• Lara Paukovič  |  foto: Uroš Abram

    19. 7. 2019  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Portret  Za naročnike

    Urška Centa, plesalka in koreografinja

    Na kaj najprej pomislite, ko zaslišite besedo flamenko? Morda na plesalke in plesalce v rdečih oblekah, z vrtnicami v ustih in s kastanjetami, ki se strastno vrtijo na tradicionalno špansko glasbo? Krivec za to, da je naša prva asociacija na flamenko največkrat ravno takšna, je Francisco Franco, ki je v tridesetih letih preteklega stoletja potreboval nekaj, kar bi španskemu narodu dalo identiteto in ga predstavilo v svetu – odločil se je za bikoborbe in flamenko in tako se je začel proces režimske folklorizacije, razloži ena vidnejših plesalk in proučevalk flamenka pri nas, Urška Centa. A flamenko je dandanes že precej oddaljen od klišejskih oblik preteklosti, opozori ob tem. Učiti se ga je začela v njegovih najbolj tradicionalnih oblikah, nato pa z raziskovanjem ustaljenih praks našla svoj izraz, ki stremi k svobodi in razume flamenko kot ples, glasbo, besedo, pojem – vsevključujočo vejo umetnosti. Poleg plesa zdaj svoje znanje predaja naprej tudi na seminarjih, hkrati pa o njem intenzivno razmišlja, piše, se izobražuje ter pripravlja avtorske predstave in kulturne dogodke, katerih del je vedno tudi flamenko. Lani je bila zelo odmevna predstava Deblas/Boginje, pri kateri je sodelovala s Kuklo in Katjo Šulc in ki se je ukvarjala s položajem romske ženske v družbi, obiskani pa so tudi njeni vsakomesečni večeri v Pocket Teatru. »Njihova rdeča nit sta glasba in ples flamenka, ki se vsakič povezujeta z drugimi žanri,« pove. »Samo v tej sezoni sem v ciklu Noches de Tablao predstavila ‘fusion’ projekte z jazzom, elektroniko, sufijsko glasbo, baročno glasbo, sevdahom in ljudsko glasbo s širšega območja Balkana. Na tak način flamenko spozna veliko ljudi, ki se drugače z njim verjetno ne bi nikoli srečali, in ga začne razumeti v drugem kontekstu.« Več

  • Damjana Kolar

    19. 7. 2019  |  Kultura

    REJVikend

    Ne veste kam v petek in soboto zvečer? V sklopu RE.SET Europe Tour 2019 v Maribor in Ljubljano prihaja kolumbijski DJ Brain, v Gala hali bodo v okviru serialke Swaguljčica nastopili DVMIR, Borka, Mondijale, v K4 pa na zaključnem K4DNB dogodku sezone Wooga, Fornax, Sub Tera, Sari, Dub_Tone in Rak3ta.  Več

  • Damjana Kolar

    18. 7. 2019  |  Kultura

    Deset kulturnih dogodkov od četrtka do sobote

    Tokrat priporočamo razstavo slik Mihe Štruklja z naslovom Alter ego mest, ki so nastale na podlagi raziskovanja prostorov in ljudi kitajskih oziroma tajvanskih mest, koncert zasedbe KALU & The Gradient, ki je lani pri založbi Stiropor izdala debitantsko ploščo Get Well Soon, festival Dobimo se pred Škucem, na katerem se bo letos zvrstilo kar 47 različnih dogodkov, uprizoritveni koncert Songs Of Wars I Have Seen na tekste Gertrude Stein in glasbo nemškega skladatelja Heinerja Goebbelsa. Več

  • Damjana Kolar

    17. 7. 2019  |  Kultura

    Peta sezona koncertnega cikla Selekcija

    Poletne mesece pred ljubljansko Mestno hišo bo že peto leto zapored popestrila serija koncertov na prostem #Selekcija, ki predstavlja "sodobno robno elektronsko glasbo domačih ter tujih izvajalcev in izvajalk." S koncertnim ciklom elektronsko glasbo predstavljajo zunaj komercialnega in klubskega konteksta ter jo približujejo širši publiki v koncertni različici. Letošnjo Selekcijo je 20. junija odprla Perera Elsewhere, v Berlinu živeča britanska vokalistka, producentka in DJ-ka šrilanških korenin. Več

  • Damjana Kolar

    16. 7. 2019  |  Kultura

    Prva reška retrospektiva Vlada Marteka

    V Muzeju moderne in sodobne umetnosti Reka (MMSU) je do 8. septembra na ogled Razstava z več naslovi, prva retrospektivna razstava Vlada Marteka, hrvaškega konceptualnega umetnika in tudi člana zagrebške Grupe šestorice avtora (1975–1978). Razstava je nastala v sodelovanju med Muzejem in galerijami mesta Ljubljane (MGML) in MMSU Reka, ki sta jo skupaj pripravili kuratorici Alenka Gregorič in Ksenija Orelj. Razstava, ki je del programa Reka 2020 – evropska prestolnica kulture, bo februarja leta 2020 na ogled še v Mestni galeriji Ljubljana. Več

