• Bernard Nežmah

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Knjiga

    Igor Omerza: Milan Kučan in UDBA

    Udbovske biltene je ustvarjalo 700 udbovcev in 3500 špicljev, ki so s prisluškovanjem in zalezovanjem pridobivali informacije, kaj počnejo in kaj mislijo tisti, ki jih je partija imela za sumljive in nevarne. Stari režim je plačeval celo tovarno zaposlenih za vohunjenje! A avtor opozori na diskrepanco: iz leta 1979 in 1980 so ohranjeni vsi bilteni, od leta 1987 pa jih je od letne tisočerice le peščica. Čas, ko je postajal Kučan št. 1 v komunistični nomenklaturi; torej so v skrbi za njegov imidž sistematično uničili kulturno bogastvo nacionalnih arhivov!

  • Matej Bogataj

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Knjiga

    Vinko Möderndorfer: Odštevanje: roman o času in poti

    Roman Vinka Möderndorferja (1958) Odštevanje je zavzeta in osebna variacija na temo, ki jo je drugače, malce resneje in z manj humorne distance, obdelal v enem svojih bolj izrazitih in osebnih, morda malce prezrtih del iz obsežnega proznega dela opusa, v romanu Nespečnost. Tam nespečnost in skrajno zaostrena eksistencialna situacija omogočita dostop do spominskega gradiva in nemara potlačenih ali vsaj psihičnih vsebin, ki so na stranskem tiru in morda dajejo podton njegovemu življenju, zdaj, v stanju krhkosti, pa privrejo na dan in omogočijo totalno rekapitulacijo. Vse vidi, svoj odnos do žensk, ki je posledica bivanja med ženskami – ob odsotni materi je živel s staro materjo in tetami, ki sta oglušeli zaradi škrlatinke –, hkrati je pred njim vse razgrnjeno in nastavljeno poglobljenemu opazovanju. Ob življenjski inventuri se vse za nazaj zdi kot nujne postaje na poti, vmesne kontrolne točke, predvsem pa je vse razpoložljivo za literarno obdelavo.

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Načrt za utopijo

    Vrhunec letošnjega filmskega festivala Kino Otok gre takole: Palestinci treh generacij, Abu (Mohamed Kheir-Halouani), Asad (Bassan Lofti Abou-Ghazala) in Maruan (Saleh Kholoki), se skušajo iz Iraka prebiti v Kuvajt. V okupirano Palestino ne morejo, v »bratskem« Iraku, kjer so obsojeni na životarjenje v begunskih taboriščih, revščino, brezposelnost in diskriminacijo, ne vzdržijo več, v Kuvajtu pa delo na naftnih poljih obljublja plačo, preživetje, blaginjo in morda celo prihodnost. Ker vedo, da jih v Iraku čaka socialna smrt, skušajo nekega iraškega tihotapca prepričati, da bi jih skrivaj spravil na drugo stran, mimo kuvajtskih kontrol, a je predrag, zato poiščejo cenejšega tihotapca, Palestinca (Abderrahman Alrahy), pot na drugo stran pa vodi skozi puščavski pekel, ob katerem boste več kot enkrat pomislili na Clouzotovo Plačilo za strah. Tudi tam ste imeli obupance, napeto, agonično, tvegano vožnjo s tovornjakom, nevaren teren in oddaljena naftna polja. Toda ta pekel je unikatno palestinski. Solze in znoj se tu takoj stopijo. Upanje se tu takoj stali. Zato tudi ne preseneča, da Abu, najstarejši izmed treh Palestincev (tisti, ki se še spomni nakbe, izgona iz Palestine), dahne: »Nenehno nas vsi le prodajajo in kupujejo.« Težko boste našli stavek, ki bi bolje – in brezhibneje – povzel strašno usodo Palestincev.

