozi poštne znamke z vsega sveta, dopolnjujejo pa jo tudi podpisi glasbenikov, gramofonske plošče, koncertne vstopnice in drugi zanimivi predmeti.
-
27. 5. 2025 | Kultura
»Pri nas je buržoazija umazana beseda«
"Ne vem, ali je v Sloveniji enako, ampak v Franciji je 'buržoazija' umazana beseda. Sama prihajam iz meščanskega okolja – to je bilo sicer liberalno, levičarsko meščanstvo, ampak vseeno. Hotela sem popisati to privilegiranost in ujetost, ki pride z njo. Kaj pomeni hoditi v res dobre šole? Kaj pomeni, da se lahko posvetiš študiju in ti ob faksu ni treba delati? Hotela sem biti precizna pri govorjenju o tem."
-
27. 5. 2025 | Kultura
Od 27. do 31. maja bo v Ljubljani potekal 8. Teden italijanskega filma, ki bo letos prvič gostoval tudi v Izoli. Začel se bo s slovensko premiero novega filma Paola Sorrentina Parthenope, enega najbolj izvirnih in samosvojih sodobnih italijanskih režiserjev.
-
27. 5. 2025 | Kultura
Kolonialna preteklost skozi slikarske mojstrovine
V indijski Delhi Art Gallery (DAG) v prestolnici New Delhi je do 5. julija na ogled razstava več kot 200 slikarskih del, ki so nekoč ležala na obrobju splošne umetnostne zgodovine. Gre za največjo indijsko razstavo slik hibridnega indoevropskega sloga slikarstva in poudarja bogato raznolikost in spretnost indijskih umetnikov.
-
27. 5. 2025 | Kultura
Bilo je nekoč na Brionih / Tito in hollywoodske zvezde
V Sloveniji premierno gostuje beograjska gledališka uspešnica Bilo je nekoč na Brionih, ki velja za eno najbolj priljubljenih predstav v regiji. Avtor besedila in režiser je Kokan Mladenović. Navdih za predstavo je zgodovinsko srečanje Josipa Broza - Tita in Jovanke Broz ter hollywoodskih igralcev Richarda Burtona in Elizabeth Taylor.
-
26. 5. 2025 | Kultura
»Po koncu kolonializma nam ni uspelo zgraditi države, vredne svojega imena«
"Generacija mojega očeta je imela po koncu kolonializma v 60. letih, ko jim je uspelo osvoboditi državo, velike sanje in ambicije, da bodo na noge postavili lastno državo. Četrt stoletja pozneje je sledilo popolno razočaranje. Oče je ta neuspeh prenesel tudi name, toda jaz nočem živeti v razočaranju, jaz hočem pomagati Alžiriji, narediti marsikaj dobrega zanjo, tako kot želim delati dobro tukaj v Sloveniji …"
-
25. 5. 2025 | Kultura
»Če bralec ne plača novinarstva, to pomeni, da ga plačuje nekdo drug«
"Mislim, da so nekateri procesi globalni - tako je v Sloveniji, na Hrvaškem, v Veliki Britaniji, Franciji ... Tisk je padel na rob, prevladuje spletno novinarstvo - in to je povsem druga ekonomija, kjer časopisi svoje vsebine ne prodajajo neposredno uporabniku, ampak pritegnejo uporabnike, ki jih nato prodajo oglaševalcem. Bralce smo navadili, da lahko dobijo novinarstvo zastonj, in to je protidemokratična goljufija, kajti če bralec ne plača novinarstva, to pomeni, da ga plačuje nekdo drug - oglaševalec ali država, in potem ima vpliv, ki izhaja iz tega. Bralec, ki pusti kovanec v trafiki, je bil trdnjava novinarstva kot pomembne družbene institucije, ki skoraj ne obstaja več. Vsi na svetu se trudijo in ugotavljajo, kako najti poslovni model, ki bi nasledil tega umirajočega."
-
24. 5. 2025 | Kultura
V Mini teatru bo danes, ob 20. uri premiera predstave Yonatana Esterkina Hannah Arendt: (ne) človeško stanje, ki nas popelje v intelektualni in intimni svet Hannah Arendt, ki je s svojo filozofijo o odgovornosti, svobodi in banalnosti zla zaznamovala razumevanje totalitarizma in moralne pokrajine sodobnega sveta. Uprizoritev odpira tudi razburkano razmerje med Arendtovo in njenim učiteljem ter ljubimcem, Martinom Heideggerjem – odnos, ki še danes izziva politično, etično in čustveno občinstvo.
-
24. 5. 2025 | Kultura
Film tedna / Feničanska spletka
V Kinodvoru bo od 29. maja na ogled film Feničanska spletka. Vohunska črna komedija o družini in družinskem podjetju, je prežeta z ekscentričnim humorjem in vizualno estetiko, značilno za režiserjs Wesa Andersona.
-
23. 5. 2025 | Mladina 21 | Kultura
Čeprav je umetniško prizorišče v naši prestolnici izjemno živahno in pestro, bogato z galerijami ter prodornimi, inovativnimi in relevantnimi ustvarjalci, se ti povečini spoprijemajo z omejenimi možnostmi za preboj iz lokalnega konteksta in predstavitev svojega dela širši javnosti. To izoliranost od mednarodnega dogajanja si pri nas vsako leto prizadeva preseči Ljubljana Art Weekend, tridnevni dogodek, ki bo letos – ta konec tedna, med 23. in 25. majem – potekal že četrtič pod krovno temo Cona udobja, v mesto pa pripeljal številne mednarodne umetnice, goste in zbiratelje.
-
23. 5. 2025 | Mladina 21 | Kultura | Plošča
Novi album mrakobnega poeta iz Brooklyna kaže znake ustaljenosti: billy woods je okoli sebe ponovno zbral kar obsežno druščino izvrstnih gostov. Ponovno tudi nametava značilna, precizna in jasna besedila, ki rišejo temnejše plati sveta. Ponovno podlage sijajno podpirajo in dopolnjujejo naracijo. Le da so tokrat narisani svetovi še bolj klavstrofobični, zatohli in težki kot sicer, saj so izstopajoče teme teror državnega aparata, izsiljevanje nepremičninskih mogulov, travme, nasilje ameriškega imperializma … Neštetim sodelujočim navkljub je GOLLIWOG še ena neštetoplastna izrazito »woodsovska« plata. Nekateri bi rekli, da mu nekaj manjka le pri tehniki pljuvanja besed. Mi pravimo, da je izumil in goji svoj žanr.
-
23. 5. 2025 | Mladina 21 | Kultura | Plošča
Mark Pritchard & Thom Yorke: Tall Tales
Sporočilo, da sta Mark Pritchard in Thom Yorke združila moči za dolgometražni album, je bilo vsekakor vznemirljivo. Ob spremljavi CGI-videospotov je zadeva še nekako obetala, na trenutke se je zdela celo presunljiva, a to je bila očitno zvijača. Glasbenika na mrki plošči Tall Tales nimata prave kemije – morda skupnega jezika nista našla zato, ker sta jo posnela na daljavo (v času pandemije). Vokal se redko lepo ujame s podlagami, te pa so zares prepričljive samo v najbolj ambientalnih delih, saj so Pritchardovi beati tokrat nekoliko okorni. Yorke pogosto zveni, kot bi bil ujet v okvire svoje mitologije, kar je občasno slišati kar malo samoparodično, pri tem pa je svoj glas še popolnoma izmaličil s tono efektov, s čimer mu, žal, ni uspelo zakamuflirati pomanjkanja svežih zamisli.