Kritika / Simon Frith, Lee Marshall: Glasba in avtorska pravica

Studia humanitatis, Ljubljana 2012, 26 €

Bernard Nežmah
MLADINA, št. 6, 7. 2. 2013

+ + + + +

Zbornik razprav onkraj stereotipnih predstav o avtorskih pravicah v glasbi.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Bernard Nežmah
MLADINA, št. 6, 7. 2. 2013

+ + + + +

Zbornik razprav onkraj stereotipnih predstav o avtorskih pravicah v glasbi.

Vsebina niso pravne regulacije kot take, ne odškodninske tožbe, niti ne boj proti piratstvu. Avtorja avtorske pravice problematizirata glede na glasbo. Denimo pravni okvir lastništva tradicionalne glasbe v poblagovljenem svetu. Ta ni deležna avtorskega varstva, kar se zdi na prvi pogled razumljivo, saj je kulturna dediščina splošno dobro. Toda posledica je, da sodobne glasbene skupine njene napeve in melodije množično tkejo v svoje skladbe, te pa potem zaščitene prodajajo kot svoje umotvore. Torej razvita forma klasičnega kolonializma, kjer so ideje drugih nosilne surovine za tvoj uspeh.

Vendar univerzalni koncept pravnega varstva avtorstva trči ob kulturo indijanskih ljudstev. Za brazilske Suje glasba ni razvedrilo, marveč obred. Kdo je pri njih avtor? Posamezniki, dojemljivi za živalske glasove, odidejo v gozd, kjer poslušajo čebelje pesmi, pesem puščice iz trsa in celo pesmi človeških duhov. Nekdo je leta živel s pasavci in je potem druge učil pasavčevih pesmi. Kako naj torej duh pasavca uveljavlja avtorske pravice? Nekatere skupnosti sploh nočejo, da bi kdorkoli drug uporabljal njihovo glasbo, saj jo razumejo kot sveto. Ta sakralnost je fenomen, ki presega tržno idejo tantiem in dobičkonosnega trgovanja z glasbo.

Avtorja torej odpirata vrsto tem: od veriženja, kopiranja, javne glasbe, kršilcev avtorskih pravic do poštene uporabe. Se sprašujeta o naravi glasbe, ki jo uporabljajo v reklamnih spotih za spodbujanje prodaje različnih produktov, o prostorih, kjer glasba velja za nespodobno, o zvokih kot predmetih, o zgodovini in filozofiji avtorske pravice.

Skratka knjiga, ki na videz preprosto pravno temo postavi v kontekst najrazličnejših pojmovanj in funkcij glasbe v posameznih oblikah človeške družbe.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Javna pamet

Jože Vogrinc: Priznajmo Palestince in Palestinke!

Mera dejanskega priznavanja suverenosti Palestine je odnos do njenih državljanov in državljank

Teden

Nedopustne grožnje

Pravnomočna obsodilna sodba zaradi grožnje novinarju Eriku Valenčiču 

Intervju

»Po novem bodo imeli tisti z zdaj najnižjimi pokojninami deset odstotkov višje pokojnine«

Marijan Papež, direktor Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje