-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Film
Sodobne »tinderske« tehnologije ti omogočijo, da takoj prideš do zmenka, toda ko prideš na zmenek, ni tam nikogar. To se rado zgodi. V Srhljivih sporočilih – Nočnem letu v deluxe restavraciji – pa se zgodi ravno nasprotno: Violet (Meghann Fahy), sicer vdova, pride na prvi zmenek, ki so ji ga zagotovile nove tehnologije, tam pa potem dobi več, kot je iskala. Ali bolje rečeno: v grozi ugotovi, kakšen triler – kakšen toksičen vrtinec treme, emocionalne napetosti, manipulacij, tesnobe, nelagodja, strahu, terorja, nevarnosti, zlorabe, nemoči – je ljubezen. Ko namreč v nebotični restavraciji končno udobno sedi s Henryjem (Brandon Sklenar), ležernim fotografom, ki dela za čikaškega župana in s katerim je bila zmenjena (perfect match, heh), začne dobivati srhljiva sporočila – nekdo ji daje digitalne napotke (digitalne »drops«, digitalne meme), kaj naj počne Henryju. Jasno, ukazi – »izzivi« – se stopnjujejo, radikalizirajo, ekstremizirajo.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Film
Babičin vnuk / »Ko sem bil majhen, si ti skrbela zame – zdaj je čas, da jaz skrbim zate«
Kot bi rekel algoritem: tistim, ki jim je bila všeč Šijanova komedija Maratonci tečejo častni krog, v kateri vsak izmed potomcev pokojnika pride s svojim testamentom, bo všeč tudi Babičin vnuk, tajski megahit, v katerem se skušajo vsi najbližji prikupiti babici Menju (Usha Taew Seamkhum), pri kateri so odkrili redko bolezen – in vsi hočejo podedovati njeno hišo.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura
Martin Kušej, takrat še Kuschej, je odraščal blizu slovenske oziroma takrat še jugoslovanske meje, toda prvič jo je prestopil šele leta 1986, pri svojih petindvajsetih. Odpravil se je v Ljubljano, kjer ga je policist na prijavnem uradu vprašal po državljanstvu in narodnosti. Povedal je, da je Avstrijec. »Ja, in katere narodnosti?« je nadaljeval policist. Vprašanje ga je zbegalo. »Avstrijske,« je odgovoril. Policist, izvoru priimkov vajen priti do dna, saj so v Jugoslaviji živeli prebivalci različnih narodnosti in o njih so se tudi nenehno izrekali, je odkimal in odvrnil: »Pa ne s tem priimkom.«
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Dogodki
20/04 ob 22. uri
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | TV
TV komentar / Bi zaupali popravilo svojega avtomobila komurkoli?
Za Slovence je dolgo veljalo, da neradi govorimo o svojih čustvih, naše duševno zdravje, odkar smo se odpravili na neskončno pot iskanja sreče in nam je uspelo patologizirati vsakršno negativno občutje, pa je postalo tržno blago. Kot takšno deluje po klasičnih metodah tržne ekonomije: na eni strani je poraslo povpraševanje po storitvah, ki mu javno zdravstvo s težavo sledi, na drugi pa strmo raste ponudba teh storitev na zasebnem trgu, ki je nereguliran in stremi samo k eni stvari – zaslužku.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Hudo
Dva meseca nas ločita od praznovanja petdesete obletnice prvega holivudskega poletnega blockbusterja, filma Žrelo, izvorno Jaws, ki ga je režiral mladi, še ne tridesetletni Steven Spielberg in zaradi katerega namakanje v morju nikoli več ni bilo povsem brezskrbno. Obstaja legenda, da naj bi na Jadranu v nekem letnem kinu organizirali projekcijo tega zloveščega počitniškega trilerja, med katero so bili stoli postavljeni v morju, tako da so imeli gledalci golena ves čas v vodi – nihče naj ne bi zdržal do konca filma. Beli morski volk, ki je v filmu teroriziral plavalce, bo zdaj v čast jubileja oživel v napihljivi PVC-različici oziroma dveh; podjetje Big Mouth iz ZDA je ustvarilo napihljivi obroč z več kot meter visokim žrelom, obrobljenim z nizom napihljivih zob, ter poldrugi meter dolgega napihljivega morskega psa, oba s prepoznavnim filmskim logotipom. Igrači, ki bosta v posebni ponudbi na voljo samo letos, sta namenjeni predvsem odraslim filmofilom, sicer pa primerni za tiste plavalce, ki so že dopolnili osem let.