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    The Ministry of Ungentlemanly Warfare

    Kje se konča Guy Ritchie – in začne Quentin Tarantino? Najnovejši Ritchiejev film – The Ministry of Ungentlemanly Warfare (Ministrstvo za negentlemansko vojskovanje), sicer posnet po resnični zgodbi – izgleda kot Neslavne barabe brez majorja Lande (Til Schweiger, alias Heinrich Luhr, ni to), a tudi kot Aldrichev Ducat umazancev, le da je umazancev le pol ducata (z umazanko vred), kar pa ne pomeni, da njihovo miniranje in sabotiranje nacističnih podmornic na Atlantiku – operacija »Postmaster« – ni videti kot delo tisočih umazancev. Britanski komandosi (Henry Cavill, Henry Golding, Hero Fiennes Tiffin, Alan Ritchson, Alex Pettyfer, Eiza González), »Churchillovi skrivni bojevniki« (z definiranimi mišicami in huligansko averzijo do avtoritete), ki delujejo neuradno, pod pultom in brez oznak, hodijo in nonšalantno, bombastično, elegantno, baročno pobijajo naciste – množično. In v tem – v pobijanju nacistov – brezmejno uživajo.

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Garfield

    Garfield je lenobni, zavaljeni, sladkobni animirani film o mačku, ki izgleda kot metafora Donalda Trumpa: oranžen, nor na fast-food (lasagno), alergičen na ponedeljke, sarkastičen, nadležen, egocentričen, enodimenzionalen (ja, brez karakterja), prepričan, da je na misiji nemogoče (Trump rešuje Ameriko, Garfield pa očeta), zato kaskaderske prizore izvaja sam – kot Trump. In Tom Cruise. To, da Garfield izgleda kot Trump, je najboljši vic tega filma. Vse ostalo je le sentimentaliziranje tega vica. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Monster

    Posebnost tegale indonezijskega psihotrilerja, sicer rimejka ameriškega Dečka za vrati, v katerem ugrabljena otroka – potencialna »rezervna dela« – kažeta živ smisel za preživetje, eskapizem in citiranje Kubrickovega Izžarevanja, je v tem, da napetost ustvarja brez dialogov, kar pa deluje ravno dovolj prisiljeno (to pač ni Tiho mesto, v katerem je prepovedano govoriti), da samo napetost – napol konceptualno – karikira, toda krike in vzdihe slišite. (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Naključni morilec

    Ne boste verjeli, koliko ljudi hoče likvidirati svoje najbližje, žene in može, mame in očete, pa ne vedo, kako. Še kako dobro bi jim prišel »tinder«, ki bi jih povezal s poklicnimi morilci: podrsavali bi, všečkali in iskali popolno ujemanje. Ko bi se naročnik in poklicni morilec ujela, bi se dobila – sklenila kupčijo. In beng! Žene – ali moža – ne bi bilo več. A ker tovrstnega »tinderja« ni, padejo v past, ki jim jo nastavi Gary Johnson (Glen Powell), »poklicni morilec«. Gary je dobrodušni, osamljeni, skoraj anonimni profesor filozofije in psihologije (sam z mačko), specialist za Freuda, vprašanje identitete in igranje vlog (»Ali poznate sami sebe,« sprašuje svoje študente: »Kaj, če je vaš jaz le vloga, ki jo igrate?«), skrivaj – v prostem času – pa je sodelavec policije, njena »vaba«, njen igralec, no, njen »poklicni morilec«. 

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Prihodnost bo puščava

    Furiosa, predzgodba Ceste besa, zgodba o izvoru Furiose, presenetljive – a povsem logične – protagonistke Ceste besa, je road movie, ki ga poganja bes, samo bes in nič drugega kot bes. Furiosa je cestni film, film pregona, film konvojev, film divjanja, film besnenja. Bes je strelivo in gorivo te postapokaliptične, distopične prihodnosti, v kateri je posttravmatičnega stresa toliko kot puščave. In bes, ki reže to neskončno rdečo puščavo, je raison d’être protagonistov in antagonistov Furiose. Vsi so neprestano besni – bes je njihov way of life. Njihov joie de vivre. Ko besnijo, živijo! Zato nenehno besnijo. Ko komunicirajo, kričijo, tulijo, vreščijo, rjovijo, renčijo, razgrajajo – ja, besnijo. Zaganjajo se drug v drugega. 

  • Nemo, zmagovalec Evrovizije / »Ubadati se želim z glasbo, ne s politiko«

    Nemova zmaga na 68. popevki Evrovizije je bila spektakularna. Popevka The Code je prejela 591 točk, ugajala je žiriji in gledalcem, pa čeprav nima lahkotne vsebine – ali pa ravno zaradi tega. Nemo je namreč prepeval o lastni identiteti in s tem v svoji domovini spodbudil razpravo o uradnem priznanju tretjega spola. Pred letošnjim letom bi takšno razmišljanje povzročilo burne razprave, letos pa popevka The Code deluje kot prijetno kratkočasje med zahtevnejšimi temami. V švedskem Malmöju, kjer je bila Evrovizija, se je v tednih pred festivalom vse sukalo okrog Izraela, Gaze in vprašanja, ali država, ki se bojuje v vojni s številnimi civilnimi žrtvami, sme sodelovati na popevkarskem festivalu. Nemo in zmaga nevtralne Švice sta vsaj za en večer utišala jedke razprave, proteste in nezadovoljne vzklike.

  • Izak Košir

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    03/06—16/06

  • Stanka Prodnik

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Zvezdan Martić odstopil

    Nobenega dvoma ni, da je pred lastnim pragom težko pometati, a ko se zgodi odstop generalnega direktorja RTV Slovenija, je seveda treba najti novinarko ali novinarja, ki bo za nas gledalke in gledalce pripravil poročilo o dogajanju – nimamo vsi volje in časa, da bi si ogledovali sicer brez dvoma grozno sejo sveta RTV Slovenija in sami izluščili razloge in potek dogajanja. Le filozofu in blogerju dr. Borisu Vezjaku in pa članom aktiva radijskih novinarjev se lahko zahvalimo, da smo v sredo zjutraj oziroma torek popoldan vsaj tisti, ki nas vse, kar se dogaja na RTV Slovenija, zanima, izvedeli, da je generalni direktor Martić svetu RTV (že v drugo) predlagal v imenovanje popolnoma neprimerno novo članico uprave. Koga že? Dr. Vezjak je upravičeno blogerski zapis naslovil: »Se na RTV Slovenija vračajo stari Janševi kadri?« Martićeva kandidatka Alenka Vodončnik je že bila na RTV Slovenija, še več, članica nadzornega sveta RTV Slovenija je postala na predlog Jelinčičeve stranke SNS v času, ko je slovensko vlado vodil Janez Janša, nato pa je v času v. d. direktorja Andreja Graha Whatmougha sodelovala pri prodaji delnic Eutelsat, pa pri zaščiti Graha Whatmougha in glasovala proti temu, da je bil imenovan nezakonito, soglašala pa je tudi z vsemi potezami, s katerimi so Janševi kadri lomili javni zavod.

  • Saša Eržen

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Hudo

    Sušilnik ljubljenčkov

    Sušenje hišnih ljubljenčkov je vsaj tako naporno kot njihovo kopanje, a k sreči obstaja naprava, ki prvo počne namesto lastnikov, in ne, to ni sušilec za lase. Gre za čisto pravi sušilnik, v katerega lahko ljudje zaprejo svoje štirinožne družabnike, da jim mokri ne morejo pobegniti. Zadeva je namenjena mačkam do devet kilogramov in manjšim psom, ki tehtajo od pet do osem kilogramov, bržkone pa tudi kakšnemu kuncu. Inteligentni sušilnik za ljubljenčke ima temperaturo nastavljivo od 16 do 40 °C, poseben senzor skrbi za to, da se kosmatinci sušijo enakomerno in se ne pregrevajo, tudi glasnost od 40 do 60 decibelov naj bi bila za žival čisto znosna. Na nadzorni plošči je mogoče izbirati med različnimi načini sušenja, večsmerni zračni tok pa omogoča tudi sušenje težje dostopnih mest, kot so trebuh, tačke in podpazduhe. »Poleg tega bo ta naprava s tremi milijoni negativnih ionov poskrbela za dlako vašega ljubljenčka«, da bo sijoča in puhasta. Zadeva sicer ni prav hitra, saj bodo na primer kratkodlake mačke iz domačega salona izstopile suhe po 30 do 45 minutah, pri dolgodlakih pa bo čas sušenja še enkrat daljši.

