DK, STA

10. 9. 2021  |  Kultura

Danes se začenja 34. grafični bienale

Na otvoritveni dan bodo pripravili vodstvo z umetniki in kuratorji bienala po različnih razstavnih prizoriščih

Lawrence Lek, Nepenthe Zone, 2021, izsek iz videa. Z dovoljenjem umetnika

Lawrence Lek, Nepenthe Zone, 2021, izsek iz videa. Z dovoljenjem umetnika

Pod okriljem Mednarodnega grafičnega likovnega centra (MGLC) se danes začenja 34. grafični bienale Ljubljana z naslovom Iskra Delta. Na otvoritveni dan bodo pripravili vodstvo z umetniki in kuratorji bienala po različnih razstavnih prizoriščih, kjer se bodo letos predstavljali mladi umetniki s svojo fikcijo oz. pogledom na usodo računalniškega podjetja Iskra Delta. 

K projektu oziroma sestavljanju zgodbe o Iskra Delti, ki deluje kot fiktivna, virtualna entiteta, so povabili ustvarjalce, ki uporabljajo moč fikcije, spekulativnega oblikovanja, igranja fantazijskih vlog in iger, spleta, popa in nastajajočih tehnologij. S skupinsko razstavo se predstavljajo umetniki mlajše generacije Srednje in Vzhodne Evrope, ki zgodbo o propadu Iskre Delte razumejo kot potencial, ki se ni razvil. Izhodišče je bilo tako, kako oblikovati nove svetove, četudi fiktivne.

Iskra Delta je bila slovensko računalniško podjetje in ena največjih proizvajalk računalnikov v Jugoslaviji, ki je pred razpadom države obetala, da bo igrala vidno vlogo na svetovnem trgu. Bila je del širše računalniške industrije, ki je začela cveteti po drugi svetovni vojni kot del projekta modernizacije v socialistični republiki. Zgodba o vzponu in padcu Iskre Delte je zavita v skrivnost in zato predmet različnih projekcij, ki včasih mejijo celo na teorije zarote. 

Čeprav 34. grafični bienale Ljubljana predstavlja poglede iz različnih držav po vsem svetu, pa ima močan generacijski in regionalni poudarek in perspektivo. Prinaša nove projekte mlajših umetnikov in skupin, med katerimi so BCAA system (Češka), Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus, Poljska), Luka Lavrenci (Slovenija), Botond Keresztesi (Madžarska), Zsófia Keresztes (Madžarska), Mario Mu (Hrvaška), Stach Szumski (Poljska), Andrej Škufca (Slovenija), Neja Zorzut (Slovenija).

Sestavni del programa je tudi sodelovanje s platformami in kolektivi, kot sta Other Internet (Toby Shorin, Laura Lotti, Sam Hart), ki bo vodil delavnico Spletna identiteta Iskre Delte: znamka brez strukture upravljanja, in ŠUM, revija za teorijo in fikcijo, ki izhaja v Ljubljani in bo bienale pospremila s posebno številko z naslovom Ksenoslavija: prikrite kronologije.

Joey Holder, Brezenjski iskalec, 2021, instalacija. Z dovoljenjem umetnice.

Joey Holder, Brezenjski iskalec, 2021, instalacija. Z dovoljenjem umetnice.

Razstavni program bienala bo potekal na več lokacijah: v MGLC, TR3,  Švicariji, Mali galeriji Banke Slovenije in v Podhodu Ajdovščina.

S skupinsko razstavo se predstavljajo umetniki mlajše generacije Srednje in Vzhodne Evrope, ki zgodbo o propadu Iskre Delte razumejo kot potencial, ki se ni razvil. Izhodišče je bilo tako, kako oblikovati nove svetove, četudi fiktivne.

Osrednji, razstavni program bienala bo pospremil še koncertni in zvočni program, ki so ga razvili v sodelovanju s kolektivom Nimaš izbire. Sestavni del programa je sodelovanje s platformami in kolektivi, kot sta Other Internet (Toby Shorin, Laura Lotti, Sam Hart), ki bo vodil delavnico Spletna identiteta Iskre Delte: znamka brez strukture upravljanja.

Bienale, ki bo potekal vse do 21. novembra, bo spremljal tudi obsežen program konferenc in pogovorov o temah, ki segajo od milenijske perspektive do možnosti, ki jih ponuja nova tehnološka revolucija, in taktičnih potencialov jugofuturizma; vodil jih bo Muanis Sinanović. Bienale bo pospremila tudi izdaja več publikacij.

Jelena Viskovic, Forum, 2020, instalacija. Z dovoljenjem umetnice.

Jelena Viskovic, Forum, 2020, instalacija. Z dovoljenjem umetnice.

Že tradicionalno bodo odprli samostojno razstavo prejemnika velike nagrade prejšnje izdaje. Tokrat bo to postavitev umetnika z imenom Hamja Ahsan. Razstava z naslovom I don't belong here..., ki bo na ogled v prostorih ZVKDS, prikazuje zgodovino imaginarne države sramežljivih, introvertiranih in avtističnih ljudi in njeno aktivistično gibanje proti prevladi ekstrovertirancev.

Umetniška vodja bienala: Nevenka Šivavec, kuratorka: Tjaša Pogačar, kurator konferenčnega in diskurzivnega programa: Muanis Sinanović, projektna skupina bienala: Kukla Kešerović, Aljaž Košir – Fejzo, Tjaša Pogačar, Muanis Sinanović, Andrej Škufca.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.