Strel v koleno

Ljubljanska občina bo izničila vse pozitivne pridobitve javnega prometa zadnjih let

Staš Zgonik
MLADINA, št. 45, 11. 11. 2011

Na seji ljubljanskega mestnega sveta konec meseca bodo svetniki obravnavali predlog o podražitvi vozovnic Ljubljanskega potniškega prometa (LPP). Glede na razmerje moči v mestnem svetu - županova lista ima absolutno večino - bo predlog skoraj zagotovo potrjen, o umiku točke z dnevnega reda pa tudi ne razmišljajo.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Staš Zgonik
MLADINA, št. 45, 11. 11. 2011

Na seji ljubljanskega mestnega sveta konec meseca bodo svetniki obravnavali predlog o podražitvi vozovnic Ljubljanskega potniškega prometa (LPP). Glede na razmerje moči v mestnem svetu - županova lista ima absolutno večino - bo predlog skoraj zagotovo potrjen, o umiku točke z dnevnega reda pa tudi ne razmišljajo.

Glede na predlog naj bi se najbolj podražila enkratna vozovnica, in sicer z 80 centov na 1,2 evra. Malenkostno naj bi se podražile tudi mesečne vozovnice. Kot piše v obrazložitvi predloga sklepa, se je od začetka plačevanja s kartico Urbana precej zmanjšalo število terminskih, torej mesečnih vozovnic, povečalo pa se je število vrednostnih vozovnic za sprotno plačilo. Ker naj bi imelo zmanjševanje števila terminskih vozovnic negativen vpliv na razvoj javnega mestnega prometa, naj bi s predlaganimi spremembami trend obrnili v prid terminskim vozovnicam, saj bo po novem cenovno ugodneje kupiti terminsko kot pa vrednostno vozovnico. Vse raziskave namreč dokazujejo, da se uporabnik terminske vozovnice večkrat odloči za javni prevoz, ker število prevozov ne vpliva na ceno. S spremembami cen naj bi LPP, ki vsako leto kljub subvencijam beleži milijonske izgube, na leto pridobil dodatnih 4,5 milijona sredstev.

Res je, da se storitve LPP praktično niso podražile že osem let, razen vmesne malenkostne zaokrožitve navzgor ob uvedbi evra. Res je, da so se od zadnje podražitve leta 2004 cene goriva zvišale za skoraj 80 odstotkov. Prav tako je res, da se je po novem z enkratno vozovnico mogoče voziti 90 minut z neomejenim prestopanjem, kar zagotovo pomeni precejšnjo izgubo prihodka iz naslova enkratnih vozovnic, zaradi te ugodnosti pa tudi manjšo prodajo terminskih vozovnic.

»Dolgoročno bo povečanje prihodkov mogoče samo z večjim številom potnikov«.

A hkrati je res, da je prav uvedba Urbane in zgoraj opisanih ugodnosti v Ljubljani prvič po desetih letih spodbudila povečanje uporabe javnega prevoza. Ta je postal cenovno ugoden, relativno hiter, s prikazovalniki časa prihodov avtobusov bolj udoben in manj stresen. Napovedana podražitev utegne vse pridobitve izničiti. »Del privlačnosti prevoza je seveda tudi cena, in s predlagano občutno podražitvijo bi se težko priborjena privlačnost zelo hitro močno zmanjšala. To bi tako kratkoročno kot dolgoročno predstavljalo nazadovanje javnega prometa v Ljubljani,« pravi Marko Peterlin z Inštituta za politike prostora. Po njegovih besedah mednarodne primerjave kažejo, da je Ljubljanski potniški promet najmanj subvencioniran v primerjavi z mesti, kot so Dunaj, Berlin in Rim.

Zaveda se, da je uvedba 90-minutne vozovnice povzročila zmanjšanje prihodkov LPP, a mesto bi moralo po njegovem prepričanju to predvideti in najti druge vire, s katerimi bi nadomestilo izpad prihodkov, predvsem z zmanjšanjem privlačnosti osebnega prometa.

»Dolgoročno bo povečanje prihodkov mogoče samo z večjim številom potnikov,« še poudarja Peterlin. Strinja se sicer, da je verjetno smiselno spremeniti razmerje med ceno enkratne vožnje in cenami terminskih vozovnic v prid slednjim, vendar je takšen prehod treba izvesti postopno, obenem pa tudi povečevati ponudbo terminskih vozovnic z uvedbo dnevnih, tedenskih ali vozovnic za več voženj.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Fašistični režimi sovražijo novinarje in sodnike. Ker so ti prva linija pričevanja. Vidijo in povedo.«

Hélène Frappat, pisateljica, filozofinja in prevajalka

»Država je odpovedala pri vključevanju Romov«

Varuh človekovih pravic je opozoril, da so izbruhi nasilja odsev sistemskih pomanjkljivosti

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi