Uredništvo

 |  Kultura

Svetleča površina, za katero ni ničesar

Fotograf, ki je v objektiv ujel, kako se je politik. bližal ljudstvu. Seveda le navidezno in v želji po pridobitvi političnih točk.

Predsednik republike na otvoritvi največjega trampolinskega parka v Sloveniji, 30.11.2017

Predsednik republike na otvoritvi največjega trampolinskega parka v Sloveniji, 30.11.2017
© Borut Krajnc

V Galeriji Salsaverde v Izoli je do 7. januarja na ogled razstava Mladininega fotografa Boruta Krajnca z naslovom Politika 2.0. Gre za nadaljevanje Politike iz leta 2014 z nestrpnimi tviti predsednika vlade Janeza Janše. Na razstavi je predstavljenih 12 slik iz koledarja Politika in nestrpni tviti predsednika vlade iz današnjega časa.

"Iz današnjega zornega kota (2021) je bila prva Krajnčeva Politika (2014) zabavna in nenevarna. Bila je lepa fasada, estetsko dovršena promocija kandidata za predsednika republike Boruta Pahorja, ki je za kuliso že namigovala na skrito gnilobo doline šentflorjanske z njenimi vodji vred. Bila je podoba populizma, v katerega se je takrat še poskusno spuščala politika, a kot podoba lepa, privlačna, na meji kiča, ki ga je odlično zajemal fotograf v objektiv. Ni pa se zdelo, da je na njej nekaj grozljivega, nekaj abotnega, neokusnega, neumnega," je o razstavi zapisala Petja Grafenauer.

"Politik se je bližal ljudstvu, seveda le navidezno in v želji po pridobitvi političnih točk. Ko ga je Krajnc lovil v objektiv, so podobe, ki so se združile v serijo, hkrati izžarevale formalno estetiko ter delovale na tanki meji med posmehom in vrhunsko fotografsko dokumentacijo politične kampanje. S serijo podob je umetnik uspešno opozoril na praznino, svetlečo površino, za katero ni bilo ničesar," še zapiše Grafenauer.

Nekaj let kasneje je populistični diskurz videti popolnoma drugačen. "Namesto bleščečih medijskih kampanj je ključna komunikacijska moč prešla na družbena omrežja in se razbohotila v sovražnem govoru, takem, ki je bil leta 2014 nepredstavljiv. Še bolj neverjetno je, kdo ga uporablja. Ne, ne uporablja se v slačilnici po izgubljeni tekmi, ne ob pozni nočni uri in po popitih buteljkah, ne na družbenem dnu. Uporabljajo ga tisti, ki nas vodijo, uporablja ga predsednik vlade, v letu 2020 in 2021 je eno od orodij za obvladovanje (vedno bolj jezne) populacije," poudari Grafenauer.

Resnico je težko gledati, in težko je gledati Politiko 2.0 Boruta Krajnca. "Iz lepe forme politične kampanje, ki je politika navidezno vračala med ljudstvo in smo se ji zaradi populizma smejali, pa ga vendar volili, je politika resnično stopila med ljudstvo na digitalnih omrežjih, stopila je na najnižjo poličko človeškega izražanja. Na družbenem omrežju beseda politika nima primata nad besedo kateregakoli Ivana, Aleša, Alenke ali Metke, pomembno je le, koliko srčkov in retvitov si bo posameznik pridobil," je zapisala Grafenauer.

"Nekdaj je v Politiki nekaj veljala estetska podoba, njena forma, lepota, ki je očitno prepričala volilno telo v izvolitev. A prav način, ki ga je izrabljala ta politična kampanja, je vodil v to, kar imamo danes. Praznina je za prvim in drugim, le da je ta druga praznina nevarna. Kadar nimaš vsebine, straši, žali in uničuj, poučuj državljanke in državljane. Besedo, 280 znakov, če smo natančnejši, je zlahka uporabiti. Kot povzetek filmskega blockbusterja, ki ga je treba producentu razložiti v dveh stavkih. A vsebina je postala le nestrpnost, grožnja, nasilje, ki veje iz izjav o drugače mislečih. Enako izpraznjeno kot leta 2014. Slovenija, pokaže umetnik, je praznino obrobila z nasiljem. To smo dovolili," je še zapisala Grafenauer.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.