  • foto: Igor Škafar

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Ulica

    Neja in Mila

  • Dora Trček  |  foto: Katja Goljat*

    31. 5. 2024  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Portret

    Tejka Pezdirc / Kiparka, ki skulpturo, prostor in gledalca dojema kot povezano celoto

    Lapidarij Galerije Božidar Jakac v nekdanjem kostanjeviškem samostanu zadnjih nekaj tednov naseljujejo fragmenti telesa, kamniti organi, obdani s tkanino, silikonom, epoksi smolo in lesom. Prepleteni so v soodvisnem razmerju in tvorijo telo, ki ima več vhodov in prekatov, kot celostni organizem pa lahko zaživi šele ob prisotnosti gledalca. Gre za razstavo Začasno stanje kiparke Tejke Pezdirc (1985), ki o prostoru razmišlja kot o osnovi, konstruktu, skeletu svojega dela: »Moram razumeti gibanje človeka, ki prihaja v prostor in iz njega odhaja, razmisliti, kako lahko moja dela komunicirajo s tem prostorom in obratno.«

  • Damjana Kolar

    31. 5. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • STA

    29. 5. 2024  |  Kultura

    Kdo je letošnji dobitnik Borštnikovega prstana?

    Letošnji dobitnik Borštnikovega prstana je prvak ljubljanske Drame Branko Šturbej, so danes sporočili organizatorji 59. Festivala Borštnikovo srečanje. To osrednjo slovensko nagrado za igralsko ustvarjalnost mu bodo izročili na zaključni slovesnosti 16. junija v Mariboru, ko bodo podelili tudi druge festivalske nagrade.

  • DK, STA

    29. 5. 2024  |  Kultura

    Prepelka kot begunka brez svoje identitete 

    V Slovenskem mladinskem gledališču (SMG) bo v petek, 31. maja, ob 18. uri premiera predstave Prepelka - zgodba za vso družino Andreja Rozmana Roze v režiji Vita Tauferja. V predstavi Irena Yebuah Tiran v vlogi Prepelke kot begunka ostane brez svoje identitete in se bori z utrujajočo družinsko situacijo.

  • STA

    29. 5. 2024  |  Kultura

    Sindikati za samozaposlene v kulturi pred sprejemom kolektivne pogodbe zahtevajo sporazum

    Sindikalna konfederacija Glosa-Zasuk in sindikat Sviz sta ponovno opozorila, da po več kot letu dni, odkar so pristopili k pogajanjem z vlado za ureditev plačevanja samozaposlenih v kulturi s kolektivno pogodbo, ta še vedno ni bila sprejeta. Na torkovem sestanku s pristojnim ministrstvom so zahtevali, da se do konca junija sprejme sporazum.

  • STA

    29. 5. 2024  |  Kultura

    Razstava United Buddy Bears prvič v Ljubljani

    V Ljubljani bodo letos prvič gostili razstavo United Buddy Bears, Umetnost strpnosti/The Art of Tolerance. Na Trgu republike bo od 29. maja do 17. julija razstavljenih 145 dvometrskih medvedov, ki z dvignjenimi rokami širijo prijateljstvo in optimizem med državami, ki jih predstavljajo. Med njimi bo tudi na novo poslikan slovenski medved, ki ga je ustvaril mladi umetnik Luka Rep.

