Kritika / Henrik Neubauer: Ljubljanska opera med drugo svetovno vojno 1941-1945

Samozaložba, Ljubljana 2012, 19 €

Bernard Nežmah
MLADINA, št. 26, 29. 6. 2012

+ + + + +

Baletnik, koreograf, operni režiser, profesor operne igre in publicist je popisal doslej nepopisani list zgodovine.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Bernard Nežmah
MLADINA, št. 26, 29. 6. 2012

+ + + + +

Baletnik, koreograf, operni režiser, profesor operne igre in publicist je popisal doslej nepopisani list zgodovine.

Katere opere so bile na sporedu, kdo so bili pevci in režiserji, kdaj in kaj so uprizarjali, kdo in kolikšna je bila publika, so teme, zraven pa seveda njihova umestitev glede na okupatorje in partizansko vodstvo. Čeprav bo delo v prvi vrsti pritegnilo poznavalce opere, je morda še bolj intrigantno s stališča kulturne zgodovine.

Kako si spontano predstavljamo opero v vojnem času? Pomislili bi na nekaj predstav sem ter tja, na gostovanje kakega italijanskega tenorista, improvizirane predstave s priložnostnimi pevci in polprazne dvorane v času okupacijskih sankcij in zapovedanega kulturnega molka. Realnost, ki nam jo razkriva avtor, je šokantna. V sezoni 1942/43 so imeli 227 predstav, ki jih je obiskalo 103.880 gledalcev, po kapitulaciji Italije in nemški zasedbi je naslednja sezona ponudila 218 predstav, ki so pritegnile kar 140.000 obiskovalcev. Vrtoglave številke, še zlasti če jih zoperstavimo 132 predstavam in 70.043 obiskovalcem Opere v sezoni 2005/6. Od osvoboditve sta se namreč tako število uprizoritev kot obisk dramatično skrčila.

Ergo, opera je doživela enega izmed razcvetov prav v vojnih razmerah. Je to povzročil kolaboracionizem? Ne, celo reportoar, ki je kajpak zajemal klasična italijanska dela Puccinija, Verdija in Rossinija ter nemških Mozarta, Wagnerja, Straussa ml., je enako prinašal tudi »manjvredno« slovansko raso: Čajkovskega, Rimskega-Korsakova, Smetano, Gotovca, Parmo, Švaro etc. Opera je ostala avtonomna, njena umetnost je bila eden redkih krajev »normalnosti« sredi vojne vihre.

Dragocena knjiga zastrtega dela zgodovine.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

»Da imajo mladoletne Rominje otroke le zaradi otroškega dodatka je stereotip«

Zaskrbljenost zaradi napovedanih vladnih ukrepov

Intervju

»Na skrajni desnici imamo fantovski klub, le da so fantje v resnici dečki«

Éric Fassin, sociolog

Nataša Pirc Musar / »Nič o Romih brez Romov – to si moramo zapomniti«

Policija je prva, ki mora zagotavljati varnost za vse in vsem enako, je poudarila predsednica republike in dodala, da je tudi Rome strah