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Ulica
-
18. 4. 2025 | Mladina 16 | Kultura | Portret
Maša Knapič / Vizualna umetnica, ki se o svetu uči skozi umetnost
Čeprav je magistra slikarstva, se že dolgo nima več (le) za slikarko. Pravzaprav se je že kaj kmalu po začetku študija začela spraševati, ali je slika sploh njen medij. Študijska leta je zato posvetila predvsem raziskovanju, kakšna je še lahko njena vsebina, kaj dandanes sploh je slikarstvo, kaj je njegova družbena funkcija. Podobna vprašanja so si zastavljali že umetniki ob rojstvu modernizma pred stoletjem, ko so prelamljali z dotlej prevladujočim v umetnosti in namesto ljudi in pokrajin začeli upodabljati denimo abstrakcijo. Ni čudno, da so ji bila kot študentki najbližje prav bela platna ameriškega umetnika Roberta Rymana ali pa znameniti ruski avantgardist Kazimir Malevič, ki je s svojim ikoničnim črnim kvadratom na beli podlagi, simbolom skrajne slikarske redukcije, dokončno opustil upodabljanje materialnega sveta. In tudi njo je vse bolj fasciniral izbris podobe. Ali pa njeno rojstvo tam, kjer jo najmanj pričakuješ.
-
18. 4. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
17. 4. 2025 | Kultura
Jean Michel Jarre poleti prihaja v puljsko Areno
V puljski Areni bo 28. junija nastopil pionir elektronske glasbe Jean Michel Jarre, je sporočil organizator koncertov NuCoast. Francoski skladatelj in producent je zaslovel v poznih 70. letih prejšnjega stoletja po izdaji inovativnega albuma Oxygene, ki je odločilno vplival na sintetizatorjih temelječi glasbeni žanr.
-
17. 4. 2025 | Kultura
Ameriška televizijska mreža HBO je potrdila, da bodo v televizijski seriji o Harryju Potterju nastopili Nick Frost, Paapa Essiedu, Janet McTeer in Paul Whitehouse. Po poročanju nemške tiskovne agencije dpa je potrdila tudi, da bo predstojnika Bradavičarke Dubledora odigral John Lithgow. Kdo bo Harry Potter, trenutno še ni znano.
-
16. 4. 2025 | Kultura
Začenja se feministični filmski festival
Od 16. do 21. aprila bo potekal 5. feministični filmski festival FeFi, ki v treh sekcijah ponuja brezplačne oglede filmov na spletu. Sekcija Frišno ponuja kratke filme novih imen v filmskem okolju, Zdaj! se osredotoča na vprašanja migracij, vojne in identitete, Retro pa so posvetili pionirki slovenskega filma Milki Badjura.
-
16. 4. 2025 | Kultura
»Najlepše stvari se zgodijo v temi«
V sodelovanju Filmoteke in Zveze društev slovenskih filmskih ustvarjalcev (ZDSFU) je nastal projekt Kino Slovenija, ki želi kot revija novejših slovenskih filmov spodbuditi kino prikazovalce, da jih obširneje vključijo v svoj program. Pregled produkcije, ki je bila v distribuciji v zadnjih dveh letih, bo med 18. aprilom in 20. junijem v Ljubljani.
-
15. 4. 2025 | Kultura
V Galeriji Equrna bodo danes, ob 19. uri odprli razstavo Med srečo in žalostjo - Rdeče obdobje slikarke Metke Krašovec (1941-2018). Slike iz njenega rdečega obdobja ustvarjanja ponazarjajo srečo in žalost, iz njih pa ni mogoče slišati glasov, ampak zvenenje barve in neslišni zvok rdeče svetlobe, so zapisali pri galeriji. Razstava bo na ogled do 30. maja.
