Uredništvo

 |  Kultura

Politični performans 90-ih let

Razstava predstavlja več kot 120 umetniških del, arhivski material in video dokumente iz območja nekdanje Jugoslavije

Mladinine naslovnice na razstavi

Mladinine naslovnice na razstavi

V Muzeju sodobne umetnosti Metelkova bo od 24. junija do 3. oktobra na ogled razstava Spoznanje! Upor! Reakcija!, posvečena  političnemu performansu devetdesetih let. Devetdeseta so bila za regijo izjemno težavno desetletje, ki je z vojnami, nacionalizmi, revizionizmi, korupcijo, partitokracijo, tranzicijo in hitro se razvijajočim kapitalističnim gospodarstvom dodobra zaznamovalo tudi vsa naslednja desetletja. Kustosinja: Bojana Piškur, gostujoči kustosi: Linda Gusia, Jasna Jakšić, Vida Knežević, Nita Luci, Asja Mandić, Biljana Tanurovska-Kjulavkovski, Ivana Vaseva, Rok Vevar in Jasmina Založnik.

Politični performans na območju nekdanje Jugoslavije v devetdesetih letih je bil v osnovi oblika upora proti raznim »vojnim strojem« (in pod kar razumemo vse tisto, kar je povezano z močjo, institucijami, državo, identitetami, jezikom). Ta upor pa se je pogosto dogajal v skrajnih političnih okoliščinah sredi korenitih političnih, ekonomskih, družbenih in kulturnih sprememb, ki so vplivale na vse vidike življenja v nekdanji skupni državi. Hkrati gre za odmik od »ideje« Jugoslavije in za odkrivanje novih prostorov in zavezništev. Nekatere novonastale države so se tako obrnile k zahodnim modelom, druge so se bolj naslonile na lokalne tradicije in etnične elemente ali pa je šlo za nekakšno mešanje internacionalizacije in nacionalnih simbolov s politično poudarjeno večkulturnostjo.

Razstava predstavlja več kot 120 umetniških del, arhivski material in video dokumente iz Slovenije, Hrvaške, Bosne in Hercegovine, Kosova, Srbije, Črne gore in Severne Makedonije, ki so zbrani okrog naslednjih tem: vojna, nacionalizem, telo, novi prostori, demonstracije, države, teritoriji, nove meje, Drugi / drugost, feminizem in mediji. Razstava sledi različnim potem razvoja političnega performansa, še zlasti pa izhaja iz vprašanja, kaj je ta performans prinesel, pomenil ali spremenil v širšem polju umetnosti v pojugoslovanskem kontekstu devetdesetih let. Prav tako izpostavlja povezave med performansi in takratnimi političnimi in ideološkimi strukturami. Razstava je obenem tudi poizkus ponovnega odkritja emancipacijskega potenciala političnega performansa tistega težavnega desetletja, in iskanje povezav z današnjim časom, ki ni nič manj zahteven, kot so bila nekdaj devetdeseta leta.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.