• STA

    11. 6. 2025  |  Kultura

    Brezplačno poletje v Tivoliju 

    Poletje v Tivoliju, ki ga Mednarodni grafični likovni center organizira 15. leto, bo tudi tokrat ponudilo raznolik glasbeni in umetniški program v parku Tivoli, okolici gradu Tivoli in Švicariji. Ogledali si boste lahko predstave za otroke ter se udeležili vodstev po razstavah, grafičnih delavnic in koncertov. Program se prepleta s 36. grafičnim bienalom.

  • STA

    11. 6. 2025  |  Kultura

    Slovenka med petimi najbolj obetavnimi evropskimi režiserji 

    Režiserka Nina Rajić Kranjac se je po izboru mednarodne urednice vodilne gledališke revije v Združenem kraljestvu The Stage Natashe Tripney, ki piše tudi za The Guardian in BBC, uvrstila med pet najbolj obetavnih mladih evropskih režiserjev. Izpostavila je žanrsko in poetsko raznolikost njenega opusa.

  • STA

    10. 6. 2025  |  Kultura

    Umrl začetnik funk rocka 

    Umrl je začetnik funk rocka Sly Stone. Njegova glasba je sprožila eksplozijo soula v 60. letih prejšnjega stoletja. Bil je vodja skupine Sly and the Family Stone, ki je bila prva rasno integrirana zasedba v popu. Umrl je po dolgotrajnem spopadanju s kronično obstruktivno pljučno boleznijo in drugimi zdravstvenimi težavami, star 82 let.

  • IK

    10. 6. 2025  |  Kultura

    »Glas, ki boža duše in odpira poglede ranjenih src«

    Deset let po tem, ko je Druga godba premierno v Sloveniji predstavila Boža Vreća in njegov izjemni solo performans v Cankarjevem domu, bo letos prvič nastopil v ljubljanskih Križankah. Umetnik, ki »diha sevdah, doživlja in živi sevdah, ustvarja ter rojeva sevdah«, bo predstavil novi album Sevdahology, obenem pa tudi stare hite na edinem koncertu v Sloveniji v letošnjem letu.

  • Uredništvo

    9. 6. 2025  |  Kultura

    »Tako kot smo enkrat že premagali fašizem, bomo tudi kapitalizem«

    "Stvari niso videti idealne in desni populizem prevzema svet. Čeprav je zdajšnja situacija temačna, verjamem, da prihaja nova doba. Le upam, da ne bo prišla šele po velikem uničenju. Tema mora enkrat miniti – upajmo, da brez katastrofe."

  • Uredništvo

    9. 6. 2025  |  Kultura

    Nastop obetavnih mladih skupin v Kinu Šiška

    Dijaki Gimnazije Vič vsako leto izberejo najbolj obetavne mlade glasbene skupine. Tako bo tudi letos. Na odru Kina Šiška se bodo pod okriljem VičStocka, 10. junija, ob 18. uri predstavile štiri skupine: Fallen Division, Šesti, Cherry Flavoured in 2 Brothers & the Others.

  • STA

    9. 6. 2025  |  Kultura

    Dostopnost arhivov

    Mednarodni dan arhivov vsako leto opozarja na pomen arhivov in arhivske kulturne dediščine. Pri Arhivu RS ga letos posvečajo dostopnosti arhivov in arhivskega gradiva najširšim skupinam uporabnikov in 120-letnici slovenskega filma. Pripravili so tudi razstavo o pionirski dobi slovenskega filma Od filma do arhiva, ki bo na ogled do 30. septembra.

  • 9. 6. 2025  |  Kultura

    Slovenski film, ki bo jeseni prispel v ameriška kina 

    V okviru mednarodne tekmovalne selekcije na letošnjem newyorškem festivalu Tribeca so od četrtka do nedelje prikazovali tudi celovečerni prvenec režiserke Urške Djukić Kaj ti je deklica, ki je premiero doživel februarja na 75. mednarodnem filmskem festivalu v Berlinu, v Sloveniji pa so ga prvič prikazali marca v Cankarjevem domu.

  • Uredništvo

    9. 6. 2025  |  Kultura

    Selekcija / Serija brezplačnih koncertov v središču Ljubljane

    Letošnja enajsta serija brezplačnih koncertov Selekcija, ki vsako leto poteka na stopnicah pred lokalom Pritličje, se bo začela to sredo, 11. junija, ob 20. uri s prvim koncertom v tednu Parade ponosa. Nastopila bo KiKi, ena najbolj izrazitih mladih avtoric na slovenski glasbeni sceni, ki s svojimi večplastnimi vokalnimi aranžmaji in temačno-poetičnimi besedili ustvarja dramaturško premišljene zvočne pokrajine.

  • Damjana Kolar

    7. 6. 2025  |  Kultura

    Film tedna / Spomini nekega polža

    Na Kinodvorišču (atrij Slovenskih železnic) bo, 12. junija, ob 21.30 premiera animiranega filma Spomini nekega polža v režiji Adama Elliota. Tragikomedija za odrasle o nabiralki polžev, ki išče srečo sredi navlake vsakdanjega življenja, je prejela nominacijo za oskarja in številne nagrade na pomembnih mednarodnih festivalih.

  • 50 let Mačka Murija / NK Mucek je prvak

    Verjetno med nami ni nikogar, ki ne bi znal na pamet zapeti vsaj uvodnega verza komada Maček Muri: »Ko zapoje zvonček v uri, prebudi se maček Muri. S taco si oči pomane, vzdigne rep in hitro vstane.« Ta se je v kolektivno zavest slovenskega naroda verjetno vtisnil vsaj tako kot sedma kitica Prešernove Zdravljice.

  • Vesna Teržan

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura

    Simboli minljivosti in prehajanja

    Naš čas, obdobje antropocena, je prenapolnjen s hrupom, različnimi zvoki in množico podob, ki nas nenehno nagovarjajo, kamorkoli se namenimo, naletimo na prostore, napolnjene z zvoki in nasičene s trivialnimi podobami. Še več, naš čas je postal čas vojn, ki uničujejo na tisoče življenj po svetu, rušijo bivališča, razdirajo mesta in uničujejo naravo. Da življenje v antropocenu ni razigrana hoja po cvetočem travniku, vidi in se tega dobro zaveda tudi slikarka Apolonija Simon. Prav to nam je pokazala na razstavi Nedokončane zgodbe v kostanjeviški samostanski cerkvi, kjer se njene krajine povežejo v umetniško celoto s kamnito arhitekturo in očarljivim ambientom te zgodnjegotske cerkve, ki sta jo dala leta 1234 zgraditi koroški vojvoda Bernard Spanheimski in njegova žena Juta. Slikarstvo Apolonije Simon nas v parametrih sodobnosti poveže s srednjeveško zgodovino samostana.

  • Gregor Kocijančič

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Plošča

    Flume & JPEGMAFIA: We Live in a Society EP

    Avstralski producent Flume, ki je pompozno produkcijo futurističnih wonky beatov že v rosnih letih uspešno potisnil v mainstream, navadno sodeluje s prvokategorniki iz sveta spoliranega popa, tokrat pa je moči združil s provokativnim zastavonošo podzemnega hiphopa Peggyjem. Avtorja sta sicer leta 2019 skupaj posnela izjemen komad How To Build A Relationship, na tokratni mali plošči presenečenja pa se zdi, da se med seboj močno zavirata – kot bi hodila po jajcih iz strahu, da ne bi drug drugemu stopila na prste. Flume se še vedno trmasto oklepa ves čas istih produkcijskih trikov, ki so nekoč morda resda delovali kot zvok jutrišnjega dne, danes pa zvenijo precej za časom. S tem Peggyju ne uspe postlati terena, na katerem bi se lahko zares razbohotil, saj je načelno domač v veliko drznejši produkciji.

  • Jaša Bužinel

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Plošča

    AMMAR 808:Club Tounsi

    Magrebska in bližnjevzhodna elektronska scena je zadnja leta v polnem razcvetu, ambiciozna v svoji viziji in inovativna pri produkciji. Poleg profiliranih imen, kot so Deena Abdelwahed, Zuli, ABADIR, 3Phaz, Toumba in Acid Arab, najdemo na Danskem živečega tunizijskega muzičarja, ki s tretjo ploščo dodaja nov košček v mozaik globalne basovske muzike, ki se napaja pri starodavnih tradicijah. Halucinogena, občasno autotunana večglasja tunizijskih, alžirskih in maroških gostujočih imen, nizkofrekvenčni pulzi, ki konkretno masirajo čreva, poživljajoči poliritmi darbuke, kozmični sinti in melodije mezoueda (avtohtonih dud iz kozje kože) se razraščajo v propulzivne plesne štikle. Boki levo desno–roke v zrak–trans.

  • Borja Borka

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Plošča

    Slowmotion Livestream: Esteder

    Slowmotion Livestream je tisti domači brkljač in brenkač, ki material izdaja konsistentno in res pogosto, a hkrati to dela popolnoma v nasprotju z zapovedmi profesionalcev glasbenega posla. Pri vsem početju krmari »zunaj dosega radarja«, s praktično ničelno prezenco na omrežju, v svojem slogu oziroma slogih pa vedno in vsakič znova preseneti z neverjetno širino od klubsko-plesnih udarcev do brnečega dromljanja in čiste ambientale. Tokrat nas globoko potopi v slednjo, saj je Esteder kar zajetno popotovanje brez enega udarca bobnov, zato pa z obilico dinamike, kontrastov in senzibilnosti. Pelje nas od nežnega do teženja in nazaj, prepriča pa predvsem subtilna napetost, ki hkrati pomirja in zbuja nelagodje.

  • Jaša Bužinel

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Plošča

    PinkPantheress: Fancy That

    Leto 2006. Brat preigrava Need for Speed: Underground 2, sestra Sims 2, na MTV Adria se vrtijo Gnarls Barkley, Nelly Furtado in Panic! At The Disco, na televiziji se predvajata seriji The O. C. in Hannah Montana, v kinu Borat, na YouTubu s frendi gledate video Charlie the Unicorn, na trg je ravno prišel iPod z videom, mobiji Sony Ericsson in Blackberry so na vrhuncu priljubljenosti, PlayStation 3 je napovedan za konec leta, družabna omrežja so v povojih, internet pa še ni integralni del naše stvarnosti. To je časovno okno, iz katerega izhaja britanska pevka/producentka PinkPantheress (2001), ki je fascinacijo z obdobjem otroštva domiselno prevedla v ultra kompaktni pop. Z drugim mikstejpom, še enim spomenikom zoomerske obsedenosti z milenijskim doživljanjem mladosti, dokazuje, da ni le viralna muha enodnevnica, ki je na TikToku zaslovela z minuto in pol dolgimi komadi z eteričnim, androidno-dekliškim glasom, raznimi sampli ter ritmi UK garagea in drum’n’bassa.

  • Bernard Nežmah

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Knjiga

    Hannah Arendt, Martin Heidegger: Pisma 1925– 1975 in druga pričevanja (Ur. Ursula Ludz)

    Prepovedana, še bolj kot Romeo in Julija. Naenkrat se zaljubita 19-letna študentka in njen 36-letni profesor, globoko poročen. Romanca se konča v enem letu, a isto ljubav delita še nadaljnjih 50 let, prav do konca. Ona Judinja, ki emigrira iz Nemčije in potem na univerzah v ZDA proučuje totalitarizem in antisemitizem, on neko obdobje simpatizer nacizma – nezamisljivo.

  • Matej Bogataj

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Knjiga

    Lidija Dimkovska: EMŠO

    Roman EMŠO makedonske pripovednice in pesnice Lidije Dimkovske (1971), ki prevaja iz slovenščine in v njej občasno piše, se začne, ko gresta mladi Makedonki na sezonsko turistično udinjanje na Ciper v času, ko tega razkolje vojaško posredovanje. Ena od njiju, pripovedovalkina mati, se zaljubi v tamkajšnjega Grka, ta pa v prevratnih in turbulentnih časih, ne da bi se, ko so vas izselili, obdali z žico in zastražili, od domačinov poslovil, pride živet v Makedonijo. A tam ga zaradi naglasa in napetih odnosov med narodoma gledajo sumničavo. EMŠO je tako zgodba o prisilnem razseljevanju, o izgubi domovine in provizorični identiteti v drugi državi, med ljudmi, ki Grka ne razumejo, zaradi česar se umika v svoj svet, še prej pa vse skupaj pošlje v »puščobo«. Ta je večznačna, najprej njegova, povzročena z osamljenostjo in izgubo jezika v neprijaznem okolju, hkrati je to kraj izgubljenih iluzij in navidezni zapik brez prave varnosti. Puščoba se širi v koncentričnih krogih, prenaša se na potomce, poskrbi za osebnostne anomalije in pokvečenost, ki se kažejo v popivanju, ignoranci in zavračanju drugih.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Young Hearts

    Ko se Elias (Lou Goossens), introvertirani štirinajstletni deček, zagleda in zatreska v angelskega Alexandra (Marius De Saeger), novega sošolca, ki se je na nizozemsko podeželje preselil iz Bruslja, niti sluti ne, da mu bo ta »svetovljansko« pokazal, da ni s spolnim eksperimentiranjem nič narobe in da je nebinarna spolna identiteta nekaj povsem samoumevnega. In ker vidita, da je odraščanje šok, vojna, triler, je njuna koalicija tem bolj urgentna. Nimata pojma, kaj se bo zgodilo, kakšna bo prihodnost, kje bosta, s kom, bosta še skupaj ali ne, bosta s fantom ali punco, toda zdajle sta zaljubljena – and that’s fucking IT! (kino & art/Kinobalon)

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Lili in Žverca

    Lilo (Maia Kealoha), divja outsiderka s Havajev, tipična Disneyjeva sirota, sreča Žverco, malega modrega psa, energičnega outsiderja iz vesolja, ki ga takoj posvoji ( ja, E. T.), a tudi to, da se za njima zaprašijo nori znanstvenik, CIA, socialna služba in intergalaktični genetski inženirji, ne more skriti, da gledate še eno »poletje, ko sem se naučila leteti« (odraščanje je bežanje, teror, šarada), pa čeravno vemo, da gre le za novo verzijo Disneyjevega animiranega hita, novo »vsebino« platforme Disney+, ki očitno bizarnosti, s katero je Dean Fleischer Camp ozaljšal svojo stop-motion mojstrovino Marcel The Shell With Shoes On, ne prenese. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Imperij

    Kaj je to »banalnost zla«, veste – no, Bruno Dumont, avtor filmov Jezusovo življenje, Človečnost, Twentynine Palms, Flandrija, Hadewijch in Camille Claudel 1915, pa v Imperiju pokaže, kaj je to »banalnost vesolja«, ko skušata detektiva (Bernard Pruvost & Philippe Jore) v francoski ribiški vasici ugotoviti, kdo je obglavil mlado domačinko, mi pa že vemo, da je dekle le žrtev intergalaktične vojne med »enicami«, ki jih vodi kraljica (Camille Cottin), in »ničlami«, ki jih vodi Beelzebub (Fabrice Luchini), zunajzemeljskimi bitji, ki so si telesa prebivalcev te vasi izbrali za kontejnerje svojega zakonspiriranega »končnega boja«, iztrebljenja »vseh ras razen ene«.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Klovn v koruznem polju

    Kettle Springs, mestece v Missouriju, je ekonomsko presahnilo, ko je nenadoma zgorela tovarna koruznega sirupa, požar pa naj bi zakrivili objestni najstniki, ki jih doleti brutalna kazen – skrivnostni serijski morilec, alias klovn Frendo (novi Pennywise), nekdanja maskota tovarne, se nadnje spravi s takšno psihopatsko vnemo, kot se v Krikih nad najstnike spravljajo maskirani feni Edvarda Muncha, kot se v Petkih trinajstega nad najstnike spravlja Jason Voorhees in kot se v Nočeh čarovnic nad najstnike spravlja Michael Myers. Ni sicer nujno, da so tovarno zažgali prav ti najstniki (Katie Douglas, Carson MacCormac, Cassandra Potenza itd.), toda krivi so, ker nimajo nobene empatije do tovarne, v kateri so »odraščali« njihovi starši in starši njihovih staršev. Pred obličjem Frenda niso nedolžni, kar pa ne pomeni, da imajo prav generacije, ki so jim zgorele tovarne in ki so se zato oklenili Boga, puške in Trumpa.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Vermiglio

    Vermiglio, italijanska gorska vas, je videti kot forma viva – kot razstava estetskih slik vzporednega, izgubljenega, pozabljenega sveta, odrezanega od zgodovine. V ospredju je velika družina, ki jo skupaj drži tradicija – Bog, spoštovanje, patriarhalni red, večno vračanje istega (letni časi, dolge zime), rituali in strogi, lakonični oče, Cesare (Tommaso Ragno), ki je obenem tudi učitelj (vseh vaščanov, otrok in odraslih, in vseh predmetov, tudi knjižnega jezika), tako da odloča o vsem, tudi o tem, kdo bo šel »naprej« in kdo bo ostal. V ozadju pa je druga svetovna vojna – fantje iz vasi odhajajo na fronto, umirajo, se vračajo ranjeni, pohabljeni, slepi.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Simón

    Simón (Lorenzo Ferro), osamljeni in izgubljeni mladenič, desperado z argentinskega roba, stravmatizirani socialni outsider, tipična žrtev neoliberalnega trganja skupnosti in solidarnosti, si občutek pripadnosti in povezanosti povrne tako, da se – v slogu R. P. McMurphyja (Jack Nicholson) iz Leta nad kukavičjim gnezdom – pretvarja, da je duševno prizadet, in da se priključi skupini duševno in fizično prizadetih oseb, ki postanejo njegova socialna mreža, andska utopija, še kako usposobljena za preživetje na socialno, kulturno in politično sovražnem terenu, toda vse se zaplete, ko njegovi novi tovariši – ki jih igrajo sami neigralci (Pehuén Pedre, Kiara Supini itd.) – ugotovijo, da v resnici ni tak kot oni, da ni to, za kar se predstavlja, da je torej »drugačen« (čeravno je njegova izkoreninjenost tudi oblika »prizadetosti«), tako da se tale igrivi film prelevi v subtilno, lucidno, niansirano študijo identitetne politike, pomežik Letu nad kukavičjim gnezdom. (art)

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Kapitalizma ne moreš zregulirati in odrešiti brez nasilja

    Noben Andersonov film se ni začel z eksplozijo. Noben se ni začel z orgijo nasilja. Feničanska spletka, ki se dogaja leta 1950, pa se začne natanko tako – z eksplozijo, orgijo nasilja. Del letala, v katerem potuje karizmatični globalni magnat Zsa-zsa Korda (Benicio del Toro), raztrga, toda Korda preživi – le naveličano pogleda. Korda je magnat, ki je preživel že serijo atentatov. Magnat, ki ga je nemogoče ubiti. Včasih umre, a le za hip – kot kapitalizem. Takoj zatem svojemu pilotu trumpovsko sikne: Odpuščeni ste! In ga odstreli iz letala. Magnat, ki ubija – brezobzirno zlorablja, izžema, pustoši, ugonablja, uničuje – svoje delavce. Korda, arkadinski graditelj in dickensovski Scrooge (kapitalizem v eksistencialni krizi), ki kupuje le »mojstrovine«, ki je nedoločnega izvora (kapital nima barve, vonja, okusa, nacionalnosti, veroizpovedi ipd.) in ki ne skriva svoje averzije do demokracije (»Sploh nisem državljan, ne potrebujem človekovih pravic«), ima devet sinov, a ko gre po zadnjem poskusu atentata vase, sklene, da bo svoj imperij zapustil svoji hčerki Liesl (Mia Threapleton), skoraj že nuni, ki pa njegovega »grešnega« bogastva noče, in to ne le zato, ker je prepričana, da je kriv za materino smrt, ampak tudi zato, ker ve, kako je nastalo – z manipulacijami, prevarami, goljufijami, izsiljevanjem, nasiljem.

  • Izak Košir

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    06/06—12/10

  • Stanka Prodnik

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  TV

    Vse bo ok, Borut Pahor

    Kako smo nabrusili tipke, da bi razrezali nastop bivšega predsednika republike, vlade in državnega zbora Boruta Pahorja v nedeljskem intervjuju pri Jožetu Možini na TV Slovenija! A potem smo ugotovili, da je to opravil že nekdo drug. Njegov sin, mladi diplomat Luka Pečar Pahor.

  • Saša Eržen

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Hudo

    Randimals

    Podjetnika Nick Harman in Casey Finegan pod krilatico, da naše razlike pomenijo našo supermoč, tržita bestiarij, pri katerem se polovici dveh obstoječih živali združita v novi, prej neobstoječi celoti. Randimals – skovanka iz besed random in animals, naključne živali – tako spajajo haskija s pingvinom, tigra z veverico, želvo z žabo, orla z leopardom, mačko s hobotnico, čebelo s tiranozavrom, narvala s kravo, ježevca s pujsom, konja z morskim psom, pa tudi z raco, leoparda z orlom, morskega leva z mastifom, gorilo s slonom, pando z orko in želvo z žirafo. Vsi živalski hibridi so na prodaj v plišasti, plastični ter miniaturni plišasti različici, hibridna pa so tudi njihova imena, sestavljena iz delov besed obeh živali. V prvotni kolekciji je bilo devet zverinic, še več so jih sčasoma ustvarili s pomočjo predlogov, h katerim so povabili otroke; tako je na primer zamisel za girtle oziroma žirlvo, ki združuje žirafo in želvo, prispeval osemletnik iz Chicaga. Zbirka vsebuje že petnajst živalskih hibridov, še vedno pa zbirajo predloge novih kreatur za naslednje kolekcije.

  • foto: Igor Škafar

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Ulica

    Zarja

  • Dora Trček  |  foto: Asiana Jurca Avci

    6. 6. 2025  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Portret

    Milan Ramšak Marković / Dramaturg in letošnji Grumov nagrajenec, ki raziskuje odnos med posameznikom in družbo

    Za Trilogijo o mestih in ljudeh je letos na 55. Tednu slovenske drame prejel nagrado Slavka Gruma za najboljše dramsko besedilo. Trilogija je sestavljena iz že uprizorjenih besedil, ki so bila zasnovana in na oder postavljena v sodelovanju z njegovim tesnim sodelavcem, režiserjem Sebastijanom Horvatom: My name is Medea v Narodnem gledališču v makedonski Bitoli, Deževen dan v Gurlitschu v Prešernovem gledališču Kranj ter Prometej: ena lepa apokalipsa v SNG Maribor. Čeprav vsak deluje kot zaključena celota, jih združuje razmišljanje o odnosu med posameznikom in mestom ter družbo, pa tudi z načinom, kako filmsko dramaturgijo prenesti v gledališče in omogočiti potovanje znotraj štirih sten gledališkega prostora.