Veljko Njegovan

7. 8. 2008  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Plošča

Alva Noto: Unitxt

2008, Raster Noton

+ + + + +

 

Nemškega zvočnokonceptualnega umetnika Carstena Nicolaia je ljubljanska publika imela priložnost videti na začetku letošnjega leta v sklopu dogodkov RE-LAX, ki jih je organizirala ljubljanska neodvisna založba Rx-Tx v sodelovanju z nekoč edinim art kinematografom v mestu, Kino-dvorom. Takrat je umetnik, znan pod psevdonimom Alva Noto, predstavil prvega izmed petih načrtovanih projektov, imenovanega Xerrox, s katerim se je dejansko osredotočil na kopiranje zvokov iz naše okolice, pri čemer je »kopiral« zvoke iz reklam, z letališč, zvoke telefonov; zvoke, ki se pojavljajo v vsakdanjiku urbanega posameznika. S procesiranjem in z manipulacijo je zvočne delce spremenil skorajda do neprepoznavnosti in kopija je postala nov izvirnik. Takšno eksperimentiranje z zvoki je nekakšna stalnica založbe Raster Noton, katere soustanovitelj je Carsten Nicolai. Znanstveno-umetniškega načina lotevanja glasbe, ki ga negujejo predstavniki omenjene založbe, za zdaj širša glasbena javnost še ni opazila, saj gre za precej hermetične in včasih težko dojemljive konceptualne projekte, ki najverjetneje napovedujejo smer razvoja sodobne elektronske in eksperimentalne glasbe. In če omenimo še druge izvajalce, ki so v zadnjem času izdali odlične glasbene stvaritve, kot so Ryoji Ikeda, Bytone ali Ivan Pavlov CoH, lahko rečemo, da je letošnje leto za Raster Noton izredno plodno. Alvu Notu se je širši javnosti uspelo predstaviti predvsem zaradi sodelovanja z znanim japonskim skladateljem Ryuichijem Sakamotom, s katerim je izdal tri odlične eksperimentalno-minimalistične plošče. S projektom Unitxt se iz ambientalnih voda vrača k ritmu, saj je koncept projekta predstavil že konec lanskega leta v remiksu komada Innocence priljubljene islandske pevke Björk. Nicolai se je zadnje čase ukvarjal predvsem z melodično platjo svojih projektov, na plošči Unitxt pa se osredotoča na ritem; ta je jedro celotnega projekta. Album je sestavljen iz dveh delov: prvih deset komadov predstavlja ritmično, muzikalično plat, na preostali pa prevede sodobna orodja, kot so recimo word, excel ali powerpoint, v zvočno kodo, s čimer dobi najrazličnejše šume iz vsakdanjega okolja, kar precej spominja na projekt Xerrox. Zanimivo metodo je mogoče slišati že v otvoritvenem komadu U_07, v katerem Anne-James Chaton bere različne informacije iz Nicolaieve denarnice: z osebne izkaznice, računov, s kreditnih kartic, z vizitk. Podoben postopek se nadaljuje v komadu U_8-1, kjer se z nepravilnimi Nicolaievimi elektronskimi intervencijami in ritmi mešajo prebrane številke. Sodelovanje elektronike, sodobnih tehnologij in človeškega glasu, ki nam sporoča informacije v poetični obliki, »prevod« navidezno neslišnih sodobnih orodij v zvok, vse to predstavlja informacije, s katerimi nas zadnje čase tako pogosto bombardirajo, v nekoliko lepši, poetični obliki vsesplošnega kaosa.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.