Staš Zgonik

 |  Mladina 50

Bledo zeleni zakon

Parlament deli odpustke prodajalcem avtomobilov

Kolikšen pa je izpust CO2 vašega avtomobila?

Kolikšen pa je izpust CO2 vašega avtomobila?
© Borut Peterlin

Državni zbor naj bi prav danes (v petek, 18. decembra) dokončno potrdil novi zakon o davku na motorna vozila. To naj bi bil eden prvih korakov v smeri zelene davčne reforme, saj zakon odpravlja obračunavanje davka glede na ceno vozila in uvaja obdavčitev osebnih vozil glede na povprečne izpuste ogljikovega dioksida. Prijaznejše ko je vozilo do okolja, manjši davek naj bi plačali pri nakupu. Pri nakupu avtomobila na bencinski ali plinski pogon bi plačali od 0,5-odstotnega davka, če so povprečni izpusti CO2 vozila manjši od 110 gramov na prevoženi kilometer (g/km), do kar 28-odstotnega davka, če so izpusti večji od 250 g/km. Pri dizelskih pogonih je razpon od 1 do 31 odstotkov. Do leta 2011 bodo sicer najvišje davčne stopnje zaradi prehodnega obdobja bistveno nižje.
Zakon je bil v parlamentarnem postopku na nezadovoljstvo nekaterih pomembno spremenjen. Državnega sekretarja na ministrstvu za okolje Zorana Kusa najbolj moti vključitev prehodnega obdobja, v katerem bodo vozila na dizelski pogon z emisijsko stopnjo EURO 5 pri obračunu davka še dve leti izenačena z bencinskimi vozili. »S tem bi se pretirano spodbujalo k nakupu dizelskih vozil z emisijsko stopnjo EURO 5, kar bi imelo negativne posledice za kakovost zraka in s tem za zdravje ljudi, saj imajo ta vozila še vedno zelo visoke emisije dušikovih oksidov. Treba se je tudi zavedati, da novo vozilo ostane veliko let v voznem parku,« je Kus zapisal v pismu poslancem. Kot pojasnjuje poslanec SD Luka Juri, so bila prehodna obdobja vključena z namenom, da se prodajalci pripravijo na novo obdavčitev. »Prodajalci morajo avtomobile naročati vnaprej, zato bi se lahko zgodil zastoj pri prodaji, če bi zakon začel veljati že z novim letom.«
V zakon je bila pozneje dodana še olajšava za osebna vozila z osem ali več sedeži, prav tako je bila precej znižana stopnja obdavčitve motornih koles. Predvideni prihodki v proračun naj bi se tako glede na prvotni zakon bistveno zmanjšali. Na finančnem ministrstvu so najprej pričakovali 19,4 milijona dodatnih letnih prilivov, zdaj pa so pričakovanja že bistveno nižja. Kljub temu še vedno menijo, da je tudi spremenjeni zakon primeren za sprejetje.
Po mnenju poslanca SDS Andreja Vizjaka pa je progresivnost obdavčevanja previsoka. V recesiji je zviševanje davkov po njegovem neprimerno. Strinja se sicer z obdavčitvijo na podlagi izpustov CO2, a mu vladni način ni všeč. »Dobro bi bilo, da bi vlada pokazala, da gre pri tem zakonu za zeleni ukrep, ne pa za ukrep za dodatno polnjenje proračuna. To pa bi pokazala tako, da bi bil novi zakon v primerjavi s starim prihodkovno nevtralen.«
Luka Juri pa poudarja, da je zakon z vnesenimi spremembami precej bolj finančno nevtralen, kot je bil prvotni predlog. »Glede na prodajo leta 2008 bo zvišanje prihodkov bistveno nižje, leta 2010 bodo prihodki zaradi prehodnih obdobij celo nižji od leta 2008. Glede na to, da bo zakon verjetno vplival tudi na strukturo prodanih avtomobilov, pa lahko pričakujemo še dodaten upad.«

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.