  • Uredništvo

    28. 5. 2024  |  Kultura

    Osebno ogledalo in hkrati ogledalo družbe

    V Cankarjevem domu v Ljubljani bo, 30. maja, ob 20.00 premiera predstave koreografinje in plesalke Magdalena Reiter Ponaredki, odtisi in drugi vdori. Magdalena Reiter se po skoraj sedmih letih od zadnjega sola odmika od strogo koreografske in fizične obravnave telesa ter gledalcu predstavlja nekakšen uprizoritveni hibrid, ki vsebuje elemente vizualnega kolaža, ready-mada in plesa. 

  • STA

    28. 5. 2024  |  Kultura

    Lezbična četrt / V ospredju tokrat reciklaža

    V Ljubljani bo med 28. majem in 3. junijem potekala deseta izdaja festivala Lezbična četrt. Osrednja tema letošnje edicije je reciklaža, zato se je festivalski kolektiv tokrat ozrl tudi v lastno preteklo delovanje in raziskal notranje dinamike.

  • Uredništvo

    27. 5. 2024  |  Kultura

    Glam punk senzacija Palaye Royale prihaja v Ljubljano

    V ljubljanski Cvetličarni bo 1. junija v okviru eropske turneje nastopila ameriška skupina Palaye Royale, ki igra mešanico art rocka, glam punka in brit popa. Kot gostja se bo predstavila mlada slovenska pevka, avtorica in producentka July Jones, ki se je že pred dvema letoma uveljavila na evropskem in britanskem tržišču.

  • STA

    27. 5. 2024  |  Kultura

    V Cannesu nagrajena tudi slovenska koprodukcija

    Na 77. mednarodnem filmskem festivalu v francoskem Cannesu je bila nagrajena tudi slovenska manjšinska koprodukcija. Film Mož, ki ni mogel molčati režiserja in scenarista Nebojše Slijepčevića je prejel zlato palmo v kategoriji kratki film. Nastal je v koprodukciji Hrvaške, Francije, Bolgarije in Slovenije.

  • Uredništvo

    27. 5. 2024  |  Kultura

    Generacija, utrujena od življenja in izčrpana od vsakodnevnega boja za boljši obstoj

    V Mini teatru bo danes, 27. maja, ob 20.00 na ogled predstava Jackpot, ki je nastala v koprodukciji umetniške organizacije T25 in KunstTeatra iz Zagreba po besedilu in v režiji mednarodno priznanega hrvaškega gledališkega ustvarjalca Ivorja Martinića. Jackpot je generacijska zgodba o prijateljstvu, ljubezni, odnosih in kompromisih.

  • STA

    25. 5. 2024  |  Kultura

    Cannes / Zlata palma za film Anora 

    Na 77. filmskem festivalu v Cannesu je najprestižnejšo nagrado, zlato palmo, prejel film Anora neodvisnega ameriškega režiserja Seana Bakerja. Veliko nagrado žirije, ki je druga najpomembnejša nagrada festivala, je prejel film All We Imagine as Light indijske režiserke Payal Kapadia. V konkurenci za nagrado je bilo letos 22 filmov.

  • Damjana Kolar

    25. 5. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Naključni morilec

    V Kinodvoru bo 29. maja ob 20.00 premiera filma Naključni morilec v režiji Richarda Linklaterja (Fantovska leta, Pred polnočjo). Film je navdihnila neverjetna resnična zgodba o profesorju, ki dela pod krinko kot najeti morilec in aretira tiste, ki ga poskušajo najeti, dokler se ne zaplete v vročo romanco z eno izmed zločink

  • Vanja Pirc

    24. 5. 2024  |  Mladina 21  |  Kultura

    Novi direktor Kina Šiška

    Kar trije javni razpisi so bili potrebni, da je javni zavod Center urbane kulture Kino Šiška, eno ključnih ljubljanskih kulturnih prizorišč, dobil novega direktorja. Prvi razpis je bil neuspešen, ker sta oba kandidata, sedanji v. d. direktorja Mitja Bravhar in Žiga Klančar, od kandidature odstopila, potem ko ju je ljubljanski župan Zoran Janković povabil na pogovor in jima povedal, da podpira tretjega kandidata, ki pa se je na razpis prijavil zgolj posredno, kot potencialni sodelavec enega izmed kandidatov. Sledil je drugi razpis, na katerega se je prijavil le favorit, Tibor Mihelič Syed, ki se mu izteka drugi mandat na položaju direktorja Slovenskega mladinskega gledališča. Pravzaprav ne preseneča, da je župana navdušil, saj se Mladinsko pod njegovim vodstvom odlično loteva premisleka o ključnih izzivih sodobnega sveta in njegove predstave redno segajo po najvišjih nagradah. Svet Kina Šiška mu je kljub temu namenil negativno mnenje, a izključno v znak protesta proti županovemu vmešavanju v razpisni postopek. Župan je namreč nekajkrat javno rekel, da nihče ne more postati »direktor javnega zavoda brez mojega soglasja«, čeprav je za imenovanje direktorjev pristojen mestni svet. Mihelič Syed je od kandidature nato odstopil.

  • Gregor Kocijančič

    24. 5. 2024  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Plošča

    Crumb: AMAMA

    Newyorška psychpop zasedba Crumb na tretji dolgometražni plošči nadaljuje s tem, kar ji gre najbolje od rok, torej z grajenjem na veličastni zapuščini bendov, kot sta Stereolab in Broadcast. Kvartet pri nadaljevanju tradicije spokojne (neo)psihedelije za nove generacije med sodobniki skorajda nima prave konkurence, še posebej, če odmislimo izvajalce, kot sta Melody’s Echo Chamber in Vanishing Twin, in čeprav na novi plošči ne ponudi ničesar revolucionarnega ali nepričakovanega – ostaja namreč popolnoma zvest značilno zasanjanemu in ležernemu zvoku, nostalgično zazrtemu v preteklost, le da se tokrat oklepa malce poskočnejših ritmov –, gre vseeno za bendovo daleč najboljše in najbolj izpiljeno studijsko delo doslej.

  • Borja Borka

    24. 5. 2024  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Plošča

    Beth Gibbons: Lives Outgrown

    Beth Gibbons si vzame čas. V tridesetih letih založniške dejavnosti je izdala le šest albumov, od tega dva ne čisto prava, v živo posneta, in štiri z zasedbo, ki je sredi devetdesetih let imela ogromne zasluge za to, da je Bristol za kratek čas postal glasbeni popek sveta. Brez izrazitega pečata skupine Portishead se Beth Gibbons znajde odlično – njen samostojni prvenec je ekstremno počasi (prvič je bil napovedan leta 2013!) in pedantno pripravljen akustični biser, ki nas ziba med senzibilnostjo folkaške nežne preprostosti in zanosom orkestralne mogočnosti. Dodatno je oplemeniten s spremljevalnimi vokali, zborovskimi napevi, številnimi tolkali, elektrificiranimi vložki in vrhunci, pospremljenimi z godali – vse z izjemnim občutkom.

  • Gregor Kocijančič

    24. 5. 2024  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Plošča

    Različni izvajalci: Everyone’s Getting Involved

    Če se vam zbirka sodobnih priredb hitov legendarne zasedbe Talking Heads ne zdi najboljša zamisel, vas občutek še zdaleč ne vara. Ko pa boste slišali uverturo v ploščo, porazno interpretacijo slovite uspešnice Psycho Killer, ki jo je zakrivila Miley Cyrus, boste prepričani, da niste ravno v dobrih rokah. Produkcijska in distribucijska hiša A24 se je na polju semiumetniških filmov, namenjenih velikim množicam, odločno uveljavila kot vodilni akter 21. stoletja, pri prvem koraku v glasbeno založništvo pa ji je spodletelo na celi črti. Kompilacija spremlja ponovno izdajo filma Stop Making Sense, enega od najboljših koncertnih filmov vseh časov, in bo morda malce pripomogla k njeni promociji, kar je seveda dobrodošlo, a če bi trdili, da je album odvečen, bi bili precej preskromni.