  • Damjana Kolar

    15. 7. 2019  |  Kultura

    Teden fantastičnih filmov z vinsko spremljavo

    Od 16. do 20. julija bo v Ljutomeru in letos prvič tudi v Ormožu potekal 15. Grossmannov festival fantastičnega filma in vina, ki ga je ameriška revija MovieMaker uvrstila med 30 najboljših žanrskih festivalov na svetu. Ponudil bo rekordnih 35 celovečernih filmov, 13 dokumentarcev in 33 kratkih filmov iz 35 držav. Častna gosta festivala bosta režiser Sam Firstenberg (Ameriški ninja) in igralka Christina Lindberg, ena najznamenitejših ikon eksploatacijskega filma sedemdesetih let in muza Quentina Tarantina, ki bosta na zaključni prireditvi prejela nagradi za izjemne prispevke k žanrski kinematografiji, poklonili pa se jima bodo tudi s posebnima retrospektivama,  Več

  • Bernard Nežmah

    12. 7. 2019  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Jean-Baptiste Malet: Gnilo rdeče

    Portret paradižnikove mezge skozi globalne reportaže, intervjuje in preiskovanja francoskega novinarja. Najprej presenečenje: največji svetovni izvoznik je Kitajska, ki nikoli ni bila dežela tega rajskega jabolka. Kako? – Preprosto, kitajski vrh je prepoznal v njem tržno nišo, postavil generala na čelo industrije, ki temelji na najcenejši delovni sili vojske in zapornikov delovnih taborišč, ter s paradižnikovim koncentratom zasul svetovni trg. A vmes je bil potreben trik – ustvariti nedolžno podobo prvinskosti. Torej so pokupili italijanske in francoske predelovalne tovarne, z drugimi pa s pomočjo dumping cen sklenili posel, tako da mediteranska podjetja v svoje konzerve mešajo kitajske surovine. V teh je le trideset odstotkov paradižnika, drugo sestavljajo dodatki od soje in dekstroze naprej, v katerih seveda ne umanjka morje pesticidov. Več

  • Matej Bogataj

    12. 7. 2019  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Graham Swift: Materinska nedelja

    Swifta poznamo po dveh prevedenih romanih, v Poslednji želji skupina dolgoletnih šankistov, tam prebitemu času primerno v napetih odnosih, v nobel avtu pelje kolega mesarja, zdaj že v žari, raztrest v morje. Potovanje je imenitna priložnost, da se pokažejo vse razlike med njimi, zaradi česar si je rajnki tudi omislil takšno željo – da jim ponagaja. Roman Povodje je slika neprestanega boja z naravo, močvirja okoli reke Ouse izsušujejo, vendar se reka ne da, zraven so še tisti, ki jim zamočvirjenost bolj ustreza, tako je vse skupaj nekakšna epopeja o napredku in hkrati tudi malo dvoma o njem, pa portret krajine, ki se spreminja in kljubuje. Več

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 7. 2019  |  Mladina 28  |  Kultura  Za naročnike

    Potovanje skozi preteklost

    Kitarista – Lukas in Micah, sinova country zvezdnika Willieja Nelsona – sta se kar odbijala od odra. Kot da sta na trampolinu. Poskakovala sta in hotela ostati v zraku, lebdeti, se stegniti v distorzijski trans. Nedaleč od njiju je stal še en kitarist, ki prav tako kar ni vedel, kaj naj s kitaro, ki je itak izgledala kot podaljšek njegovega orgazmičnega, hedonističnega telesa. Zarasla se je vanj – tako kot so se bobni zarasli v bobnarja, kot so se tolkala zarasla v tolkalca in kot se je ta kvintet, ta kalifornijski bend, imenovan Promise of the Real, naravnost telepatsko zarasel v Neila Younga, ki je prejšnjo soboto žarel sredi odra v münchenski Olimpijski dvorani (Olympiahalle), ves napet, nemiren, maničen, razmršen in zgoščen, rocker pri štiriinsedemdesetih, obrnjen proti članom spremljevalnega benda, zlit in zbit z njimi, kot da brez njih ne more več živeti. In kot da hoče to, kar počne, početi do konca svojega življenja. In kot da hoče to početi tudi po koncu svojega življenja. Več

  • Borka

    12. 7. 2019  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    Lil Nas X: 7

    Najuspešnejši raperski osvajalec vrhov certificiranih pop lestvic zadnjega desetletja (morda tudi v zgodovini?) je bizaren. Je osnovno nastavljen in v uho takoj usedajoč se hit miks za vse generacije nenavadne, a tako očitne mešanice trapa in countryja. Še več, njegov avtor nosi kavbojski klobuk. Lil Nas X prihaja iz Atlante in je bil do izida megauspešnice Old Town Road popolna neznanka. Z obvezno malo ploščo, ki sledi neverjetnemu preboju, pa za čuda ne stavi vsega na isto finto. 7 je trening naivnega žongliranja z žanrskimi kalupi na igrišču popa. En posnetek je najstniški indie rock, drugi klasična sodobna r & b-jevska zibalica, eden dance popevka, eden celo met nazaj v čas grungea. Vprašanje tako ostaja: »Kdo zaboga sploh je Lil Nas X?!« Več