-
14. 4. 2025 | Kultura
»V zgodovini gledališče nikoli ni bilo relevantno, če ni bilo podprto od oblasti«
"Z vso odgovornostjo trdim, da v zgodovini gledališče nikoli ni bilo relevantno, če ni bilo podprto od oblasti, pa naj je bil to kralj ali cesar ali pa država. Teater je prevelik, da bi lahko preživel na trgu, kdor trdi drugače, nima pojma ali pa je zlonameren. In ko v državni politiki ni razumevanja, interesa in predvsem načrta, kako vzdrževati, sodobiti in hraniti tak mehanizem, se vse počasi sesuva do točke, na kateri smo se znašli danes. Noben oder v Sloveniji ni bil celovito tehnično obnovljen in posodobljen že desetletja, ansambli in tehnične službe se ne širijo in dopolnjujejo v skladu s povečano produkcijo, delovna mesta se ob odhodu ljudi v penzion zapirajo, ne pa zapolnijo z novimi ljudmi, ne uredi se sistemizacija odrske tehnike, ne definirata se vloga in odgovornost producenta, postprodukcija je en sam kaos, ni več ažurnega, strukturiranega in širokega medijskega pokrivanja novih predstav … To se mi zdi veliko večji problem kot pa zmanjšano financiranje produkcije."
-
14. 4. 2025 | Kultura
Slovenska prestolnica bo gostila festival elektronske glasbe in tranzitornih umetnosti
Med 15. in 18. aprilom bo v Ljubljani potekal 17. Mednarodni festival elektronske glasbe in tranzitornih umetnosti SONICA. Letošnji program prinaša tri festivalske večere v Klubu CD, Cukrarni in Kinu Šiška, festivalski preddogodek z AV programom v Slovenski kinoteki in razstavo v MSUM-u.
-
14. 4. 2025 | Kultura
Leta 2028 tudi oskar za kaskaderske prizore
Svet guvernerjev akademije je ob tem še sporočil, da bodo do oskarja za dosežke v oblikovanju kaskaderskih prizorov upravičeni filmi z letnico 2027. Takrat bodo tudi razkrili natančna pravila o upravičenosti in kdo bo lahko glasoval za zmagovalca.
-
14. 4. 2025 | Kultura
»Domnevno sem jaz oseba, ki je razbila Beatle«
V Berlinu so postavili razstavi, na katerih spominjajo na umetnost Yoko Ono, ki je bila znana po zvezi z glasbenikom Johnom Lennonom, a je bila še pred tem del avantgardne scene v New Yorku in Tokiu. Postavitvi sta na ogled v razstavišču Gropius Bau in Novi narodni galeriji. Obe so odprli v petek.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura
Proti ukinitvi še ene glasbene oddaje TV Slovenija
Od novega leta na TV Slovenija zaman iščemo edino redno oddajo, namenjeno sodobni popularni in deloma tudi alternativni glasbi. Po le dobrem letu so jo ukinili. Razlog: premajhna gledanost.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Plošča
Veteran hamburških plesišč je z eklekticizmom, ki je navadno eden od njegovih glavnih adutov, tokrat malce pretiraval. Album je sicer vznemirljiv že zato, ker deluje kot časovni stroj in naprava za teleportiranje po različnih koncih sveta, a avtor je pri tem žrtvoval celovitost izdelka, ki bolj kot pravi album zveni kot kompilacija – slogovno je še bolj raztreščen kot njegov miks za serialko Dj-Kicks. Poslušanje Kozejeve četrte plošče je zato rahlo frustrirajoče doživetje: občasni prebliski genialnosti zares zlezejo pod kožo in jasno nakažejo, kakšna mojstrovina bi to lahko bila, če bi bila njegova vizija bolj osredotočena, vezivno tkivo teh trenutkov pa pogosto zveni kot značajsko zmeden balast, ki kljub skorajda baročni pestrosti aranžmajev ostaja na ravni idejnih osnutkov.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Plošča
Sacco Di Tempo: TEMPO DI SACCO
