Marjan Horvat  |  foto: Borut Krajnc

 |  Mladina 3  |  Politika  |  Intervju

»Levica ne zna uporabiti razsvetljenskih doktrin in idej v odzivanju na početje desnih populistov«

Dunajski filozof Robert Pfaller (roj. 1962) je pred nekaj leti na spletu predstavil pobudo Adults for Adults (Odrasli za odrasle), v kateri je pozval državljane EU k uporu proti »pokroviteljskemu odnosu politike« do njihovega življenja in misli. V pobudi – v njenem znanstvenem odboru so tudi slovenski intelektualci (Mladen Dolar, Slavoj Žižek, Alenka Zupančič), hrvaški filozof Srećko Horvat in nekdanji grški finančni minister Janis Varufakis – Pfaller opozarja, da evropska politika, ker ne more regulirati uničujočega ravnanja transnacionalnega kapitala, regulira medčloveške odnose. Namen teh procesov je po Pfallerju odvzeti državljanom EU (z)možnost kritičnega mišljenja. »Politiki EU se do državljanov, ki so jih izvolili, obnašajo kot do otrok. Toda državljani tega ne potrebujejo. Zaslužijo si, da se z njimi ravna kot z odraslimi in odgovornimi ljudmi,« piše Pfaller. Po njegovem mnenju skušajo državljane EU »preoblikovati v prestrašene, žalostne, občutljive, šibke, poslušne in zavistne ljudi«. Ustvariti torej hočejo takšne ljudi, ki (u)strežejo zahtevam kapitala in njegovim političnim lakajem.

Zvezdnik avstrijske filozofije je v svoji najnovejši knjigi Erwachsenensprache (Govorica odraslih), izšla je letos, izvor in delovanje mehanizmov, ki vzpostavljajo takšen odnos politike do državljanov, pojasnil z delovanjem neoliberalizma in postmoderne ideologije ter se zavzel za vzpostavitev nove javne sfere, v kateri bodo – ne glede na pripadnost in življenjske zgodbe – sodelovali odrasli ljudje in v dialogu, kjer ne odloča argument moči, temveč moč argumenta, izbrali najboljšo pot za oblikovanje boljše družbe. Prepričan je namreč, da je zahodne države zaradi neoliberalizma in postmodernizma »v zadnjih desetletjih zajel proces infantilizacije, pootročenja državljanov«. Zato se v knjigi zavzema za ponovno emancipacijo ljudi in »rehabilitacijo zrelosti, vsaj takšno, kakršno smo imeli pred dvema ali tremi desetletji«.

Robert Pfaller, profesor filozofije in kulturne teorije na Univerzi za umetnost in industrijsko oblikovanje v Linzu, že od osemdesetih let sodeluje s filozofi t. i. ljubljanske (lacanovske) šole. Prejšnji teden je predaval v Ljubljani na simpoziju Založbe Maska Kaj je ime?, namenjenem refleksiji o preimenovanju treh slovenskih umetnikov v Janeze Janše, in na filozofski konferenci o Heglovi estetiki.

V pobudi Odrasli za odrasle ste državljane EU pozvali k uporu proti »pootročenju« družbe. Kje zaznavate takšno (vsiljeno) infantilizacijo državljanov EU in od kod izvira?

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.

Pisma bralcev

  • Luka Šolmajer, Ljubljana

    Intervju: Robert Pfaller

    Mednarodno znani filozof, kulturni teoretik g. Pfaller v intervjuju oznani: ‘’Večkrat navajam primer s kajenjem. Levica je zamudila priložnost, da bi poudarila, da kajenje ni le razvada, ampak politična dediščina politične levice. Vsi veliki revolucionarji so bili kadilci. Cigaretni dim je bil stalnica … Za mlade je bilo kajenje uporniško dejanje, s katerim so si zagotovili intelektualno avtonomijo. Več

  • Eva Šinko, Maribor

    Intervju: Robert Pfaller

    V intervjuju z gospodom Pfallerjem sem zasledila misel, da je kajenje kulturna dediščina politične levice. V nadaljevanju je možno brati še o prepovedi oziroma omejevanju kajenja kot dokazu birokratizacije družbe in sovražnosti sistema do zagotavljana užitka, možnemu premiku perspektive v našem razumevanju sočloveka in možnosti deliti užitek s sočlovekom. Več