DVD / Metropolis

Fritz Lang Alfred Abel, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge, Brigitte Helm

Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 49, 10. 12. 2009

/media/www/slike.old/mladina/dvdmetropolis.jpg

 

Fritz Lang, sin magnata, študent slikarstva in dunajske dekadence, fan Friedricha Nietzscheja in Sigmunda Freuda, prijatelj in učenec-učitelj lotmerškega odvetnika dr. Karola Grossmanna, režiserja prvih slovenskih filmov (Odhod od maše v Ljutomeru, Sejem v Ljutomeru, Na domačem vrtu), je bil eden izmed mnogih nemških režiserjev, ki so v tridesetih zbežali v Hollywood - pred Hitlerjem, se razume. No, z Langom je imel Joseph Goebbels, minister za propagando, velike načrte: hotel ga je povišati v supervizorja nacistične filmske industrije. Kar ni bila mala stvar. Hollywood je bil večja stvar. Ko je prišel v Hollywood, je imel bajno reputacijo: za sabo je imel namreč serijo filmov, ki so že v svojem času veljali za klasike - Pajke, Utrujeno smrt, Dr. Mabuseja kvartopirca, Nibelunge, Vohune, Ženo na Luni, M - mesto išče morilca in kakopak Metropolis, ki je postal sinonim za film. Metropolis, epski konceptualni pop, ki ga je posnel po romanu svoje žene, Thee von Harbou, in ki se dogaja v 21. stoletju, v orjaškem, antiutopičnem 60-milijonskem velemestu, je več kot film - ni le del filmske zgodovine, ampak del zgodovine sveta, del zgodovine človeštva, pa četudi Lang o človeštvu nima nobenih iluzij. Proletariat, suženj strojev, v podzemlju robotsko gara, medtem ko se kapitalsko-tehnokratska elita sonči v jet-set palačah, ki pokajo od futurističnega blišča. Proletariat se tej totalitarni dekadenci sicer ludistično upre, toda ko ugotovi, da ga v resnici vodi robot, spozna, da je padel v past, iz katere ga ne bo prebudilo niti leto 2009.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 49, 10. 12. 2009

/media/www/slike.old/mladina/dvdmetropolis.jpg

 

Fritz Lang, sin magnata, študent slikarstva in dunajske dekadence, fan Friedricha Nietzscheja in Sigmunda Freuda, prijatelj in učenec-učitelj lotmerškega odvetnika dr. Karola Grossmanna, režiserja prvih slovenskih filmov (Odhod od maše v Ljutomeru, Sejem v Ljutomeru, Na domačem vrtu), je bil eden izmed mnogih nemških režiserjev, ki so v tridesetih zbežali v Hollywood - pred Hitlerjem, se razume. No, z Langom je imel Joseph Goebbels, minister za propagando, velike načrte: hotel ga je povišati v supervizorja nacistične filmske industrije. Kar ni bila mala stvar. Hollywood je bil večja stvar. Ko je prišel v Hollywood, je imel bajno reputacijo: za sabo je imel namreč serijo filmov, ki so že v svojem času veljali za klasike - Pajke, Utrujeno smrt, Dr. Mabuseja kvartopirca, Nibelunge, Vohune, Ženo na Luni, M - mesto išče morilca in kakopak Metropolis, ki je postal sinonim za film. Metropolis, epski konceptualni pop, ki ga je posnel po romanu svoje žene, Thee von Harbou, in ki se dogaja v 21. stoletju, v orjaškem, antiutopičnem 60-milijonskem velemestu, je več kot film - ni le del filmske zgodovine, ampak del zgodovine sveta, del zgodovine človeštva, pa četudi Lang o človeštvu nima nobenih iluzij. Proletariat, suženj strojev, v podzemlju robotsko gara, medtem ko se kapitalsko-tehnokratska elita sonči v jet-set palačah, ki pokajo od futurističnega blišča. Proletariat se tej totalitarni dekadenci sicer ludistično upre, toda ko ugotovi, da ga v resnici vodi robot, spozna, da je padel v past, iz katere ga ne bo prebudilo niti leto 2009.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

»Izraela ni napadla tuja država«

IZJAVA DNEVA

Kultura

Konec MTV-ja

Prva 24-urna glasbena TV postaja na svetu po 40 letih ukinja pet programov v Veliki Britaniji. Sledile bodo Francija, Avstralija in na Poljska. 

»To izgleda kot druga svetovna vojna!«

Zakaj se je Trump nad antifašiste spravil z vojsko