Peter Cimprič, multiinstrumentalist iz vrst stoner rock veteranov, zasedbe Carnaval, je drugo solo ploščo naredil bolj zase kot za vesoljno občestvo, a pri tem je ustvaril nekaj res posebnega – enajst pesmi, ampak take močne, s pezo, ki govorijo zato, da v nas nekaj premaknejo. Idealne za Val 202! Kot liričen izbruh njegovega notranjega brbotanja in zunanjega opazovanja nas omrežijo z živahnim kitarskim izrazom (preplet zasedb Haiku Garden, Big Thief, Sunny Day Real Estate in Tomaža Pengova), evokativnimi verzi, polnimi eteričnih podob narave in izrazov naklonjenosti, ter melodijami njegovega sočutnega baritona. Biserček podzemnega kantavtorstva, ki v nas zbudi željo, da bi najbližjim izpovedali brezpogojno ljubezen.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Plošča
Paris Texas: They Left Me With a Sword/Gun
Dve leti po izdaji izjemnega studijskega prvenca MID AIR je dvojec Paris Texas presenetil z dvema, sestrskima malima ploščama, ki ju zlahka obravnavamo kot dolgometražni album, s katerim dvojec nadgradi svojo značilno, takoj prepoznavno mešanico hiphopa in postpunka. Čeprav slednjega tokrat, žal, nekoliko zapostavi in več prostora nameni surovim (t)rap bangerjem, se na tem polju popolnoma razbohoti. In to ne le zato, ker sta Felix in Louie Pastel v vmesnem času ostro nabrusila rimoklepaške veščine, temveč predvsem zaradi še bolj razigrane in kaotične energije, kot smo je vajeni z dvojčevih zgodnjih izdaj, kar lahko deloma pripišemo vplivu Tylerja, the Creatorja, ki mu Paris Texas ogreva odre na pravkar potekajoči turneji.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Plošča
Zadnjih nekaj let v kontekstu kitarskih muzik doživljamo veliki pohod dveh domačih bendov mlade generacije. Tudi velika večina medijskega prostora je rezervirana za ti dve zanimivosti. Čeprav smo si ob prepoznem koncu ere nekaj imen, ki so vztrajala v ospredju, a vrteč se v krogu niso znala ponuditi nič novega že zadnjih dvajset let, globoko oddahnili, hkrati opazujemo nekakšen unikum: ni veliko okolij, ki svoji popularni glasbi v medijih namenjajo tako malo pozornosti kot slovensko. Z nedavno ukinitvijo glasbene oddaje 33/45 na nacionalki je je še toliko manj. To so neugodne, celo turobne okoliščine, v katerih pa je dvema ali trem bendom uspelo nekaj precej posebnega, morda iznajdljivega – delovanje nekje vmes, med mainstreamom in sceno, med prijetnim in prodornim. Tovrstne »dvoživke« lahko grobo kartiramo s povsem preprosto metodo – z odgovorom na vprašanje, »katere domače bende rolajo približno redno na Valu 202 in Radiu Študent«.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Knjiga
Lars Svendsen: Filozofija osamljenosti
Spontano velja, da si osamljen, če si sam. A kaj ko se človek lahko počuti tesnobno tudi sredi množične zabave ali v družinski idili na božični večer, nekdo, ki je sam sredi pustinje, pa občuti polno zadovoljstvo, v katerem sploh ne pogreša družbe. Avtor v celotnem delu preigrava koncepta osamljenost vs. samota in ju motri z več perspektiv.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Knjiga
Andraž Rožman: Tega se ne da izbrisati
Andraž Rožman (1983) je že v prvi knjigi, Trije spomini: med Hajfo, Alepom in Ljubljano, mešal reportažni žanr z intervjujem in dodajal polliterarne vložke o lastnem doživljanju begunske usode, o kateri pripoveduje njegov sogovornik, sirski pregnanec in strastni, verjetno tudi zelo osebni in vpleteni poznavalec Muhamad. Tokrat se je v podobno mešani žanrski tehniki lotil izbrisa.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura
Pri založbi VigeVageKnjige, specializirani za izdajanje stripov in risoromanov, je v prevodu Suzane Koncut izšel risoroman Los prodornega belgijskega avtorja stripov in urednika Maxa de Radiguèsa (1982). Los je avtorjevo prvo v slovenščino prevedeno delo in zdi se, da je izšlo ravno ob pravem trenutku. V času, ko medvrstniško nasilje pri nas že dolgo ni bila tako žgoča tema razprave, kot je v zadnjih tednih, ko smo bili priča več napadom na najstnike s strani vrstnikov. Največ pozornosti je zbudil primer s Ptuja, ko je skupina mladoletnikov, fantov in deklet, še osnovnošolcev, okrutno napadla vrstnika in napad tudi posnela, posnetek nasilja pa je nato pristal na spletu. Kakšen od navzočih otrok je večkrat zaklical, naj nehajo. A niso prenehali. In žal ni šlo za osamljen primer.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Film
Nancy (Nicole Kidman), mati in žena, ki živi idilično življenje v povsem razgledniškem Hollandu (Michigan), postlanem s tulipani in mlini na veter, nenadoma zasumi, da njen mož ni to, za kar se predstavlja, da je (poslovno preveč potuje), zato se prelevi v detektivko, kar je seveda priložnost, da svoje podeželsko vegetiranje nabije z adrenalinom, zalezovalsko vzburjenostjo in občutkom pomembnosti, toda očitno se ima bolje kot gledalec, ki kakšnega posebnega vznemirjenja ali suspenza ne čuti, tem bolj, ker se Nancy – zadihana ujetnica belskega udobja, privilegijev, dvoličnosti ipd. – sijajno poda svojemu možu. (Amazon Prime Video)
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Film
Blood Star je enostaven in eleganten B-triler, ki svojo premiso – igra mačke z mišjo sredi puščave – izčrpa do zadnjega diha. Bobbie (Britni Camacho), tatica, ki se z avtom prebija čez Novo Mehiko, trči ob šerifa (John Schwab), ki jo začne tako vztrajno in sistematično zastraševati, maltretirati in terorizirati, da ni nobenega dvoma, kaj hoče reči: ženski ne pomeni da!
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Film
The Last Showgirl je za Pamelo Anderson to, kar je bil Rokoborec za Mickeyja Rourkea
The Last Showgirl je za Pamelo Anderson to, kar je bil Rokoborec za Mickeyja Rourkea – afirmacija spodletelosti ameriškega sna. Las Vegas je srce in resnica Amerike – tu nič ne traja. Na sceni ostaneš le toliko časa, dokler si donosen – potem te odpišejo, odpihnejo, odpustijo. Brez milosti. Tudi lasvegaški revijski šov Le Razzle Dazzle, kičast in artificielen kot Las Vegas, se je izpel, ni več donosen, zato ga bodo vrgli v smeti, kar potre Shelly (Pamela Anderson), eno izmed plesalk (no, »zadnjo plesalko«), ki je bila dolga leta zaščitni znak tega šova, zdaj pa nenadoma ostane brez prihodnosti. Las Vegas, anus kapitalističnega hazarda, hoče bolj »umazane« šove. Shelly se patetično zatopi v preteklost, zamujene priložnosti, napačne odločitve, neuresničena pričakovanja, pretirane sanje in travmatični odnos s hčerko (Billie Lourd), ki jo je – zaradi plesne kariere – prepustila njenemu očetu, a tudi v utopično plesno skupnost, alternativno »družino«, ki jo je v vseh teh letih spletel Le Razzle Dazzle, od katerega je bila neločljiva, tako kot je Pamela Anderson neločljiva od Obalne straže.
-
11. 4. 2025 | Mladina 15 | Kultura | Film
Minecraft film / Zakaj bi tisti, ki igrajo to igrico, gledali film, ki ga ne morejo igrati?
Minecraft film je film o blagovni znamki – igrici Minecraft. Tako kot je bil Lego film film o Legu. In tako kot je bil Lego film oglas za Lego, je Minecraft film oglas za Minecraft, ki je itak tako kockast kot Lego, tako da je Minecraft film videti kot spin-off Lego filma. Toda očitno ne cilja le tistih, ki igrajo Minecraft, saj hiperaktivni protagonisti, Garrett (Jason Momoa), Henry (Sebastian Hansen), Natalie (Emma Myers) in Dawn (Danielle Brooks), ki jih magični portal butne v Čezsvet, kjer jih okrepi nesojeni idahojski rudar in patentirani eskapist Steve (Jack Black), zadolžen za comic relief, drug drugemu nenehno razlagajo pravila igre, kot da je treba tu zares kaj razumeti in kot da to ni svet, v katerem preživi le ta, ki ima dobro domišljijo (tu tvoje misli – z biblično vnemo – postajajo meso) in ki je kreativen (»Kreativnost je ključ do preživetja«), potemtakem ta, ki se ne samocenzurira in samoomejuje.