Knjiga / Egon Pelikan: Tone Kralj in prostor meje

Cankarjeva založba 2016, 49,98 €

Bernard Nežmah
MLADINA, št. 19, 12. 5. 2017

Slikar Tone Kralj (1900–1975), katerega najbolj razširjene podobe so ilustracije Martina Krpana, je ustvaril neverjeten opus poslikav cerkva pod fašizmom.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Bernard Nežmah
MLADINA, št. 19, 12. 5. 2017

Slikar Tone Kralj (1900–1975), katerega najbolj razširjene podobe so ilustracije Martina Krpana, je ustvaril neverjeten opus poslikav cerkva pod fašizmom.

V času, ko so bila slovenska društva razpuščena in je bil slovenski jezik prepovedan, so preganjani Slovenci ustanovili Tajno krščanskosocialno organizacijo, ta pa je iz Jugoslavije povabila slikarja, ki je iznašel poseben umetniški jezik, s katerim je ustvarjal ideološko markacijo prostora. Nadangel Mihael v barvah slovenske zastave s kopjem prebada merjasca, ki ima Mussolinijev obraz. Izgnane slovenske besede prikliče s podobo odprte knjige, pisane v glagolici, simbolu slovanstva. Svetopisemsko drhal naslika z desnicami, dvignjenimi v fašistični pozdrav, skupino razbojnikov v barvah italijanske zastave, mračni kljukasti križ skrije pod mimikrijo postavitve v nasprotni smeri, h Kristusu postavi rimskega vojaka z nacistično čelado, noremu cesarju Neronu nariše Mussolinijev obraz, Ponciju Pilatu primakne butaro in sekiro – fašistična simbola, križanemu zveličarju nariše modre žeblje, belo roko in rdečo kri ter ga barvno postavi kot nosilca slovenske trobojnice. Sredi vojne vihre v motiv Kristusa pastirja vtke ozadje požganih brkinskih vasi, spet drugod na cerkvene stene poslika demonski obličji Hitlerja in D’Annunzia ter ovekoveči obraze slovenskih svetnikov.

V krajih, ki so jih fašisti italijanizirali, tako ustvarja protirežimsko subkulturo slovenstva. To, o čemer ne morejo poročati cenzurirani časopisi, slika Kralj. Genialni upornik je sredi fašizma s slovenskimi simboli poslikal skoraj 50 cerkva, fašistične veljake pa zmetal v biblijski svet zla, ne da bi Mussolinijeva oblast to prepoznala. Po vojni pa je nastopil režim komunizma, ki je njegovo ingeniozno kritiko zatrl in slovenska kultura je ostala brez spačenih obrazov Tita, Kardelja in Kidriča v peklu, ki bi zrli s cerkvenih sten. Slikar, ki je lahko pod fašizmom polno ustvarjal, je pod komunizmom ostal praktično brez dela in je bil za dolgo izbrisan iz leksikonov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Pisma bralcev

Pisma bralcev

Knjige: Tone Kralj in prostor meje


Preberite tudi

Intervju

Profesorica mi je rekla: »Znala si za trojko, ker pa si Ciganka, ti s ponosom v redovalnico zapišem enico.«

Nataša Brajdič, romska aktivistka

Intervju

»Če želimo preganjati Rome – zakaj prej ne preganjamo najemodajalcev, ki izkoriščajo sistem?«

Anja Tekavčič, predsednica Društva socialnih delavk in delavcev Slovenije

V središču

Zadnje pivo

Moški je bil preprosto žejen. Tako žejen, da bi dal življenje za še zadnje pivo v življenju.